Duolingo jest napopularniejszą metodą nauki języków na świecie. A co najlepsze, jest w 100% darmowe!

"Koń jest czysty."

Tłumaczenie:The horse is clean.

2 lata temu

5 komentarzy


gamerowiecpro02

Policja przeszukała konia - Koń jest czysty!

1 rok temu

Matematyk0606

Dlaczego na początku zdania musi występować The?

2 lata temu

br0d4
br0d4
Mod

Zasadniczo wcale nie chodzi o to, że "the" zawsze musi być na początku zdania.

Chodzi o to, że w języku angielskim [color red]każdy rzeczownik w zdaniu jest albo "nieokreślony", albo "określony"[/color].

A. Nieokreślony rzeczownik

Nie wiadomo jaki (nic o nim nie wiemy poza tym że istnieje lub właśnie nie istnieje) - albo dowolny z wielu (np. jakieś dowolne jabłko z koszyka), albo wprawdzie wiemy jaki, ale w całej wielozdaniowej wypowiedzi wspominamy o nim pierwszy raz. W takim wypadku:

1. W liczbie pojedynczej
  • Jeśli rzeczownik jest policzalny (da się go zliczyć na sztuki: jabłka, ludzie, domy, konie) - musi mieć przedimek nieokreślony "a"/"an" ("an" przed wyrazami których wymowa zaczyna się samogłoską). W sensie semantycznym przedimek a/an jest tożsamy z informacją, że dany przedmiot jest "jeden" i że jest "jakiś", niedookreślony.
  • Jeśli rzeczownik jest niepoliczalny (można go wymierzyć tylko jakąś jednostka miary, np. mięso, cukier, woda - musi mieć przedimek "zerowy" - czyli jego brak. Czasem zamiast przedimka zerowego stosuje się słówko "some" (trochę) - np. "I want some water" (chcę troche wody).
  • Czasem jednak się zdarza, że rzeczowniki niepoliczalne mają jednak przedimek "a" - wówczas jest to pewien skrót myślowy, oznaczający "zwyczajną porcję tego czegoś" - np. "a tea" = "a cup of tea" (= filiżanka herbaty). Uwaga! w kursie Duolingo taki skrót myślowy jest dopuszczalny tylko wtedy, gdy jest on jednocześnie ustalonym zwrotem w języku angielskim, więc nie należy go stosować zbyt pochopnie.
2. W liczbie mnogiej
  • Zarówno rzeczowniki policzalne jak i niepoliczalne, jeśli nie są konkretnie określone, w liczbie mnogiej mają "zerowy" przedimek, czyli jego brak.

B. Określony, konkretny rzeczownik

Wiadomo o jaki rzeczownik chodzi, tj. jest to przedmiotem ogólnej wiedzy (np. w przypadku nazw własnych), albo chodzi o ten rzeczownik, o którym już wcześniej była mowa (wówczas miał on jeszcze przedimek "a"/"an", ale już teraz jest to właśnie ten o którym mówimy).

  • Określony, konkretny rzeczownik, niezależnie od tego czy jest w liczbie pojedynczej czy mnogiej, czy jest policzalny czy niepoliczalny - ma przedimek "the". Przedimek "the" zawsze jednak oznacza konkretny, możliwy do dotknięcia/pokazania palcem egzemplarz lub grupę przedmiotów.

C. Rzeczowniki abstrakcyjne i pojęcia ogólne

W przypadku gdy mówimy o czymś określonym, ale niemożliwym do wskazania - zamiast przedimka "the" również stosujemy "zerowy" przedimek, czyli jego brak - jest tak między innymi gdy chodzi o:

  • rzecz abstrakcyjną, np. "liberty" - wolność; "mathematics" - matematyka;
  • informacje ogólne dotyczące każdego egzemplarza - np. "people are strange" - ludzie (wszyscy) są dziwni

D. Rzeczowniki unikalne

Przedimka "the" nie stosuje się również w wypadku niektórych rzeczowników określających unikalne obiekty, takie jak:

  • Nazwy geograficzne (większość nazw państw i miast; kontynenty, wyspy, małe zatoki (bay), jeziora, góry) - z pewnymi wyjątkami: gdy dana nazwa zawiera w sobie przedimek "the" - np. The United States of America.
  • Nazwy świąt i uroczystości
  • Nazwy firm, uczelni, instytucji
  • Nazwy języków
  • Nazwy dyscyplin sportowych

Jednak przedimkiem "the" są poprzedzone nazwy archipelagów wysp (w odróżnieniu od pojedynczych wysp), nazwy pojezierz (w odróżnieniu od pojedynczych jezior), gór, rzek, dużych zatok (gulf), pustyń, lasów, półwyspów, obszarów geograficznych (The East), mórz i oceanów, obiektów geometrycznych na mapach (the pole, the equator)

Przykłady

Tabelkę (po angielsku) z rozpisanymi kategoriami rzeczowników, przy których stosujemy lub nie określone przedimki można znaleźć tu

Uwaga

Powyższe zasady są jednak dość ogólne. Do nich jest jeszcze wiele zasad szczegółowych i wiele jest wyjątków. Podręcznik gramatyki zajmujący się wyłącznie drobiazgowo rozpisanymi zasadami stosowania przedimków liczy ponad 200 stron drukiem.

2 lata temu

Jzef16
Jzef16

Dlaczego nie uznano - A horse is clean

1 miesiąc temu

br0d4
br0d4
Mod

Jeśli mówimy o jakiejś cesze czy właściwości jakiegoś obiektu (np. konia), to musi chodzić o konkretny egzemplarz - a więc trzeba zastosować przedimek "the".

1 miesiąc temu