Duolingo jest napopularniejszą metodą nauki języków na świecie. A co najlepsze, jest w 100% darmowe!

"Do you have time now?"

Tłumaczenie:Macie teraz czas?

2 lata temu

12 komentarzy


buskes76

Bardzo słuszne pytanie Ewa.Agnieszka! Skoro teraz-now a nie zwyczajowo (codziennie, ogólnie w życiu) to czy nie powinno to być w Present Continous "Are you having time now" zamiast w Present Simple "Do you have time now" jak podaje tłumaczenie z powyższego przykładu? Czy ew. obie formy są dopuszczalne?

2 lata temu

Amelka06

zgadzam się z tobą buskes76

2 lata temu

WarsawWill
WarsawWill

Ogólnie tak, ale nie tutaj. Nie używamy czasy Continuous kiedy czasownik opisuje stan ("state/stative verbs").

Kiedy "have" znaczy mieć albo posiadać, jest "state verb" a nie używamy czasy Continuous.

Kiedy "have" opisuje akcjé, wtedy Continuous jest możliwe - "She's having a shower"

https://pl.m.wikibooks.org/wiki/Angielski/Stative_verbs

1 rok temu

buskes76

Dzięki, na Ciebie zawsze można liczyć. A czy w tym zdaniu można użyć konstrukcji;
1) "Have you got time now?" ?
2) ew. jeśli z "teraz" niepoprawne to czy bez "teraz" będzie poprawnie; "Have you got time?" (tak ogólnie "Czy masz czas?") ?

11 miesięcy temu

WarsawWill
WarsawWill

1) tak

Kiedy zadajemy to pytanie, zwykle myślimy o czymś konkretnym, więc zwykle dodajemy zadanie lub wyrażenie czasu.

"Have you got time to go to the shop?"
"Have you got time now?" (= to do it now)
"Will you have time later?" (= to do it later)

2) Jeśli kontekst jest jasny, n.p. dwie osoby czekają na autobus:

"I'll just go into that shop for some chocolate"
"Have you got time / Do you have time?"
"Yes, the bus doesn't come for another five minutes"

Ale wciąż chodzi o coś konkretnego: "time before the bus comes". Zwykle nie używamy "have got" mówiąc generalnie, ale mówimy rzeczy takie jak:

"Do you have much free / spare time?"

11 miesięcy temu

annaangielski

zatem present continuous? Are you having time now? tak powinno byc?

2 lata temu

WarsawWill
WarsawWill

Tutaj nie. Zobacz mój komentarz do Ewy.

1 rok temu

Aneta8538

Czy odpowiedź "czy macie teraz czas" nie powinna byc uznana?

1 rok temu

WoSko2

Dodam od siebie coś czego nie widzę w komentarzach. Tym zdaniem zadajesz pytanie o to czy masz wolną chwilę tu i teraz (żeby mi pomóc np.) A jeśli tak to częściej jest spotykane "the time".

1 rok temu

Ewa.Agnies

Czy nie powinno byc "Are you having time now?" w końcu jest "now"

2 lata temu

br0d4
br0d4
Mod

nie.

2 lata temu

WarsawWill
WarsawWill

Nie używamy "have" w Continuous (forma "-ing") kiedy znaczy mieć, posiadać.

Tylko używamy "be having" kiedy opisuje akcję - "She's having lunch"

https://pl.m.wikibooks.org/wiki/Angielski/Stative_verbs

1 rok temu