"Een vrouw eet een sandwich en een sinaasappel."

Vertaling:A woman eats a sandwich and an orange.

February 6, 2014

13 opmerkingen
Deze discussie is gesloten.


DouweWalta

Wanneer schrijft men a en wanneer an?


Lavinae

Hier kun je een uitgebreide uitleg vinden van wanneer je 'a' en 'an' gebruikt.

Het gaat er niet zozeer om of het zelfstandig naamwoord met een klinker of medeklinker begint: het gaat om de klank.

Begint een woord met een medeklinkerklank, dan gebruik je 'a'
Begint een woord met een klinkerklank, dan gebruik je 'an'

Dit betekent dat woorden die bijvoorbeeld met een 'u' beginnen (een klinker) en uitgesproken worden zoals in uniform (waarbij de 'u' als ' ju' klinkt, een medeklinkerklank) wel een 'a' krijgen, en niet ' an' .

Dus gebruik je 'a' voor de eerste twee voorbeeld zinnen, en 'an' voor de twee laatste:

  1. Ik ben een kind = I am a child
  2. Jij gaat naar een school = You go to a school
  3. Hij neemt een appel mee = He brings an apple
  4. Wij zoeken een ei = We are looking for an egg

Zoals je misschien al merkt zijn woorden die met een klinker beginnen en een onbepaald lidwoord krijgen ( = een) makkelijker uit te spreken met de extra 'n'. Als je ' a apple' probeert uit te spreken, dan pauzeer je eventjes tussen de woorden, terwijl 'an apple' veel makkelijker, en bovendien ook aan elkaar!, uit te spreken is. Vandaar ook dat het gebruik van 'a' en 'an' afhangt van de eerste klank van het tweede woord.


spirou574138

Je schrijft an als het een klinker botsing is en anders schrijf je a


Sam388904

Sandwich is niet nederlands duolingo


StefvanSchie

"Sandwich" is een correct Nederlands woord.


Thijm.K

Het is toch boterham?


Alisonpurpel1

Ik drukte niet eens op oké


tirza_m_

Ik snap vaak het verschil tussen 'a' en 'an' in.


Angela726997

Ik dacht dat woman met een a om meerdere vrouwen ding. En women met een e om 1 vrouw. Waarom moet woman in deze zin met een A?


Dragonmagick

1 woman, 2+ women 1 man, 2+ men


SiegnaidaJ

Sandwich is boterham in het Nederlands

Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.