1. Forum
  2. >
  3. Temat: English
  4. >
  5. "Czy porozmawiałeś z nim?"

"Czy porozmawiałeś z nim?"

Tłumaczenie:Have you talked to him?

March 8, 2014

18 komentarzy


arko04

Kiedy "have you" , a kiedy "did you" ?


Yola448704
  • Have you done it? (yet, recently) - Robiłeś/Zrobiłeś to? (już, niedawno)

Present Perfect wyraża przeszłą czynność, która ma wpływ na teraźniejszość:
Odrobiłeś lekcje? (więc możesz iść do kina) - Have you done your homework?

  • Did you do it (last Friday)? - Robiłeś/Zrobiłeś to (w ubiegły piątek)?

Simple Past otwarcie lub w domyśle dostarcza informacji o tym, że czynność była wykonana/wydarzyła się w określonym czasie. Wystarczy jej wysłuchać, przyjąć do wiadomości lub po prostu zaspokoić zwykłą ciekawość.

(Miałeś w piątek kupić rower) Did you do it?/ Did you buy it? (last Friday)


Mezus75

Kupiłeś rower? No to możemy dzisiaj już gdzieś pojechać. I w takim razie to, że kupił rower ma wpływ na to co możemy już zrobić. Cała masę rzeczy możemy potraktować przecież, że mają znaczenie w teraźniejszości :( Pokrecone to wszystko.


alburd

Nic nie poradzisz. Inny język oznacza de facto inne myślenie. A i tak jest nieźle, bo angielski to język praindoeuropejski, jak i polski. Istnieją języki, w których rzeczowniki odmieniają się przez czasy (wiem od specjalisty) ... A co do Present Perfect'a, to mam wrażenie, że po jakimś czasie można wyczuć jego stosowanie.


The_Art

Czy musi być to him czy może być with him


Henryk7

w komentarzu którejś z lekcji czytałem, że po "talk" (w sensie rozmowy z kimś) zawsze stawiamy "to"


netis7

with można użyć w innej wersji: Did you speak with him - również akceptuje


JotC

,,Do you talked with him" jest niepoprawne?


yuioyuio

Tak. Jeśli chcielibyśmy zadać to pytanie w czasie Past Simple, brzmiałoby "Did you talk to him?"


JotC

Dziękuję za odpowiedź.


tomekl80

Tylko, dlaczego aplikacja podaje: "Have you talk to him" zamiast właśnie "Did you talk to him"?


tomekl80

Przecież z tego, co pamiętam forma "Have you" odnosi się do czasu zaprzeszłego?


yuioyuio

W pewnych sytuacjach czas Past Simple i Present Perfect można stosować wymiennie. Tak jest właśnie tutaj i pytanie to można zadać też w czasie Present Perfect, czyli właśnie:
"Have you talked to him?"

Czas zaprzeszły to Past Perfect i pytanie w tym czasie brzmiałoby:
"Had you talked to him?"


Ania782124

Dziękuję za wyjaśnienie


buskes76

,,Do you talk to him?" (to czas teraźniejszy [prosty] Present Simple - czyli opisujący czynności powtarzalne ~ zwyczajowe ~notoryczne) - "Czy rozmawiasz z nim?", mogłoby być także "Are you talking to him?" (to Present Continuous - czas teraźniejszy ciągły czyli opisujący czynności aktualnie się dziejące ~wykonywane w tym własnie momencie). ALE tutaj mamy czynność dokonaną a ponadto ja akurat to zdanie widzę w dziale z czasem teraźniejszym dokonanym opisującym np czynności już wykonane których skutki są obecne do teraz - Present Perfect czyli najlepszą odpowiedzią jest właśnie "Have you talked to him?". Oczywiście w takim pojedynczym zdaniu czyli bez znanego nam szerszego kontekstu w zależności jaką sytuację ma ono wyrazić można użyć także Past Simple - czas przeszły prosty; "Did you talk to him?" albo i nawet cz. zaprzeszłego - Past Perfect; "Had you talked to him?". /
Nawiasem; "Have you talked to him?" to bardziej "Czy porozmawiałeś z nim?",
Natomiast; "Have you talked with him?" to bardziej "Czy rozmawiałeś z nim?"


Paulina86830

Have you spoken with him? Przy present perfect 3. forma czasownika.


iwonka489404

Dlaczego nie zalicza "Have you talked whit him"?


Ja_rek

have you spoke with him - jest blednie, dlaczego?

Naucz się angielskiego w zaledwie 5 minut dziennie. Za darmo.