A Duolingo a világ legnépszerűbb nyelvtanulási módszere. És ami a legjobb, teljesen ingyenes!

"I have plates."

Fordítás:Vannak tányérjaim.

4 éve

29 hozzászólás


BlintPutno

Az a probléma, hogy sokan magyarul se tudnak és úgy akarnak angolt tanulni.

4 éve

KassaiSzil1

Ja ez most angol tanf?

2 éve

HackerMan_21

Aki külföldi és magyart tanul, az helyesebben ír, mint a magyar anyanyelvű.

2 éve

Minoszaurusz

igazad van

1 éve

feketesr18

és a tányérok nem jó?

4 éve

NicolDeky

Az hogy i have nekem van valami iga ? Akkor fordisd mar le NEKEM VANNAK TANYEROK .. VAGY NEKEM VANNAK TANYERJAIM ..:) sztem egyertelmu . nem mindegy hogy vidd ki a bilit vagy idd ki a bilit

3 éve

Minoszaurusz

nem tom

1 éve

alajko

kérdezném mint kezdő: az előző mondatnál ez szerepelt: they have the plates, azt fordítottam, hogy nekik vannak tányéraik, nem fogadta el, úgy javította, hogy náluk vannak a tányérok. Jó. a következő mondat: I have the plates, úgy fordítottam az előzőek alapján, hogy nálam vannak a tányérok, erre kijavította, hogy nekem vannak tányéraim. Most mi a jelentése ennek az egyszerű kifejezésnek?

4 éve

nyusziagyar

A határozott névelő a kulcs a megoldáshoz, ha ott a "the" akkor nálam vannak. ;)

4 éve

nyonyoka1

Nem is lehet érteni amit mond!!! Komolyan 4-szer vagy 5-ször hallgattam meg es nem is értettem...

2 éve

ronkovics86

Nem hiba, csak megjegyezném, hogy magyarul nem csak azt mondjuk, hogy "tányérjaim", sőt ezt még nem is hallottam talán, hanem azt, hogy "tányéraim". Természetesen elfogadta ezt a megoldást is - közölvén, hogy valamit elírtam. :-) (Volt már hasonlóra példa egyszer a korábbiakban.)

4 éve

HansRegenkurt

nincs olyan szó h tányéraim... tányérjaim a helyes

4 éve

ronkovics86

Akkor valószínűleg neked barátaid sincsenek, csak barátjaid. Ha nagyon irodalmiak akarunk lenni, még a "tányérim" is belefér.

4 éve

Mabi77
Mabi77

Hans Regenkurtnak igaza van. Tányérjaim a helyes.

4 éve

AlmaKiss

Igazatok Van, A Tányéraim Is Helyes.

4 éve

Minoszaurusz

pontosan!

1 éve

tibonova

Van, hogy mindkettő változat helyes. Általában a j-s alak biztosabban használható. Kivételek közé tartozik a barát szó (amit fel is hoztál példának), mert olyan szó nincs, hogy barátjaim. De "a kivétel erősíti a szabályt."

A c, cs, dzs, sz, z, s, zs, j, ny, ty, gy, h végű szavakat kizárólag j nélküli változattal használjuk, az f és ch betűkre végződőekhez pedig kizárólag a j-s tartozik.

Ezeken felül nem lehet biztosat mondani. Külön meg kell tanulni. Az r betűre végződő szavak legtöbbször a j nélküli verziót kapják. Tehát esélyesebb a tányéraim.

Én tányérjaimat írtam, de a tányéraim ugyanolyan jónak tűnt, ezért kezdtem el a témában kutatni. (Ma is több időt szántam magyarra, mint angolra.) És még azt hinné az ember, hogy idegen nyelveket nehéz tanulni, mikor sokszor még az anyanyelvem is feladja a leckét, hiába foglalkozom vele állandóan. Meg is köszönöm a figyelemfelhívást erre a problémára egy Lingottal. :)

3 éve

ronkovics86

Köszönjük szépen a részletes választ, engem is érdekelnek a nyelvi kérdések, akár angolról, akár magyarról van szó. :-) És hogy soroljak még példákat, ami hirtelen eszembe jutott, és nem egyszótagú: poharaim, bogaraim, tenyereim, kenyereim (bár ezeknél megrövidül az "r" előtti magánhangzó), aranyereim (bár erre mondhatjuk, hogy az "ér" második tag miatt egyszótagú), sógoraim. Azt meg magam sem tudom, hogy a denevéreim vagy denevérjeim lenne a helyes... De én sem ülök tovább a babérjaimon (!), megyek angolt tanulni, vagy németet angolul...

