1. Forum
  2. >
  3. Temat: English
  4. >
  5. "Jem jabłko."

"Jem jabłko."

Tłumaczenie:I eat an apple.

March 12, 2014

72 komentarze


hobbit2000

Powinno byc " I eat AN apple" a aplikacja pokazuje blad wprowadzajac wyraz " THE"


wiktoria248077

W tym mogło być i tak i tak


buskes76

Jeśli chodziło by o określone dla rozmówców jabłko to z "the" a jeśli ogolnie o jakiekolwiek to z "an"


Martyna....

Czy tylko mi zaliczyło kiedy napisałam I eat an apple ?


br0d4
Mod
Plus

Przecież to jest najlepsza odpowiedź, patrz na górze...


Milva1395

Może być "the apple", wtedy chodzi o konkretne jabłko.


GrzegorzGa969205

W tym przypadku powinien byc użyty present continuous a nie present simple. Jem jabłka mogłoby sugerować present simple ale jem jabłko jak dla mnie wskazuje na tu i teraz.


PaulinaOsk1

Dokladnie! Jestem tego samego zdania. Domyslilam sie odpowiedzi bo nie bylo "am" zeby stworzyc czas p. Cont. Ale uwazam to za blad.


br0d4
Mod
Plus

W tym wypadku niezupełnie o to chodzi. Sęk w tym, że zdaniem amerykańskich lingwistów, przed nauczaniem czasu Present Continuous należy zapoznać uczniów języka angielskiego z czasem Simple Present. A ponieważ w pewnych okolicznościach (1) Simple Present możne zastępować Present Continuous - w tym kursie, wiele lat temu, podjęto taką właśnie decyzję. I czasowi Present Continuous poświęcono niezbyt wiele uwagi (dział w którym jest wprowadzany, został dość, hm... niedbale opracowany) - natomiast w kursie położono nacisk właśnie na Simple Present. W związku z tym, w tym - i wielu innych zdaniach, w których osoby trochę obeznane z językiem angielskim spodziewałyby się Present Continuous - zastosowano jednak czas Simple Present.

(1) Więcej na ten temat tutaj: https://forum.duolingo.com/comment/34019817 , w części pierwszej "Użycie".


Decadentia_Ars

It's kind of offtop, but is it unusual to translate this sentence in Polish as "Ja jem jabłko"? Because in Russian it would be "Я ем яблоко", in Ukrainian "Я їм яблуко", in German "Ich esse einen Apfel", in French "Je mange une pomme", etc. So, is pronoun "Ja" unnecessary in such a sentences in Polish?


Kawaholik

Yes. In general pronouns are unnecessary in Polish and are only used when it is necessary to differentiate between persons, e.g "Dziewczyna je jabłko ale ja jem chleb." → "The girl eats an apple but I eat bread."


br0d4
Mod
Plus

Pronouns are almost always omitted in 1-st and 2-nd person, but often kept in 3-rd person.


siostrzyczkaAnia

nie pokazuje mi się bloczek eat :( mam tylko eating


br0d4
Mod
Plus

W takim wypadku, zamiast odpowiedzi w czasie Present Simple, wpisz drugą poprawną odpowiedź w czasie Present Continuous: "I am eating an apple" (to znaczy: jem w tej chwili). Trzeba być tylko ostrożnym, bo w wypadku niektórych czasowników albo kontekstów nie można zastępować jednej formy drugą.


Aleksandra11331

Ok? Czy ktoś mi powie dlaczego mi nie zaliczyło jak napisałam ,, I eating apple"? Przecież I eating i I eat to to samo...!


br0d4
Mod
Plus

Nie, to nie jest to samo. Gdyby to faktycznie było to samo, to w języku angielskim nie byłoby odrębnych czasów Present Simple i Present Continuous.


1majam

czemu nie może być ,, Have ``? Przecież mówi się np. I have breakfast, I have fish


Yola448704

Czasownik "have" w zasadzie oznacza mieć, ale w odpowiednim kontekście, gdy występują po nim nazwy posiłków, artykułów jadalnych, lub też napojów, oznacza jeść lub pić. Duolingo nie zalicza wielu poprawnych odpowiedzi, nie dlatego, że są błędne, tylko dlatego, że nie wprowadza ich na listę odpowiedzi.

Jem jabłko - I am eating an apple/the apple/I am having an apple/the apple


br0d4
Mod
Plus

Muszę coś w tym miejscu wyjaśnić. Otóż, przez pewien czas w zdaniach, w których użyte są czasowniki "eat" lub "drink", dopuszczano tłumaczenie zdań dotyczących jedzenia lub picia czegoś na czasownik "have" w czasie Present Simple. Jednak jakiś rok temu, po dyskusji w gronie Polaków pracujących nad kursem, oraz z głosem doradczym od strony native speaker'ów, podjęto decyzję o usuwaniu tłumaczeń na "have/has" ze zdań z czasownikami "to drink" i "to eat". Wczoraj jeszcze raz skonsultowałem to z dwojgiem innych native speaker'ów i potwierdzili słuszność tej decyzji: gdy chodzi o czas teraźniejszy, czas Present Continuous nadaje się do wyrażania jedzenia lub picia przy pomocy czasownika "to have", np. "I am having an apple" czy "she is having a cup of coffee". Podobnie rzecz się ma z fizycznym doświadczaniem innych czynności, np. paleniem papierosa, braniem prysznica lub uczestnictwem w zabawie - do nich również można zastosować czasownik "to have", ale właśnie w formie Continuous, czyli z końcówką -ing.

