Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"Het zijn mijn vissen."

Vertaling:They are my fish.

4 jaar gelden

9 opmerkingen
Deze discussie is gesloten.


cdbest
cdbest

waarom is "het is" vertaald als 'they are' en de zin is niet 'zij zijn'?

3 jaar gelden

El2theK
El2theK
Mod

Voor de mensen met dezelfde vraag, lees het volgende eens door: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/380/het_zijn_incongruentie/

Simpel gezegd, in het Nederlands kan het in sommige gevallen gebruikt worden in combinatie met de 3de persoon meervoud, in het Engels kan it echter niet gebruikt worden in combinatie met de 3de persoon meervoud. Daarom wordt in het Engels in dat geval they gebruikt, terwijl in het Nederlands het wordt gebruikt.

2 jaar gelden

floorbruij

Waarom is het dan fish i.p.v. Vissen? Groetjes f.

4 jaar gelden

Lavinae
Lavinae
Mod

In het Engels kan 'fish' meervoud én enkelvoud zijn:

1 vis = 1 fish

2 vissen = 2 fish

Soms wordt 'fishes' wel gebruikt als het meervoud van 'fish', maar dit om een groep verschillende soorten vis aan te duiden. :)

4 jaar gelden

mullac1992
mullac1992

ook "sheep" (schaap), "deer" (hert)

2 jaar gelden

ThaRudeNL

Ik vertaalde "Het" als "Those" Het zou dus kennelijk 'They" moeten zijn. Waarom eigenlijk?

3 jaar gelden

AlsEenPoffertje
AlsEenPoffertje
Mod

"het zijn" vertaalt naar "they are," maar "dat zijn" vertaalt naar "those are." Dit is omdat de meervoudsvorm van "it" (het/de) "they" is, en de meervoudsvorm van "that" (dat/die) "those" is. :)

  • het/de = it
  • zij/ze = they
  • dat/die = that
  • die = those
  • dit/deze = this
  • deze = these

dus...

Het zijn. = They are. Dat zijn. = Those are. Dit zijn. = These are.

3 jaar gelden

Chantal582798

Wat is het verschil tussen mine en my

3 jaar gelden

AlsEenPoffertje
AlsEenPoffertje
Mod

"mine" is gebruikt wanneer het bezittelijke voornaamwoord na het naamwoord dat wordt bezeten gaat, maar "my" is gebruikt wanneer het bezittelijke voornaamwoord voor het naamwoord gaat. Om het met het Nederlands te vergelijken, "mine" is als "van mij," maar "my" is als "mijn." Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Het zijn mijn vissen. = They are my fish.
  • De vissen zijn van mij. = The fish are mine.
3 jaar gelden