Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"Jij hebt een boek."

Vertaling:You have a book.

2 jaar gelden

2 opmerkingen


talita2002

waarneer weet je het of het met een an of a moet

2 jaar gelden

--Charlotte--
--Charlotte--

Het ligt aan de uitspraak, maar over het algemeen is de regel als volgt:

Als een woord begint met een klinker, dan begint het met an:

  • An apple
  • An orange flag
  • An ugly boy

Als het woord begint met een mederklinker, dan begint het met a:

  • A green shirt
  • A big hotel
  • A banana

Er zijn soms uitzonderingen. Als een woord bijvoorbeeld klinkt alsof het met een medeklinker begint. Het woord university (universiteit) wordt uitgesproken als you-ni-ver-si-ty. Omdat het dus klinkt alsof het met 'you' begint, is het a university.

De reden waarom ze dit doen is omdat het anders een beetje raar klinkt. A apple klinkt nu eenmaal niet zo lekker, een beetje alsof je stottert.

Probeer het woord altijd eerst even uit te spreken, dan kun je het meteen horen.

Ik hoop dat dit helpt! Succes!

2 jaar gelden