1. Forum
  2. >
  3. Topic: Hungarian
  4. >
  5. "Where is the book that you a…

"Where is the book that you are reading?"

Translation:Hol van a könyv, amit olvasol?

September 22, 2016

15 Comments


baldgymnastnurse

Shouldn't this be olvasod since it is a specific book?


jsiehler

Logically, you would think so, but the pronoun amit is not a definite object. When amit is the direct object of a verb, the verb should be indefinite. (I think the logic behind this is that amit is derived from mit, which - sensibly - is treated as an indefinite object: Mit olvasol? And so amit kind of "inherits" that behavior.)


Kifike

You falled in the trap in the alanyi and tárgyas conjugation. Here only the olvasol is correct. Olvasol egy könyvet - alanyi, olvasod a könyvet - tárgyas.


guilth

why amit here and not ami?


jsiehler

Because in the clause where it appears, it is the direct object of the verb olvasol.


Iva818387

And why not "amelyiket" or something like that :)?


0RQI5oxc

Then you should say ' Hol van az a könyv, amelyiket olvasod?"


guntunge

I would have expected "Hol van AZ a könyv, amit olvasoD?" anyway.


Kifike

A magyarban az amit egész mondatra vonatkozik, egy targyra az amely hasznatos. Az ami és az amely helytelen használata a műveletlen beszélőknel figyelhető meg. Sőt a primitív beszédben az amely helyett is aki áll. Nem ezt kellene tanítani.


0RQI5oxc

Kifike, a duolingo példamondat teljesen helyes. Az amelyet valóban tárgyra használjuk, de az amit nem csak mondatra vonatkozhat, hanem konkrét tárgyra is.


Kifike

Hogyne, a pongyola beszédben. Ott már az aki is elharapodzott. Írok egy példát. Becsukom az ablakot, amely kinyilt. Becsukom az ablakot, ami fülledte teszi a lakást. Így helyes, de kevesen használják.


0RQI5oxc

Az AMI-t nyugodtan lehet használni tárgyra. Hiszen hogyan kérdezünk rá? MI ez? Könyv? Na már most az AMI a MI-nek a vonatkozó névmásos esete, tehát ha úgy kérdezünk rá, hogy "mi ez? könyv.", akkor a "hol van a könyv, amit olvasol" teljesen jó.


Kifike

Amatőr nyelvészek kíméljenek!


0RQI5oxc

Szerintem pedig magának kéne kímélnie szerencsétlen külföldieket a helytelen tanácsaitól. :)

Learn Hungarian in just 5 minutes a day. For free.