"The woman wears a dress."

Vertaling:De vrouw draagt een jurk.

February 16, 2014

3 opmerkingen


gje_13

In belgisch nederlands wordt voor 'jurk 'ook 'kleed 'gebruikt.

February 16, 2014

Lavinae
Mod

Wij keuren 'kleed' in dit geval jammer genoeg niet goed, omdat in het Nederlands van Nederland 'kleed' voornamelijk de betekenis van 'tapijt' heeft en niet dat van 'jurk'.

Ikzelf heb onder de jongere generatie van Nederlanders (uit Nederland!) nog nooit iemand 'kleed' op die manier horen gebruiken (misschien dat dit nog wel in de grensstreek voorkomt, aangezien het Vlaams 'kleed' wel zo gebruikt en het Duits 'kleid' heeft). Echter, het zou verwarrend zijn als we '(vloer)kleed' als synoniem voor 'jurk' zouden gebruiken en het is, in het Nederlands, niet het standaardwoord voor jurk.

March 9, 2014

Oriana_VV

Misschien is het handig om aan te geven in de aankondiging van de cursus dat het om Nederlands uit Nederland gaat. Ik ga er namelijk als Vlaming van uit dat ik Nederlands spreek en dat wat ik ken en in de Van Dale is aangegeven als een correct Nederlandstalig woord (en dus geen dialect is) aanvaard wordt. Ik was dan ook erg verbaasd toen kleed werd afgekeurd. In de Spaanse cursus is aangegeven dat het niet in eerste instantie het Spaans is dat gesproken wordt in Spanje.

Mag ik er gezien de keuze van het vlagje vanuit gaan dat UK Engels afgekeurd zal worden? Ik zie namelijk de USA vlag. Met andere woorden enkel color en niet colour?

January 26, 2016
Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.