1. Forum
  2. >
  3. Temat: English
  4. >
  5. "No, I am not fine."

"No, I am not fine."

Tłumaczenie:Nie, nie mam się dobrze.

February 28, 2014

19 komentarzy


ochowa

Tu są ciekawe odpowiedzi, gdyż zdanie 'i'm not fine' w angielkism ma wydźwięk 'nie jest w porządku, nie czuje się dobrze, nie jest OK'. Odnosi się ogolnie do sytuacji w której ktoś się znajduje. Zaliczyło mi to jako błąd i podali 2 tłumaczenia: 'nie, nie mam sie dobrze' (co jest ok) oraz 'nie jestem w porządku' - tego drugiego nie mogę zaakceptować, ponieważ on określa tak jakby cechę charakteru - nie jestem w porządku odnośnie czego?


Yola448704

ochowa, tłumaczenie Duolingo woła o pomstę do nieba...

Are you OK?
No, I am not fine - Nie, nie jestem w porządku / Nie, nie jestem cały
i zdrowy
/ Nie, nie czuję się dobrze / Nie, nie czuję się najlepiej / Nie,
coś mi się stało / Nie, coś mi jest / Nie, coś mi dokucza / Nie, coś mi dolega...


br0d4
Mod

No, I am not fine - Nie, nie jestem w porządku

Wybacz, Yolu, ale teraz to nie tylko się mylisz, ale wręcz wprowadzasz ludzi w błąd.

Angielskie "I am fine" odnosi się do samopoczucia, zdrowia i ogólnej kondycji fizycznej lub psychicznej osoby, albo sytuacji finansowej, materialnej czy powodzenia. Na język polski, zależnie od kontekstu, można to przetłumaczyć jako np. "nic mi nie jest", "czuję się dobrze", "(wszystko) ze mną dobrze", "u mnie (jest) w porządku" i kilka podobnych. W tych kontekstach, w języku polskim, nie sam człowiek jest w porządku, tylko sprawy które go blisko i bezpośrednio dotyczą.

Kiedy o jakimś człowieku mówimy po polsku, że "jest on w porządku", to oznacza to, że nie mamy do niego zastrzeżeń takiej czy innej natury. W szczególności w zdaniach w pierwszej osobie, tj. "jestem w porządku" nie odnosi się do żadnej z zewnętrznych spraw dotyczących człowieka (zdrowia, samopoczucia, sytuacji materialnej) - tylko oznacza dobrą kondycję moralną, a więc bycie w porządku w relacji do innych, tj. bycie uczciwym, szczerym, rzetelnym, przyjaznym, itp. Na język angielski tłumaczy się to, zależnie od kontekstu, jako "to be good with sb.", "to be fair to sb.", "to do good by sb.", "to get right with sb.".

Reasumując, tłumaczenie "I am not fine" na "nie jestem w porządku" czy "I am fine" na "jestem w porządku" jest błędne, bzdurne i nigdy nie powinno zostać zaakceptowane (w starszej wersji kursu było akceptowane, ale mam nadzieję, że już nigdy się to nie powtórzy).


buskes76

"Mam (/Miewam) się dobrze" jest również jak najbardziej prawidłowe


MateuszJur5

tak jest bardzo dobre pouczenie


ktos131816

Ty sie dobrze czujesz?


WeronikaGr107197

Nie nie mam się dobrze Ja napisałam nie ma się dobrze bez jednego nie i co źle


stevenjoel266

I'm not sure when to use "have" versus "to be" for this type of statement. For example: 1. mam się dobrze. 2. jestem się dobrze. I'm pretty sure I've seen both versions, and google translate understands both. Is only one correct, or is there a rule when to use which?


Yola448704

stevenjoel266, BOTH examples have no place in Polish language.


gibongibon

'Nie' powinno byc z przecinkem bo wprowadza w blad !


Mike80753

Podwójne zaprzeczenie w języku polskim uważa się za błąd.


br0d4
Mod

W języku angielskim podwójne zaprzeczenie jest błędem. Tylko że w tym zdaniu nie ma podwójnego zaprzeczenia. Jeśli uważasz inaczej, to musisz pokazać to zdanie swoim nauczycielkom języka polskiego i języka angielskiego, i spytać, czy jest ono błędne.


zuza_245

Dlaczego "Nie, nie jest mi dobrze" jest złą odpowiedzią?


Grzegorz659015

Nie, nie jest dobrze


korneliaenglish

jest to dobry program ale mikrofon mi nie działa i nie mogę mówić nic


Jendrej

Przecież możesz wyłączyć ćwiczenia z mikrofonem.

Naucz się angielskiego w zaledwie 5 minut dziennie. Za darmo.
Rozpocznij