"I ate."

الترجمة:أنا أكلت.

December 28, 2015

26 تعليقًا


r94E1

في فرق ، المضارع eat ينطق الحرف e بس ثم t زي كدا (إيت ) eet والماضي ate ينطق a ثم t زي كدا ayt (أيت)


gemegamal5

اول مرة اعرف الامر ده


fattah.001

هل هناك فرق في النطق بين الماضي والمضازع؟


Mustafa.hashaika

Ate بمعنى اكلت وهي فعل ماضي


HamdiAfifi

انا اكلت والاجابة أنا أكلت فاين الخطأ


3xeW4

حتى انا كتبتها كذا وطلع خطأ بس المطلوب انك تكتبها بالانقليزي زي كذا l aet


Ali691102

بقا كدا ازاي ممكن حد يشرحها


WasimBassa

لماذا لا أستطيع أنا أقول i was ate مثل ما أستطيع أن أقول i was tired


a7medra4ed

اذا وجد الفعل بعد الفاعل فلماذا نكتب الفعل المساعد ؟؟! قول - i was tired - قلنا was لان بعده صفه وليس فعل , فتوجب ان نأتى بفعل مساعد بعد الفاعل حتي يكتمل نصاب الجمله - فاعل+ فعل+ الصفه


Rahma_abaza

انت هنا بتوصف حاله كنت فيها فلازم تستخدم الماضي بتاع verb to be كا فعل مساعد في الجمله عشان الجمله مفيهاش فعل


Rahma_abaza

مينفعش احط فعلين تصريف تاني ورا بعض ...و Tired صفة مش فعل فلازم نحطلها فعل مساعد


Muhammadbezreh

لطفا لو اضفتم اللغة التركية لمتحدثي العربية سيكون جداً مفيد اً لجالية العربية في تركيا، و شكراً..


amany390227

Ate ماضي ولا مضارع بتمنى توضحولي


a7medra4ed

الفعل المضارع = eat تنطق إييييييت -مثلا- الفعل الماضي = ate تنطق نطق رقم 8 eight التصريف التالت للفعل = eaten


aRzKl

لماذا i ate وليس i eat الله اللغة ذي مالها


TheLi6ero

أنا أكلت = i ate أنا آكل = i eat


MarwaGhilo

كود نادي لتعلم الإنكليزية ME4PQJ


RodyKhalif

Eat Ate دي صح كدا


UiBP4

الصحيح انا اكلت


I......H.....

لماذا اكلت لوحدها غير صحيحه فالضمير هنا مستتر تقديره انا


ghvx6

في الماضي نقول = ate

اما المضارع نقول = eat


Rahma_abaza

كود النادي: 2MZ26F دة كود النادي بتاعي ع دولينجو عايزة اعضاء نشطين معايا نشجع بعض ونفيد بعض


HashemELDa1

ليه ترجمة i ate في العربية متنفعش أكلت ولا لازم اترجمها ترجمة حرفية عشان اعدي ف العربي أكلت صحيحة أكلت فعل ماضي والتاء فاعل زي ما بنقول ذهبوا الى النادي مش بقول هم ذهبوا الى النادي

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.
ابدأ