Duolingo jest napopularniejszą metodą nauki języków na świecie. A co najlepsze, jest w 100% darmowe!

"The cat drinks its water."

Tłumaczenie:Kot pije swoją wodę.

4 lata temu

13 komentarzy


br0d4
br0d4
Mod

W języku angielskim użycie zaimków osobowych "he" i "she" oraz dzierżawczych "his" i "her" jest zarezerwowane do użycia wobec ludzi - w każdym razie z punktu widzenia gramatyki. Nam to ciężko zrozumieć, bo w języku polskim zaimki "jej" i "jego" mają zastosowanie również w stosunku do zwierząt czy przedmiotów czy obiektów nieożywionych, np:

  • To jest drzewo, a to jego cień - "This is a tree, and this is its shadow" ("its", a nie "his")
  • Tu jest pies, a tam jego jedzenie - "Here is a dog, and there is its food" ("its", a nie "his")
  • Szkocja słynie jej zamkami - "Scotland is famous for its castles" ("its", a nie "her")

Zatem zdanie _"The cat drinks his water" _ z punktu widzenia gramatyki należy rozumieć np. w taki sposób, że w poprzednim zdaniu była mowa powiedzmy o wodzie jakiegoś gospodarza, do której to wody określony kot się dostaje i ją wypija (zdanie jest w Simple Present, a więc chodzi o sytuację zdarzającą się regularnie)

Zaznaczam, że tu chodzi o gramatykę - ale tak właśnie uczy ten kurs. Natomiast w życiu codziennym w stosunku do zwierząt czasem używa się zaimków osobowych - jednak jest to swoista "antropomorfizacja", przy czym zwykle wiąże się to z wyrażeniem pewnych uczuć, które mogą być ciepłe (np. właścicielka pięknej perskiej kotki zapewne powie o niej "she" a nie "it", a o należącej do tej kotki poduszce powie "her", a nie "its" ) - lub wręcz przeciwnie (człowiek ugryziony przez psa może wściekle wykrzyknąć do właściciela tego psa "he has bitten me!" - zamiast poprawnego gramatycznie "it has bitten me!" ).

Następna trudność polega na tym, że język polski wymaga, by w określonych sytuacjach zaimek dzierżawczy "jego/jej" itp. zamienić na zaimek "swój/swoja" - za słownikiem PWN:

swój I - zaimek zastępujący w odpowiednich kontekstach inne zaimki dzierżawcze: mój, twój, nasz, wasz, jego, jej, ich, oznaczający, że to, co jest wyrażone przez rzeczownik, którego dotyczy, należy lub odnosi się odpowiednio:

  • do mówiącego, np. "Spakowałam wszystkie swoje rzeczy.";
  • do osoby, do której zwraca się mówiący, np. "Zabierz stąd swoje rzeczy.";
  • do grupy osób, do której należy mówiący, np. "Wyłożyliśmy im swoje racje.";
  • do grupy osób, w skład której wchodzi osoba, do której zwraca się mówiący, np. "Dlaczego nie mówiliście o swoich problemach?";
  • albo do innych osób lub rzeczy, np. "Umówił się ze swoją dziewczyną".

Z tego względu w wielu zdaniach w tym kursie dotyczących np. zwierząt, angielskie "its" w języku polskim należy rozumieć jako "swój/swoja/swoje", np.:

  • "The dog eats its dinner." - Pies je swój obiad.
  • "The cat drinks its milk." - Kot pije swoje mleko.
  • "The dog drinks its water." - Pies pije swoją wodę.
1 rok temu

kichas

nie ja kot, nie on kot, tylko po prostu to jest kot, to = it, a odmiana /czyją wodę pije kot/ jest swoją = its

4 lata temu

PiotrSzwed

A czmu nie his?

4 lata temu

manveru1986

zwierzęta zasadniczo są "its"

4 lata temu

Phoenix1221

W języku angielskim wyrazu 'kot' nie zaliczamy do formy osobowej

3 lata temu

Elzbieta57

Wczesniej mialam "its" i bylo jego jedzenie. Gubie sie

3 lata temu

GrzegorzCh11

Its znaczy jego, swoje

3 lata temu

aniolek313

Czy zawsze przy rodzaju nijakim do czsownikow dodajemy "s" na koncu? Jak np. eats, drinks.

3 lata temu

buskes76

Nie! nie "przy rodzaju nijakim" tylko w 3 os. l. poj. dodajemy s. [ nawet nieregularne "to be" (być) ma s w 3 os. l. poj. - is ]

2 lata temu

bibi1071

Jak macie problem to wejdzicie na memrise i tam czwiczcie ja i tu i tu ;p ;) ▪☆♡

1 rok temu

arek469306

Ta aplikacja jest orawie idealna mowie prawie poniewaz mogli by podac reguly kiedy dac A an the your/you

1 rok temu

br0d4
br0d4
Mod

Duolingo podaje bardzo uproszczony opis reguł stosowania przedimków "a/an" i "the" w wyjaśnieniach na stronie https://www.duolingo.com/skill/en/Basics-1 - ale to tylko podstawy. Stosowanie przedimków w j.angielskim jest o wiele bardziej skomplikowane i DL nie ma możliwości przedstawić tych zasad dokładnie.

W języku polskim w ogóle nie ma przedimków i dlatego ich wytłumaczenie bywa bardzo kłopotliwe. Bardzo wiele zależy od kontekstu w którym pojawia się zdanie. Ponieważ zdania w Duolingo są zwykle całkowicie oderwane od kontekstu - można je tłumaczyć na różne sposoby (co jest czasem ułatwieniem, bo dzięki temu różne odpowiedzi mogą być poprawne) - ale też jest utrudnieniem, bo często trudno zgadnąć dlaczego coś jest tak a nie inaczej...

Tak czy owak, zachęcam by poczytać na temat przedimków. Stosowanie przedimków w języku angielskim jest naprawdę trudne - choć to dość elementarna rzecz. Można opanować 80% przypadków stosunkowo łatwo - ale pozostałe 20% sprawi trudności nawet osobom dobrze znającym język angielski. Polecam np. :

1 rok temu

Radekxd

Dlaczego slowo swój jest " its " a raz our ? Wytłumaczy mi ktoś ?

27 minut temu

Powiązane dyskusje