"To which man is the judge shouting, to the Hungarian or to the English?"

Translation:Melyik emberhez kiabál a bíró, a magyarhoz vagy az angolhoz?

August 8, 2016

7 Comments


Arcaeca

"Melyik férfihez"? Is ember here a mistake or just an alternate translation?

August 8, 2016

vvsey

I would say an alternative. Many times "ember" is understood as "férfi". But in general it can be both woman and man. It would probably be better to use "férfi" in this sentence.

August 8, 2016

96314081311257

For the record, it's férfihoz.

August 8, 2016

bajczand

férfihez = férfihoz. We use both words. But férfihez is better.

September 24, 2016

96314081311257

férfihez: 28300 google-találat férfihoz: 82300 google-találat

Not only is férfihez rarer, but it's also the newer form. Férfi is predominantly conjugated with back vowel suffices, such as in férfiak, férfinak & férfihoz of course.

September 25, 2016

bajczand

Ha a magyar nyelv szabályait vesszük alapul, akkor férfihez. De tény, hogy az emberek nagy többsége a férfihoz változatot használja. Inkább egy rossz szokásnak nevezném, mint helyes nyelvtannak. De ez a szépsége a magyar nyelvnek és egyben a nehézsége is.

September 25, 2016

96314081311257

A férfi szó általában mély hangrendű toldalékot kap. Ma és már több évszazada ez a változat dominált mind a szenterdben, mind a köznyelvben. Ergó az ún. "magyar nyelv szabályai" szerint a "férfihoz" alak helyes, sőt ha mindenképpen választani kell a két lehetőség között, ez a helyesebb. A "férfihez" létezik, de viszonylag ritka, én pl. nem is tudtam róla, pedig értelmiségi vagyok és tudatos nyelvhasználó.

(Arról pedig már ne is beszéljünk, hogy mégis miféle fura, torz nyelvi "szabály" lenne az, ami ellentétben áll a tényleges mindennapi nyelvhasználattal.)

September 26, 2016
Learn Hungarian in just 5 minutes a day. For free.