"The fish swim."

Vertaling:De vissen zwemmen.

4 jaar gelden

9 opmerkingen


ulyssa

Maar bij de cursus wordt het fout gerekend. Als we gebruik maken van het enkelvoud. Heb jij een ezelsbruggetje om te bepalen of het enkelvoud of het meervoud er het beste bij past?

4 jaar gelden

Lavinae
Lavinae
Mod

Zie het (aangepaste!) antwoord hierboven ^

Je kunt aan de hand van de werkwoordsvorm zien dat het hiet niet om het enkelvoud maar om het meervoud gaat. :)

4 jaar gelden

Wilme1952

De vis zwemt = the fish swims. Je kunt dit in je hoofd vertalen als 'hij zwemt' 'he swims' De vissen zwemmen = the fish swim. Doordat er dus geen s achter swim staat moet het wel meervoud zijn voor de vissen. Dat is in het Nederlands anders. Het is gewoon anders denken :)

4 jaar gelden

jannekevw

Gewoon anders denken... moet je wel eerst weten hoe ;)

4 jaar gelden

Wilme1952

Achter fish had toch nog iets gemoeten om te horen (zien) of het meervoud is? (fishes) Op het internet zegt men dat je ook fish kunt zeggen bij meervoud. Maar hoe weet je het nu bij bovenstaand zinnetje? #dtv :)

4 jaar gelden

Lavinae
Lavinae
Mod

Hierboven gaat het om het meervoud omdat 'swim' een derde persoon meervoud en niet een derde persoon enkelvoud aangeeft. De verbuiging van 'to swim' is namelijk:

  • Ik zwem - I swim
  • Jij zwemt - You swim
  • Hij/zij/het zwemt - He/she/It swims
  • Wij zwemmen - We swim
  • Jullie zwemmen - You swim
  • Zij zwemmen - They swim

Dat soort extra notaties (zoals 'enkelvoud/meervoud') gebruiken we doorgaans niet.

Volgens mij mag 'fishes' wel gebruikt worden als je het over meerdere soorten vis hebt, maar over het algemeen is 'fish' de juiste meervoudsvorm van 'fish', en niet 'fishes'.

4 jaar gelden

Hannahske

dan kan het toch ook zijn "de vis zwemt"

4 jaar gelden

Lavinae
Lavinae
Mod

Nee, dat kan niet.
Dan zou de zin "The fish swims", zijn.

"The fish swim" = De vissen zwemmen. (meervoud)
"The fish swims" = De vis zwemt. (enkelvoud)

Dit kun je opmaken uit de verbuiging van het werkwoord 'to swim' hierboven.

4 jaar gelden

GerardB.

Idd. Als je een vis en een vogel hebt zeg je; de vis zwemt en de vogel vliegt. Anderzijds zeg je ook; de viswinkel verkoopt vis. Dan zeg je niet; de viswinkel verkoopt vissen.

4 jaar gelden
Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.