1. Foro
  2. >
  3. Tema: Catalan
  4. >
  5. "Las circunstancias hicieron …

"Las circunstancias hicieron que no pudiese venir."

Traducción:Les circumstàncies van fer que no pogués venir.

August 28, 2016

8 comentarios


Maria884135

Poc comú però correcte i molt bonic fonèticament.


etepaw

Es podria emprar a aquesta frase el passat simple? És a dir: "les circumstàncies feren que no pogués venir". A vegades accepta el passat simple juntament amb el perifràstic, i a vegades no, i no sé si és un error o l'ús del passat simple es permet només a certs casos.


Oceanotti

El passat simple s'empra poc a l'estàndard, fora de registres molt cultes. No és que la teva frase estigui malament, però possiblement faràs bé en usar el perifràstic per assegurar-te que el sistema et validi les frases.


asfarer

Hem acceptat el passat simple, però el sistema de traducció està creat per emprar el passat perifràstic (que sempre serà l'opció donada).


Ido156322

I per què no "venir hi?"


Oceanotti

Una pregunta interessant. El verb venir ja conté una referència semàntica a un lloc (aquí) i no necessita complement de lloc. (És diferent d'anar, que sí que el sol necessitar.) Això també passa en espanyol. Per tant, no és que hi hagi un complement elidit (com si vulgués dir venir *aquí) sinó que simplement no n'hi ha.


Ido156322

Moltes gràcies! Una altra pregunta: i es pot dir "venir en"? (tot i que sigui un altre significat)


Oceanotti

Sense un exemple concret, no t'ho sabria dir. Podria funcionar amb diversos complements de règim (es pot dir venir en persona, en direcció contrària, en so de guerra, en auxili d'algú, etc.). En sentit locatiu, normalment no caldria un complement de lloc, però si s'hi vol afegir un adjunt es poden acceptar construccions com cada dia he de venir en aquesta casa. (Normalment, quan es tracta de vebs de moviment, es tendeix a preferir la preposició a, excepte davant d'article indefinit o d'un demostratiu; no són construccions que abundin en aquest curs.)


Expresiones de lugar: preposiciones a y en

Igual que en español, en catalán las preposiciones a y en se pueden usar en adjuntos y complementos de lugar. A continuación se dan unas reglas para seleccionarlas, válidas para el estándar central. (Otras variedades, especialmente la valenciana, siguen unas reglas ligeramente diferentes.)

Destino

Cuando se indica el destino con un verbo que implique un movimiento, en catalán —como en español— se usa la preposición a. (A diferencia del español, a veces también es posible usar en, pero esa excepción no es usual y no se aplica en este curso.)

Localización

Para indicar una localización, en español se usa en. En catalán también se usa, junto con a. En algunas ocasiones son intercambiables, pero eso depende de cada caso y de la variedad de catalán. Como eso puede resultar confuso para los estudiantes del nivel básico, en el curso seguimos unas reglas simplificadas que, aunque son restrictivas, no llevan nunca a errores (y dejamos las excepciones para los niveles más avanzados). De ese modo, usaremos siempre en, salvo en los tres casos siguientes: ante topónimos, ante el artículo definido y ante ciertos cuantificadores.

1. Ante topónimos.

  • Jo visc als Estats Units. (Yo vivo en los Estados Unidos.)
  • A França es parla francès. (En Francia se habla francés.)
  • La Sagrada Família és a Barcelona. (La Sagrada Familia está en Barcelona.)

Esta regla se aplica también a nombres comunes sin determinante que designen lugares únicos o con los cuales no haya posible ambigüedad. (Se trata de frases hechas; normalmente no se puede usar con cualquier nombre.)

  • Ara sóc a casa. (Ahora estoy en casa.) ← Se refiere a su casa
  • Treballo a ciutat. (Trabajo en la ciudad.) ← Se refiere a su ciudad
  • El president de la Generalitat és a palau. (El presidente de la Generalitat está en el palacio.) ← Se sobreentiende que se trata del palacio de la Generalitat
  • El mestre parla amb els alumnes a classe. (El maestro habla con los alumnos en clase.) ← Obviamente, en su clase
  • Els meus fills són a escola. (Mis hijos están en la escuela.) ← Se supone que en su escuela
  • El llibre ha caigut i ara és a terra. (El libro ha caído y ahora está en el suelo.) ← Solo puede ser el suelo del lugar donde estaba el libro

2. Ante artículo definido

Ante el artículo definido (determinado), con ubicaciones físicas reales, se usa a.

  • Mengem un arròs al restaurant. (Comemos una paella en el restaurante.)
  • Tu ets a la cambra. (Tú estás en la habitación.)
  • Aquest producte es troba només a les millors botigues. (Este producto se encuentra solo en las mejores tiendas.)
  • Als parcs sempre hi ha ocells. (En los parques siempre hay pájaros.)

Con lugares figurados, en cambio, se usa la preposición en.

  • En el món intel·lectual s'escriu i es llegeix molt. (En el mundo intelectual se escribe y se lee mucho.)
  • Els pares han de col·laborar en l' educació dels nens. (Los padres han de colaborar en la educación de los niños.)
  • Van perdre molts diners en l' operació. (Perdieron mucho dinero en la operación.)

Cuando el aspecto real o figurado del lugar vacila, se pueden usar ambas preposiciones.

  • Això es diu a la Bíblia, o Això es diu en la Bíblia. (Esto se dice en la Biblia.)
  • Al nostre club fem així les coses, o En el nostre club fem així les coses. (En nuestro club hacemos así las cosas.)
  • Al telenotícies han dit que han decretat el confinament, o En el telenotícies han dit que han decretat el confinament. (En el telediario han dicho que han decretado el confinamiento.)

3. Ante cuantificadores

Ante un cuantificador (excepto algun) se pueden usar ambas preposiciones. Con cada uno tiende a usarse una más que otra, según las hablas.

  • Aquest programa el veuen a tot el món, o Aquest programa el veuen en tot el món. (Este programa lo ven en todo el mundo.)
  • Els trobem a cada bar, o Els trobem en cada bar. (Los encontramos en cada bar.)
  • Cada any juga en dos tornejos, o Cada any juga a dos tornejos. (Cada año juega en dos torneos.)

Algun solo admite la preposición en.

  • Els trobaràs en alguns establiments selectes. (Los encontraràs en algunos establecimientos selectos.)
Aprende catalán en solo 5 minutos diarios. Completamente gratis.