Duolingo is the most popular way to learn languages in the world. Best of all, it's 100% free!

"De klant heeft ons een bestelling gestuurd."

Translation:The customer has sent us an order.

2 years ago

3 Comments


DylanC6
DylanC6

Wat is het verschil tussen "gestuurd" en "verstuurd"?

2 years ago

emak02
emak02

Het is 'gestuurd' (van sturen) wanneer je een meewerkend voorwerp hebt. 'Ik heb een pakketje aan haar gestuurd.'

Het is 'verstuurd' (van versturen) wanneer je het over een lijdend voorwerp hebt. 'Ik heb het pakketje verstuurd.'

2 years ago

Nilfisq
Nilfisq

Een kleine aanvulling: Beide werkwoorden zijn transitief, i.e. hebben een direct object (lijdend voorwerp) bij zich. Het werkwoord sturen heeft doorgaans ook een indirect object (meewerkend voorwerp) bij zich.

  • Ik verstuur een mail (d.o.)
  • Ik stuur jou (i.o.) een mail (d.o.)

Je kan echter bij versturen ook degene naar wie je iets stuurt aangeven. Dat doe je met het voorzetsel naar.

  • Ik heb een mail (d.o.) naar jou verstuurd.

Qua betekenis is er nauwelijks verschil. De bovenstaande zin kan ook luiden:

  • De klant heeft een bestelling naar ons verstuurd
2 years ago