Duolingo jest napopularniejszą metodą nauki języków na świecie. A co najlepsze, jest w 100% darmowe!

"Zapamiętam ten dzień."

Tłumaczenie:I will remember this day.

2 lata temu

4 komentarze


Snouu

Jaka jest różnica między that i this? That day jest niepoprawne?

2 lata temu

br0d4
br0d4
Mod

Jest poprawne. Słowo "that" ("tamto/tamten/tamta") oznacza coś bardziej oddalonego niż "this" (to, ten, ta), ale w języku angielskim "that" często jest stosowany w zdaniach, w których w języku polskim zastosujemy "to/ten/ta".

Dzieje się tak dlatego, że średniowieczna (a wspólna dla wszystkich języków wywodzących się z j. praindoeuropejskiego, czyli między innymi polskiego i angielskiego) miara odległości dla zaimków wskazujących wyróżniała 3 dystanse: po polsku "ten (tamta, tamto), ów (owa, owo), tamten (tamta, tamto)" - a po angielsku "this, that, yonder". Te 3 dystanse zachowały się w niektórych językach europejskich, np. w hiszpańskim: "este" (ten, najbliższy), "ese" (ów, nieco oddalony), "aquel" (tamten, bardziej oddalony).

W języku polskim zaimek "ów" (oznaczający pośredni dystans) zanikł, stał się niemal synonimem zaimka "ten" i pozostał tylko w powiedzeniach i przysłowiach. W użyciu zastąpił je zaimek "ten" (najbliższy dystans).

Natomiast w języku angielskim zanikł zaimek "yonder" (najdalszy dystans) i został zastąpione przez "that" (pośredni dystans). Dlatego użycie angielskiego "that" częściowo pokrywa się z użyciem polskiego "ten":

Język średniowieczny:

- język - - blisko - - dalej - - najdalej -
En this that yonder
Pl ten ów tamten

Język współczesny:

- język - - blisko - - dalej - - najdalej -
En this that that
Pl ten ten tamten

Stąd właśnie bierze się dziwaczne i nie dla wszystkich zrozumiałe tłumaczenie polskiego "ten" na angielskie "this" lub "that" i angielskiego "that" na polskie "ten" lub "tamten" - ale angielskiego "this" wyłącznie na polskie "ten", a polskiego "tamten" wyłącznie na "that".

Identycznie jest z liczbą mnogą: poprawne jest tłumaczenie polskiego "te/ci" na angielskie "these" lub "those" i angielskiego "those" na polskie "te/ci" lub "tamte/tamci" - ale angielskiego "these" wyłącznie na polskie "te/ci", a polskiego "tamte/tamci" wyłącznie na "those".

2 lata temu

E2rdJawor

Fachura!

2 lata temu

niecwiec

That or this, what's tge difference

2 lata temu