"Nie widzę mojego samochodu."

Translation:I do not see my car.

March 12, 2016

8 Comments


sirwootalot

Dude, gdzie jest mój samochód?

March 12, 2016

mihxal

*mój

March 12, 2016

sirwootalot

Dziękuję!

March 12, 2016

DarthGandalf

Wouldn't "swojego" be more natural here?

November 9, 2016

Jellei

It would, although "mojego" is not that bad.

November 9, 2016

DarthGandalf

Dziękuję

November 9, 2016

kurzeme

szkoda, że w języku łotewskim nie mamy słowo, który znacza "samochód" i nie jest z pochodzenia greckiego lub łacińskiego. Polacy ma to szczęście mieć mniej pożyczek z języku łacińskiego :) P.S. "Spēkrats" istnieje jako bardziej łotewski tłumaczenie ale nikt go nie używaje.

August 15, 2017

Okcydent

Poprawię najpierw wpis:
(1) nie mamy słowa, ale mamy słowo - w przeczeniach zmieniamy bienik (accusative) na dopełniacz (genitive)
(2) i nie jest pochodzenia greckiego albo łacińskiego, albo: i nie jest z pochodzenia greckie lub łacińskie
(3) Polacy mają,
(4) tłumaczenie (rodzaj nijaki bo to rzeczownik odczasownikowy - gerundium), więc łotewskie tłumaczenie
(5) używa, nie używaje

Teraz do samochodu, polskim istnieje kilka tego rodzaju wyrazów:

  • samochód (dawniej także: samojazd, logiczniej), czyli adaptacja automobilu
  • pojazd, odpowiada łacińskiemu vehiculus, który polszczymy wechikuł
  • wóz, zastosowania potoczne, ale też specjalistyczne (bojowy wóz piechoty, radiowóz), no i wóz konny, odpowiada łacińskiemu carrus od którego jest angielskie car, jego najbliższy krewniak w polszczyźnie to karawan :)
  • fura potocznie samochód, od konnego wozu (fury/furmanki), pochodzenie niemieckie
  • bryka też potoczne, też od konnego wozu i ponoć pochodzenie niemieckie
  • auto od automobilu, ten drugi jest przestarzały, skrócenie tak jak w niemieckim
  • gablota, też potoczne, samo słowo z włoskiego

Pożyczek z łacińskiego jest zatrzęsienie, według jednej z klasyfikacji opartej na słownikach:

  • angielski: 3593
  • francuski: 5889
  • grecki: 4096
  • łaciński: 5806
  • niemiecki: 2978
  • włoski: 1250

Sprawę poprawia fakt spolszczania słownictwa medycznego.

August 15, 2017
Learn Polish in just 5 minutes a day. For free.