3 éve

Mabi77
Mabi77

Hm, igen, a hosszú magánhangzós utolsó szótagoknál általában tényleg nincs "j". A felsoroltakon kívül pl. kosaraim, szamaraim, ahol meg is rövidül a magánhangzó. De: talárjaim, sáfárjaim, telérjeim (itt ráadásul j is van :-D), tanáraim, csőreim, bőreim, ezeknél az á, é, ő nem vált a, e, ö-re. És akkor még nem beszéltünk az "epreim"-ről meg a "vödreim"-ről, amik még egy msh-torlódást is behoznak, alakul ez a szabály :-) Nem csodálom, hogy külföldieknek olyan nehéz a magyar nyelv. (Szerintem denevéreim egyébként, mint a vér - véreim.)

Egyébként az ilyen ragozási problémáknál általában is segít, ha csak a legegyszerűbb toldalékkal próbálod kimondani. Pl. vér - vére és nem vérje, akkor véreim lesz a megfelelő alak. És épp ezért tányér - tányérjaim, mivel egyes számban a tányéra idegenül hangzik, ellentétben a tányérja-val. De persze lehet, hogy tévedek, nekem is megvannak a határaim :-P

3 éve

tibonova

Teljesen összezavarodtam a témában, és rákérdeztem egy megbízhatóbb forrásból. Általános szabályokra kérdeztem rá, ezt kaptam:

"Ma ez a normatív: tányérja és tányéraim (hasonlóképpen barátja és barátai). Némi ingadozás tapasztalható más hasonló esetekben, pl. zoknija de zoknijai...

Üdvözlettel

Kardos Tamás

MTA Nyelvtudományi Intézet

nyelvi tanácsadó szolgálat"

Egyébként ajánlom az oldalukon a helyesírás-ellenőrzőt (bár a témában nem működik valami jól, hiszen a barátjaim szót is elfogadja). http://helyesiras.mta.hu/helyesiras/default/suggest

3 éve

Mabi77
Mabi77

Azt mire alapozod, hogy az "r" végű szavak jellemzően a "j" nélküli verziót kapják? Kicsit gondolkoztam, amik hirtelen eszembe jutottak: motorjaim, haverjaim, karjaim, papírjaim, radarjaim, radírjaim, szatírjaim, tapírjaim. Ezek j nélkül nem alkothatók.

Ellenpélda: poraim, saraim, soraim, váraim, záraim.

Szóval egyáltalán nem úgy tűnik, hogy az r végűek jellemzően j nélküliek, sőt, épp az ellenkezője látszik alátámasztottnak. Most jobban megnézve a szavakat, kibontakozóban van előttem egy olyan szabály, hogy csak az egy szótagú, r-re végződő szavaknál nem kell a "j" (ld: por, sár, sor, vár, zár).

Amit meg a nyelvanulásról írtál, nagy igazság: vagy jó nyelvérzéked van, vagy nyelvterületen hamar tudsz tanulni, vagy nagyon jónak kell lenned magyar nyelvtanból, hogy könnyen tanulj idegen nyelvet. Ezek kombinációja még jobb persze :-)

3 éve

pythone

Mindkettő helyes magyarul! Olyan mint a vödör; vedér.

4 éve

lajkojanos

köszi a választ! utána már gyanítottam, hogy ez lehet.

4 éve

AlmaKiss

I Have Plates. = Vannak Tányérjaim/Tányéraim.

4 éve

jozsefneta

Az a problema hogy a gep rosszul at javitja aztan meg nekem vonja le.

3 éve

SzerencsiB1

Hát ha valamit nem értünk akor forditsuk le az angol vagy más nyelvü szöveget :)

2 éve

opelslaci

Én azt hallotam hogy plays. Szerintetek????

2 éve

SomogyiKatalin

Én meg a p helyett k-t hallottam.

10 hónapja

attilaGTR

Ez egy buzi geci

1 éve