Natomiast w czasie Simple Present czasownik "to have" oznacza "mieć coś". Jest tak dlatego, że czasownik "to have" zalicza się do tak zwanych czasowników statycznych (stative verbs). Niektóre z nich są używane tylko w czasach statycznych (Simple Past, Simple Present, Future Simple) - np. czasowniki "to like", "to love", "to remember", "to hate". Inne natomiast mogą być również używane w czasach dynamicznych (Continuous) - ale mają wówczas inne znaczenie. Czasownik "to have" zalicza się właśnie do tej drugiej grupy. Trochę na ten temat można przeczytać np. tu: https://engleash.org/czasowniki-statyczne lub tu: https://szlifujangielski.pl/ucz-sie/gramatyka/czesci-mowy-part-of-speech/czasownik-verb/czasowniki-wyrazajace-czynnosci-i-stany-action-and-state-verbs/ - lepsze artykuły na ten temat są raczej dostępne po angielsku np. https://www.perfect-english-grammar.com/stative-verbs.html

Niestety spośród wszystkich czasowników statycznych, z czasownikiem "to have" sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. W niektórych bowiem przypadkach może on być zastosowany w czasie statycznym dla wyrażenia jedzenia czy picia czegoś - wówczas mianowicie, gdy ze zdania wynika o jaki kontekst chodzi. Dlatego np. zdanie "he has an apple" znaczy tylko i wyłącznie "on ma jabłko", a "he is having an apple" znaczy "on je jabłko". Ale już zdanie "he has an apple for breakfast every day" (Simple Present!) znaczy "on codziennie zjada jabłko na śniadanie", albo "he had a cigarette before leaving his flat" (Simple Past!) znaczy "przed opuszczeniem swojego mieszkania wypalił papierosa". Dla ułatwienia jednak, zdań podobnych do tych ostatnich w aktualnej wersji kursu nie ma. Krótko mówiąc, w całym tym kursie wyrażenia "jeść" i "pić" można tłumaczyć przy użyciu czasownika "have" na czas Continuous, ale nie można na czas Simple Present (chyba że jakieś zdanie zostało przeoczone i nie ma tam wprowadzonej korekty).


Patryk596927

Dlaczego nie "I eats"? kiedy dodaje się końcówkę "s" a kiedy nie?


MariolaMat10

Używamy "s" tylko w osobie trzeciej it/he/she.


KubaMasterPlayer

Zaliczylo I eatan appple :/


br0d4
Mod
Plus

Tak, jako literówkę. "Zjadłeś" jedną spację: "I eat_an appple" - skrypt do sprawdzania poprawności akceptuje popełnienie 1 literówki w odpowiedzi, o ile powstałe w ten sposób słowo nie jest innym słowem języka w którym ma być zapisana odpowiedź.


Ewa829290

Przecież dobrze o co chodzi


br0d4
Mod
Plus

Widocznie jednak źle. A jeśli liczysz na dłuższy komentarz, musisz zawsze dokładnie cytować całą swoją odpowiedź: https://forum.duolingo.com/comment/35608643 .


Weronika153913

Nie powinno być I am eating an apple?


Kocowskii

Według mnie powinno być "eating" ponieważ "Jem" to czas teraźniejszy


br0d4
Mod
Plus

Samo "eating" znaczyłoby "jedząc", "jedzący" lub "jedzenie", pewnie masz na myśli "I am eating an apple" i ta wersja też jest akceptowana.

Natomiast co do stosowania czasu Simple Present poczytaj sobie https://forum.duolingo.com/comment/34019817 - a krótko mówiąc, stosowanie Simple Present zamaist Present Continuous jest powszechne w początkowym nauczaniu języka angielskiego.


grxndeari

Uważam, że w tym przypadku powinien być czas present continuous


br0d4
Mod
Plus

W tym miejscu kursu jeszcze nie było czasu Present Continuous, więc nie może być użyty jako domyślny. Więcej czytaj tutaj: https://forum.duolingo.com/comment/34019817


slawek40122

robie to bez okularow i napisalem drugie I nie potlrzebuje do mauki serc .ale chce robic to z sercem


br0d4
Mod
Plus

Z Duolingo można korzystać również przez stronę WWW - również na telefonie! - wówczas nie ma tych "serc", które irytują bardzo wielu użytkowników.


Oxel489900

Nie powinno być I'm eating an apple?


dynia02

nie mam do wybory słowa "eat"


br0d4
Mod
Plus

W takim razie zapewne masz "eating", aby utworzyć odpowiedź "I am eating".


