1. Fórum
  2. >
  3. Téma: English
  4. >
  5. "I did not hear you calling."

"I did not hear you calling."

Fordítás:Nem hallottam a hívásodat.

March 17, 2014

26 hozzászólás


vendree

Ez a feladatcsoport az igeneveket gyakoroltatja, azon belül is a jelenidejű melléknévi igenevet, az "-ing" végződésű "gerund" alakot. Ennek önálló jelentése pl. "calling=hívó", "reading =olvasó" stb, de jelenti a "hívás", "olvasás" főneveket is. Ezzel fejezik ki a folyamatos cselekvéseket is, az "éppen most" lezajló cselekvést, pl. "I am reading = én olvasó állapotban vagyok", azaz "éppen most olvasok", szemben az "I read = Én olvasok", úgy általában. "You are calling = éppen most hívsz, telefonálsz" lenne, amit a fenti mondatban én "I did not hear = én nem hallottam", s mit nem hallottam? A te folyamatos cselekvésedet, azaz hívásodat, de az angol nem birtokviszonnyal fejezi ezt ki (your calling), hanem Present continuous Tense, azaz folyamatos jelenidővel: You are calling. Ez viszont már az (alárendelt) összetett mondat másik fele, magyartalanul, de szószerint úgy kellene fordítani: Nem hallottam, hogy te hívó vagy (voltál)... Üdv: VE


GborGuzslo

Viszont miért spórolhatja meg az "are" segédigét a mellékmondatból, akár csak you're alakját is? Megspórolható? Lazább? Az alárendelt mondatnak az igeideje is korrekt így, folyamatos jelen, miközben nyilvánvaló, hogy az eseményről időben is "lemaradtunk", ezért a tartalomban a magyarázkodás?


radnaitomi

Igen, lehetne olyan megoldás is, ahol van teljes alárendelt mellékmondat szabályosan alany-állítmányi szerkezettel. Abban lenne "be" ige is.

  • I didn't hear that you were calling.

Ezzel szemben létezik egy másik megoldás (ez van ebben a példában), ahol egyszerűen nincs két tagmondat. Nem egy főmondat és egy alárendelt mellékmondat az, amiből áll a szerkezet.

Egyszerűen van egy mondatunk, amiben "you calling" szerkezet a mondat tárgya. (Pontosan onnan tudjuk, hogy ez nem egy tagmondat, amit te is hiányolsz: hogy nincs benne ige. Mert van az a fontos szabály az angol nyelvben, hogy minden mondatban (legyen az akár csak egy tagmondat) kell lennie igének, pontosabban egy teljes alany-állítmányi szerkezetnek.)

Az ige "-ing"-es alakja amellett, hogy ezzel képezünk folyamatos igeidőket (de ahhoz kell a "be"), más funkciót is betölt: gyakorlatilag megfelel a magyar 'igéből képzett főnévnek' (-ás, -és): doing = csinálás, writing = írás, stb.

A jelen példában a "you calling" gyakorlatilag azt jelenti: "a te hívásod".

  • I didn't hear you calling = Nem hallottam a te hívásod.

(Szintén helyes forma lenne - személy szerint precízebbnek is tartom:

  • I didn't hear your calling. (ebben szájbarágósabban látszik a "your" használata miatt, hogy a "calling" főnévi szerepben áll.)

Illetve lehet úgy is fordítani (értelmezni), ahogy vendree is írja, hogy a "calling" = "hívó" (magyarban folyamatos melléknévi igenév), azaz, hogy nem hallottalak "téged, mint "hívót".


vendree

A fenti commentet nagyon régen írtam, lényege, hogy az angolban 3 féle igenév van: infinitive=főnévi igenév, participle=melléknévi igenév, s ez utóbbival alakilag megegyező gerund, amelynek nincs magyar megfelelője. A fenti példában a "calling" egy gerund alak. Ennek egyik funkciója az, hogy rövidíthet egy mellékmondatot, amit a magyarban "hogy" kötőszóval adhatunk vissza, az angol viszont elhagyja a "that=hogy" kötőszót. Üdv: VE


GborGuzslo

Azt én értem, hogy elmarad a kötőszó, nem azt hiányoltam, hanem a segédigét!


vendree

"I did not hear that you are calling. " Ha van kötőszó, akkor van "are" segédige is, és még vesszőt sem tesz a "hogy" elé, mint a magyar! Ezt rövidíti le az angol a gerunddal. Legalábbis így gondolom, de nem esküszöm rá, miután nem szakmám a nyelvészet. Üdv: VE


johalasz46

Nem hallottalak téged csengetni. - szerintem a pontos forditás...-2019.10.( a duó szabadon fordit, de tőlünk elvárja a precizséget...)


Attila44

De akkor miért nem "you are calling" van a példamondatban?


bo44

" I did not.hear your calling" miért nem jó?


radnaitomi

Jó az is. Ha nem fogadja el, jelenteni kell. :)


misjoc

Ezek szerint az I did not hear YOU calling az helyes?


zetorka

engem is ez érdekelne....


Szanto1

Nem hallottam, hogy hívtál. -Szerintetek ez is jó?


Kajansikomlo

I did not hear that you've called ( that=hogy) de ugyanúgy használható mind a kettő


miklos44

Szerintem a " nem hallottam hívásod." is jó. Ha nem, miért?


ronkovics86

Nekem sántít ez a mondat... Nem hallottalak hívni? Miért nem jó, hogy "nem hallottalak téged telefonálni"? Ha "téged" hívtak volna, akkor nem "to call you"-nak kéne lennie a végén valami más szerkezetben?


meridian74

Azt mondja hoyg nem halottam a hívásod. Ezt fogadja el nekem... de az úgy lenne helyes, hogy "I did not hear youR calling." Nem?


FerencCzup

Kicsit újítani kellene a nyelvhasználaton !!!


FrankFeren1

Már megint nem fogadta el a betű szerint megegyező fordításomat!!!! Nagyon dühítő!!!!!!!!


Ofelsege

szerintem itt azt akarja mondani -nem hallottalak téged hívni.mármint hogy téged hívott valaki és az asztalon van a telefon de se te se én nem hallottuk azt a bizonyos hívást.


millera08

nem hallottalak hogy hívsz - ez miért nem jó?


59tom

nem hallottam, hogy téged hívtak (a téged miatt nem fogadta el, pedig csak azzal egyértelmű ez a változat szerintem)


GborGuzslo

A you után simán jó az ing-es alak? Nem pongyola így? Nekem egy segédige hiányzik, amivel ráadásul utalhatunk arra, hogy nagyjából mikor is volt az eset. Vagy így lazább és angolosabb?


senorana

Tele van nyelvtani hibaval ez az anyagrész is!

Tanulj angolul mindössze napi 5 percben. Ingyen.