https://www.duolingo.com/OMARANOUR

أستاذ فى اتقان مهارة ضياع الفرص وتبديد الأحلام

من الحاجات الجميلة فى دولينجو إن فيه باب مفتوح للنقاش عشان لما تقابلك مشكلة تبدأ تطرحها وتشوف ايه الحلول للمرور من العقبات اللى بتقابلك ، انما للاسف بعض الناس بيتبع سياسة المكسب السريع واللى متنفعش مع التعلم خاصة لو بتتعلم لغة جديدة عليك بمفاهيمها ومصطلحاتها واستخداماتها ،، لازم تصبر وتحاول وتقع وتقوم تانى وتعافر عشان تتعلم ياريت يا اخواننا اللى بدأوا معانا فى مشوار تعلم اللغة يكملوه ،، اصدقاء كتير كنت بنافسهم واسبقهم مرة ويسبقونى مرة وهكذا انما حاليا مبيدخلوش حتى لمجرد الاطمئنان عليهم ،، الوقوف فى منتصف الطريق مش حل وكل تعبك فى الوصول لمستوى تعلم هيبقى هدر زى بالظبط المثل العربى اللى بيقول " إن المنبت لا أرض قطع ولا ظهر أبقى " يعنى الشخص العجول اللى بيستعجل قطف الثمار قبل أوانها معاه حصان وفى طريق المفترض انه يعديه فضل يجرى بالحصان لحد ما مات منه فى الطريق فولا هو وصل ولا حتى حافظ على الحصان اللى كان وسيلته الوحيدة للوصول

شدوا حيلكم لسة فى كام لغة الواحد ناوى يتعلمها لكن على قدر الامكان نتواصل مع بعض ونشترك فى منافسة يكون مبتغاها نفع الجميع ،، وربنا يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه

منذ سنة واحدة

4 تعليقات


https://www.duolingo.com/M_Alrehaily

أهلاً أخي عمر :)

إنجاز تحاول تحقيقه, مهارة تريد إتقانها, لغة ترغب في تعلمها, كل هذه تعتبر مشاريع حياة. كل مشروع له خطة خاصة به, بجميع تفاصيلها. كل إنجاز لا يسلم من العقبات, وغالباً كلما عَظُمَت العقبات كلما عظم الإنجاز. لذا, مهما كان الإنجاز الذي ترغب في تحقيقه صغيراً في نظرك, لا يمكنك أن تعتقد أنك تستطيع تحقيقه بمجرد أنك تريد ذلك. ثق بنفسك, وبحقيقة أن الإنجاز العظيم لا يتحقق في ليلة وضحاها. هي رحلة, مغامرة, ممتعة أحياناً ومملة أحياناً أخرى. سهلة اليوم, وصعبة لدرجة الرغبة في التوقف غداً. بعد أن تعي ذلك, اعلم أنه لابد لك أن تعطي كل ذي حقٍ حقه, ربك, نفسك, من حولك. لا ترجح كفة على كفة أخرى فيختل توازن حياتك, وتضحي بكفة على حساب أخرى, لأنه غالباً ستضحي بكفة ذلك الإنجاز الذي لم يتحقق بعد. واحرص كل الحرص على تحقيق ما تريد سرعان ما تكتشف رغبتك في ذلك; لأنه ربما تتكرر نفس الرغبة مراراً وتكراراً في حياتك, ولن تحقق شيئاً ما دمت ترسم خطة ولا تلتزم بها.

هذه نصيحة مُجرّب كتبتها بالفصحى لتعم الفائدة إن شاء الله :)

منذ سنة واحدة

https://www.duolingo.com/OMARANOUR

نصيحة فى غاية الروعة أخى الكريم ،، بارك الله فيك وجزاكم خيرا على المرور والنصيحة ،، تحياتى

منذ سنة واحدة

https://www.duolingo.com/mahmoudess854617

انا بحبك يا عمر هل انت من مصر

منذ سنة واحدة

https://www.duolingo.com/OMARANOUR

يا باشا ده شرف لينا ،، ربنا يجمعنا فى الخير دائما ايوة انا مصر ربنا يرجعهالنا بالسلامة .

منذ سنة واحدة
تعلم لغة في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.