Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"Een vrouw eet een sandwich en een sinaasappel."

Vertaling:A woman eats a sandwich and an orange.

4 jaar gelden

5 opmerkingen


DouweWalta

Wanneer schrijft men a en wanneer an?

4 jaar gelden

Lavinae
Lavinae
Mod

Hier kun je een uitgebreide uitleg vinden van wanneer je 'a' en 'an' gebruikt.

Het gaat er niet zozeer om of het zelfstandig naamwoord met een klinker of medeklinker begint: het gaat om de klank.

Begint een woord met een medeklinkerklank, dan gebruik je 'a'
Begint een woord met een klinkerklank, dan gebruik je 'an'

Dit betekent dat woorden die bijvoorbeeld met een 'u' beginnen (een klinker) en uitgesproken worden zoals in uniform (waarbij de 'u' als ' ju' klinkt, een medeklinkerklank) wel een 'a' krijgen, en niet ' an' .

Dus gebruik je 'a' voor de eerste twee voorbeeld zinnen, en 'an' voor de twee laatste:

  1. Ik ben een kind = I am a child
  2. Jij gaat naar een school = You go to a school
  3. Hij neemt een appel mee = He brings an apple
  4. Wij zoeken een ei = We are looking for an egg

Zoals je misschien al merkt zijn woorden die met een klinker beginnen en een onbepaald lidwoord krijgen ( = een) makkelijker uit te spreken met de extra 'n'. Als je ' a apple' probeert uit te spreken, dan pauzeer je eventjes tussen de woorden, terwijl 'an apple' veel makkelijker, en bovendien ook aan elkaar!, uit te spreken is. Vandaar ook dat het gebruik van 'a' en 'an' afhangt van de eerste klank van het tweede woord.

4 jaar gelden

Soraya231

en waarom komt hier een s achter eats kunt u dit alstublieft goed uitleggen.

3 jaar gelden

Lavinae
Lavinae
Mod

Het Engelse werkwoord 'to eat', dat 'eten' in het Nederlands betekent, wordt in de tegenwoordige tijd / t.t. zo vervoegd:

  • Ik eet - I eat
  • Jij eet - You eat
  • Hij/Zij/Het eet - He/She/It eats
  • Wij eten - We eat
  • Jullie eten - You eat
  • Zij eten - They eat

Er komt een 's' achter omdat dit de derde persoon enkelvoud vorm is van het werkwoord (die in de tegenwoordige tijd staat).

Hier kun je meer informatie vinden over het vervoegen van werkwoorden in de Engelse tegenwoordige tijd.

3 jaar gelden

TirzaMeije

Ik snap vaak het verschil tussen 'a' en 'an' in.

1 jaar gelden