"El pan es para nosotros."

Traducción:El pa és per a nosaltres.

May 26, 2016

2 comentarios


ToddPhillips

¿Alguien puede comentar sobre la a personal? ¿Siempre se dice así "Una cosa es para [a] alguien"?

May 26, 2016

Oceanotti

Este es un tema recurrente. Si puedes leer en catalán, te recomiendo buscar la ficha “per o per a davant de nom” en Optimot. De todas formas la copio al pie; he marcado en negrita la parte que concierne más a tu pregunta. Si no lo entiendes bien, dilo y trataré de resumirla.

Fitxa 180/4

Títol per o per a davant de nom

Resposta

Es fa servir la preposició per o per a segons què hi ha darrere d'aquestes preposicions.
Quan van seguides d'un nom, un sintagma nominal o un pronom, es fa servir la preposició per (o les contraccions pel o pels, si darrere hi ha els articles el o els, respectivament) si expressa un dels significats següents:

• causa o motiu: Ho fa per interès, Per la teva ambició ho hem perdut tot;

• lloc de pas: Van entrar per la porta del darrere, Anirem a Andorra per la collada de Toses;

• localització en l'espai: Tenia roba per tota la casa, Ho va deixar per damunt del llit;

• durada: L'he llogada per dos mesos, Pel gener fa molt de fred;

• localització en el temps: Anirem al poble per festes, Per Sant Jordi em regala un llibre;

• agent (en les oracions passives): La directora ha estat rebuda pel president, La costa va ser arrasada per un tsunami;

• mitjà o instrument: Li vaig enviar el xec per correu, Ho he fet portar per un missatger;

• bescanvi: L'entrenador ha canviat un defensa per un davanter, Per la compra d'un pernil te'n regalen un altre;

• identificació ('en qualitat de, com a'): Tenen una carraca per cotxe, La van donar per morta;

• distribució: El buscaven casa per casa, Surt a quaranta euros per parella;

• freqüència: Em truca tres cops per setmana, M'ho deixen pagar per trimestres.

En canvi, es fa servir la preposició composta per a (o les contraccions per al o per als, si darrere hi ha els articles el o els, respectivament) si expressa un dels significats següents:

• destinació o finalitat: Hi ha entrades per a tothom, Cal un plantejament correcte per a la solució d'aquest problema;

• termini fix referit al futur (en aquest cas la preposició també pot anar seguida d'un adverbi de temps): Ens plantegem nous objectius per al 2013, Ho heu de tenir llest per a demà.

En el cas concret de campanyes, eslògans, lemes, títols, etc., si amb el nom que segueix la preposició es vol expressar sobretot una causa es fa servir la preposició per, per exemple: Ens movem per tu. En canvi, si es vol fer incís en la finalitat es fa servir la preposició per a, per exemple: Activa't per al reciclatge.

Si coincideixen en la mateixa mesura els valors de causa i finalitat, es tendeix a utilitzar la preposició per. Per exemple:

Manifesteu-vos pel canvi social Per un ús responsable del cotxe Debat per l'estat propi

May 26, 2016
Aprende catalán en solo 5 minutos diarios. Completamente gratis.