"They are my suits."

Tłumaczenie:To są moje garnitury.

July 19, 2016

24 komentarze


Cynamonowa.

Dlaczego "they are"?

July 19, 2016

br0d4
Mod

W języku polskim zaimka "to" można użyć zarówno do pojedynczego przedmiotu [to jest mój garnitur], jak i mnogich przedmiotów [to są moje garnitury]. Innymi słowy: w języku polskim zaimek liczby mnogiej "te" jest w niektórych typach zdań zastępowany zaimkiem liczby pojedynczej "to".

W języku angielskim jest to zupełnie wykluczone. jeśli wiemy, że czegoś jest większa ilość, musimy w języku angielskim użyć zaimka w liczbie mnogiej - np. they / these / those.

Z kolei w j. polskim dość dużą wagę przykłada się do tego czy chodzi o osobę, czy o przedmiot - stąd w języku polskim funkcjonuje duża ilość różnych zaimków osobowych i nieosobowych. Natomiast w języku angielskim osobowość lub nieosobowość przedmiotu rozmowy, a nawet płeć są traktowane z pewną nonszalancją - i o ile w liczbie pojedynczej się je rozróżnia, o tyle liczba mnoga zaimków he, she i it jest taka sama: they. Zaimka they użyjemy zatem w liczbie mnogiej tam, gdzie w liczbie pojedynczej byłby użyty którykolwiek z zaimków he, she lub it:

  • Is it your suit? - Yes, it is mine. --- Czy to twój garnitur? - Tak to (jest) mój
  • Are they your suits? - Yes, they are mine. --- Czy to twoje garnitury? - Tak to (są) moje.
  • Is he your brother - Yes, he is. --- Czy on jest twoim bratem? - Tak, on jest.
  • Are they your brothers - Yes, they are. --- Czy oni są twoimi bratćmi? - Tak, oni są.

Zaimka "they" użyjemy do prostego potwierdzenia czy zaprzeczenia. Natomiast jeśli coś jest wskazywane (wskazywane dosłownie, np. palcem - albo wskazywane przez kontekst zdania) - użyjemy raczej zaimków this (ten/ta/to) lub that (tamten/tamta/tamto), a w liczbie mnogiej these (te/ci) lub those (tamte/tamci):

  • Is this your suit? - Yes, this one is mine. --- Czy to twój garnitur? - Tak, ten jest mój.
  • Are these your suits? - Yes, these are mine, but those are my brother's. --- Czy to są twoje garnitury? - Tak, te są moje, ale tamte są mojego brata.

Jeszcze jedna uwaga: zakres używania polskich zaimków ten - tamten różni sie od zakresu używania angielskich zaimków this - that. Bardzo często tam gdzie po angielsku jest użyty zaimek "that" - po polsku nie będzie wcale użyty zaimek "tamto" - tylko też "to", ale wyjaśnienie tego zjawiska to materiał na oddzielny wpis: "Tłumaczenie zaimków ten, ów, tamten"

July 20, 2016

UrszulaE

Dziękuję za wyjaśnienie:)

July 29, 2016

Sebastian591000

Dzięki panu aż chce się uczyć dziękuję☺

October 21, 2018

RadoslawGlb

Zapytanie "Those/These suits are yours?” jest poprawne? Mam nadzieję, że tak bo dla mnie jest bardziej naturalne.

October 21, 2018

br0d4
Mod

Można tak powiedzieć i w języku naturalnym, przy odpowiedniej intonacji zostanie to zrozumiane - ale to jest składnia zdania oznajmującego. W pytaniu lepiej zastosować składnię zdania pytającego:

  • Are those/these suits yours?

Można też na końcu zdania oznajmującego dodać tzw. "question tag", czyli końcówkę, na język polski tłumaczoną zwykle słówkiem "prawda?", "nieprawdaż?" - która zmienia sens zdania twierdzącego na pytające:

  • Those/These suits are yours, aren't they?

Do poczytania:

October 21, 2018

buskes76

Szacun Luk za Twoje wszelkie wyjaśnienia w tym kursie

October 30, 2018

Katarzyna649923

B. dobre wyjaśnienie.Dzięki

January 29, 2019

piotr359749

Ale najlepsze było by "these"

March 23, 2019, 11:07 PM

junicorn33

Nie wiem

January 30, 2019

Natka72

oni są moje garnitury to znaczy to są moje garnitury...czemu Anglicy tak komplikują?

July 22, 2016

br0d4
Mod

Akurat pod tym względem (i pod wieloma innymi) język angielski jest dużo prostszy od polskiego :)

Pomyśl - zamiast 13 różnych zaimków (łącznie w liczbie pojedynczej i mnogiej: ja, ty, on, ona, ono, ten, to, ta, my, wy, oni, one, ci, te ), z których każdy odmienia się przez 7 przypadków gramatycznych - w angielskim jest 7 zaimków ( I, you, he, she, it, we, they ) które odmieniają się tylko przez 2 przypadki gramatyczne (mianownik i biernik)...

July 22, 2016

Maks756137

Odpowiedź to ,To są moje garnitury.

October 28, 2016

buskes76

"They" to trzecia osoba liczb mnogiej dla wszystkich trzech rodzajów; męskiego, żeńskiego i nijakiego ! W 3 os. l.poj. mamy rozdzielenie; "He, She, It"

1) "TO {/TEN} JEST mój garnitur" -
"IT IS my suit" / "THIS IS ..." /
"THAT IS my suit"
; {That - TEN tam ~ tamTEN / TA tam ~ tamTA / TO tam ~tamTO}/
+1b) "TEN garnitur JEST mój" - "THE (/THIS /THAT) suit IS mine"

2) "TO {/TE} SĄ moje garniturY" -
"THEY ARE my suitS" / "THESE ARE my suitS" /
"THOSE ARE my suitS"
; {Those - TE tam ~ tamTE / tamCI ~ CI tam} /
+2b) "TE garniturY SĄ moje"- "THE (/THESE /THOSE) suitS ARE mine"

November 2, 2018

danuta405978

Dolaczam sie do podziekowan za wyjasnienie. Gdy przeczytalam zdanie po angielsku i mozliwosci tlumaczenia bylo to dla mnie niezrozumiale

August 29, 2016

Madzia778197

Oni są moimi garniturami? Nic nie rozumiem

January 2, 2019

br0d4
Mod

No to zamiast pisać - czytaj najpierw starsze wyjaśnienia.

January 2, 2019

Jarek517758

A nie powino byc these

January 29, 2019

ola123919728

The a nie they

May 29, 2017

br0d4
Mod

Nie masz racji: "they", a nie "the".

A na przyszłość - zanim napiszesz swój komentarz - czytaj, proszę, odpowiedzi na wcześniejsze komentarze.

May 29, 2017

buniss

Jakoś w książkach angielskich widziałem dokładnie te samo zdanie i tam było These are a nie żadne They are.

July 3, 2017

br0d4
Mod

Wyżej wyjaśniłem na czym polega różnica między "they" a "these", jeden i drugi zaimek może być poprawny, zależnie od sensu zdania. Natomiast samo "the" nie może być podmiotem w zdaniu.

July 4, 2017

Kaja540215

Trochę dziwne to zdanie ...

July 5, 2018

br0d4
Mod

No właśnie ono zupełnie nie jest dziwne, tylko nam, Polakom, się takim wydaje. Przeczytaj wyjaśnienia powyżej.

July 5, 2018

Powiązane dyskusje

Naucz się angielskiego w zaledwie 5 minut dziennie. Za darmo.