Mumcik

Czemu w ps a nie pc?


br0d4
Mod
Plus

Bo PC jeszcze nie jest wprowadzony na tym etapie kursu, a PS może zastępować PC w pewnych sytuacjach - czytaj https://forum.duolingo.com/comment/34019817


AgattaM2004

Jak są wyrazy do wyboru nie ma tam "eat" jest tylko "eating" czy ktoś też tak ma?


br0d4
Mod
Plus

Przeczytaj starsze komentarze - a na przyszłość najpierw czytaj, potem pisz.


AdrienAgre988234

Ja napisałem Eat an apple. I mi nie przyjeło.


br0d4
Mod
Plus

Ja napisałem Eat an apple. I mi nie przyjeło.

To dobrze, że nie przyjęło. W zdaniu angielskim nie wolno pominąć podmiotu - z wyjątkiem trybu rozkazującego.


olaaa121200

Kiedy stawia się eats a kiedy eat?


br0d4
Mod
Plus
  • I eat
  • you eat
  • he/she/it eats
  • we eat
  • you eat
  • they eat

wiolettap0

Mam z tym troche trudnaść czy wpisać a czy an...


DorotaStuc3

An wpisuje się przed samogłoskami


terlewa

Nie mogę wpisać "eat" - mam do wyboru tylko wyraz "eating".


br0d4
Mod
Plus

W tym zdaniu są 2 wersje poprawnej odpowiedzi:

  • "I eat an apple" - czas Present Simple, oznaczajacy czynnośc powtarzalną;
  • "I am eating an apple" - czas Present Continuous, oznaczający coś, dziejącego się dokładnie w chwili mówienia o tym.

Może się zdarzyć, że opcjach do rozwiązania zadania są "części składowe" tylko do jednej z tych 2 wersji.

Więcej doczytaj na jakiejś stronie opisującej czasy angielskie, np. https://www.ang.pl/gramatyka/czasy-angielskie lub http://www.angielski.nauczaj.com/czasy-terazniejsze.php - interesuje Cię porównanie czasów Present Continuous i Present Simple.


KatarzynaW678360

I'm eating Apple też zalicza


br0d4
Mod
Plus

Nie chce mi się wierzyć, to jest błędna odpowiedź, której nie ma w kluczu odpowiedzi - bo brakuje w niej przedimka. Poprawnie jest "I'm eating an apple".


Katarzyna268640

"I am eating an apple" i zaliczyło. Tylko czy to aby na pewno jest poprawna odpowiedź? Osobiście wydaje mi się, że nie powinno być tam "am", bo wychodzi na to, że "ja jestem jem jabłko" (?) mógłby ktoś wytłumaczyć, bo już sama nie rozumiem xD


Marta0605
  1. I eat the apple.
  2. I eat an girl.
  3. I eat an apple.

Zaznaczyłam 3 i wyświetliło się, że źle i że poprawna jest 1 i 3, a zaznaczyłam 3. O.o


br0d4
Mod
Plus

Polecenie brzmiało "Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi".

Jeśli zaznaczyłaś tylko odp. nr 3, to odpowiedziałaś błędnie, bo poprawne są dwie odpowiedzi: 1 i 3.


mikolaj201

I am eating an apple =ja jestem jedzonym jabłkiem?!


br0d4
Mod
Plus

Nie, "Ja jem jabłko" (teraz, w tej chwili).

Patrz Czasy angielskie - Present Continuous


klaudiabobcia

Dziwnie bo.napisałam I'm i dalsze słowo poprawnie a nie zaczęło mi bo niby powinno być tylko I a nie I'm...


yuioyuio

I = ja

I'm = I am = ja jestem


egzorcystk

Ale to be występuje również w czasie Present Continuous jako operator, czy jak to się tam nazywa. Wtedy nie tłumaczymy tego jako ja jestem :)


Augerz

I am eating albo i eat


Mikolaj83

I am eating an apple - czyli jem to jabłko w tej chwili. I eat an apple - czyli jadam jabłko regularnie (np. 1 na dzień/tydzień) Tynika z czasów. Mam nadzieje że wszystko przyjdzie z czasem.


MarcinWlas

A nie powinno się tłumaczyć w present simple jako "Jadam jabłko" a continous jako Jem jabłko? Było by całkiem intuicyjne


Mikolaj83

To jest określnik i stawia się go przed rzeczownikiem, a dlatego an bo apple to rzeczownik zaczynający się od samogłski "a".


zwykly47

W którym momencie powinno sie używać I eat the apple?


Stawarz18

Powinno być I eat an apple bo ''aple'' to samogłpska l.p. rzeczownik policzalny!


Milva1395

"The" używamy gdy chodzi o konkretną rzecz (jem konkretnie to jabłko), a "a/an" przy mówieniu ogólnie (np. lubię na śniadanie jeść jabłko. Nie jemy codziennie jednego i tego samego jabłka, więc jest tu mowa o ogóle jakim jest ten owoc)

Powiązane dyskusje

Naucz się angielskiego w zaledwie 5 minut dziennie. Za darmo.