Duolingo je nejoblíbenější způsob na světě, jak se naučit jazyk. A co je nejlepší, je 100% zdarma!

"Seeing you makes me happy."

Překlad:Vidět tě mi dělá radost.

před 2 roky

20 komentářů


mkmk84

třeba tohle už je skutečně gerundium, ne průběhový čas jako většina ostatních vět zde? Takže se to zde míchá dohromady, ne? Já koukal na Help for english, ale gerundium vůbec nechápu - proč to vůbec existuje?

před 2 roky

marekb
marekb

Ano, tohle gerundium je. Společně s "you" je to dokonce celá "gerund phrase", která slouží jako podmět v této větě.

Gerundium existuje, protože často chceme mluvit o tom, co nějaké činnosti dělají nebo co je s nimi děláno. V češtině odpovídají gerundiu tzv. zpodstatnělá slovesa. Ta vzniknou, když vezmeme kmen slovesa a přídáme k němu -ní/-ení, čímž z něj učiníme podstatné jméno.

vařIT -> vařENÍ

Nyní můžeme říct: "Vaření je učitečná dovednost."

Kdybychom neměli zpodstatnělá slovesa, museli bychom to vyjádřit jinak: "Umět vařit je užitečnou dovedností." Trochu kostrbaté, ne?

Nebo zkuste bez zpodstatnělého slovesa říci: "Budu psát knihu o vaření." (Musi se na to zdlouhavým opisem a ztratí se některé drobné významové rozdíly.)

A podobně je tomu i v angličtině. Nebýt gerundia, bylo by složitější vyjádřit některé myšlenky tykájící se činností.

před 2 roky

margi21

Píšete, že je to obdoba českého slova s -ní. Možná by šlo uznat i větu: Dívání na tebe mě činí šťastným.

před 2 roky

kacenka9
kacenka9
Mod

Proc to vubec existuje by me taky zajimalo, ale to jsou proste jazyky. Se jim zachtelo se takhle vyvinout a neptaly se me na nazor :) V anglictine je velmi bezne a velmi uzitecne. V cestine, mam pocit, se to jmenuje zpodstatnele sloveso.. V anglictine je na denim poradku. Proste se tim pridanim 'ing' udela ze slovesa podstatne jmeno. Napriklad v cechach proflaknuty pohadkovy vyraz "delani, delani...." Akorat rikat cesky "videni te mne cini stastnym' je hruznost. My to opisujeme nebo upravujeme, ale ne vzdy pouzivame.

před 2 roky

jgstcd
jgstcd

Tohle je gerundium. Existuje ze stejneho duvodu jako verbalni substantivum v cestine.

před 2 roky

jokr_

Jaký je rozdíl mezi Vidět tě činí mne šťastným - podle Duo špatně a Vidět tě mne činí šťastným - správně?

před 2 roky

Nemesis_NaR

Tady platí stejná odpověd jako u CARODLENKY.

před 2 roky

CARODLENKA

Činí mě nebo Mě činí Jaký je v tom proboha rozdíl??

před 2 roky

Nemesis_NaR

Žádný, akorát to zatím nikdo nepřidal mezi uznávané odpovědi. Typický příklad kdy stačilo použít tlačítko "Ohlásit problém", viz https://www.duolingo.com/comment/7117296

před 2 roky

borecmisak

Domníval jsem se ,že tento překlad by mohl uspět, ale neuspěl: vidět tě mě obšťastňuje,

před 1 rokem

Pavla1974

vidět tě mě dělá šťastného - to je prý špatně. vidět tě mě dělá veselou- to je prý dobře Jaký je v tom pro Boha rozdíl?

před 1 rokem

ValaCZE
ValaCZE
Mod

U této v čj nešťastné konstrukce musíte použít sedmý pád. Takže pouze šťastným/veselým.

před 9 měsíci

333skpp333ss
333skpp333ss

Videt te dela mi radost.jaky je to rozdil?

před 1 rokem

ValaCZE
ValaCZE
Mod

Špatný slovosled

před 9 měsíci

Marian348349

Rád bych reagoval na rok starý komentář Valy. Pokud nás chcete naučit určitou frázi, vyberte český situačně a významově nejčastější ekvivalent a použijte ho obousměrně. Přece nejde o doslovný (jak uvádíte nejpřesnější) překlad, ale o to, abychom se naučili cizí jazyk používat. Já na rozdíl od vás co program tvoříte netuším zda jde o frázi na uvítanou, nebo o lichotku, nepoznám to a nevím zda to mám vnímat jako "to mám radost že tě vidím", nebo "dívám se na tebe a jsem štěstím bez sebe". Samozřejmě cokoli jiného co originálu v aj odpovídá. A nemyslete, přestože komentuji protože někdy u českých obratů trpím, vaše znalosti a trpělivost s komentáři oceňuji a za Duo jsem velmi vděčný,

před 1 rokem

ValaCZE
ValaCZE
Mod

Hlavní problém je v tom, že my jsme původní anglické věty dostali už zadané a nemůžeme je změnit. Některé z vět co tu jsou, bychom sami nikdy nepoužili právě proto, že překládáme do čj . Bohužel tvorba vylepšené verze stromu (kde se pokusíme tyto chyby odstranit) je teprve na začátku, ale snad se nám to za pár let podaří. V kurzu čj pro anglicky mluvící se můžete podívat jak to vypadá, když jsme měli volnou ruku a věty tvořili sami.

před 9 měsíci

jsenior1

Já tedy nechci mít připomínky, ale tohle není česká mluva! Čech by řekl: "Rád tě vidím"! Jde přece o zdvořilostní frázi! :-)

před 9 měsíci

ValaCZE
ValaCZE
Mod

Nesouhlasím s tím, že jde o zdvořilostní frázi. Tohle je konstatování faktu, že když se na něho dívám jsem šťastná. A "Rád tě vidím" se řekne "I am glad to see you."

před 9 měsíci

Marian348349

Děkuji za vysvětlení, že se nejedná o frázi. Říct tohle místo fráze by mohl být trapas jako řemen. Nechcete k frázím a idiomům přiřazovat nějakou značku? Každému by bylo hned jasné že se to takhle v určité situaci říká a část dotazů by vám ubyla...

před 9 měsíci

ValaCZE
ValaCZE
Mod

Což o to, my bychom možná i chtěli, jenže my kontributoři tu o ničem nerozhodujeme. Jsme jenom parta překládajících dobrovolníků. Občas když se spojí kontributoři ze všech kurzů se nějaká změna podaří, ale jinak nás šéfové za oceánem spíš ignorujou.

před 9 měsíci