Duolingo jest napopularniejszą metodą nauki języków na świecie. A co najlepsze, jest w 100% darmowe!

"We want a bit of wine."

Tłumaczenie:Chcemy odrobiny wina.

1 rok temu

5 komentarzy


muminlukaszz

Powinno byc chcemy odrobine wina a nie odrobiny jest blad

1 rok temu

br0d4
br0d4
Mod

Mylisz się. Z czasownikiem "chcieć" możliwe są 3 warianty znaczeniowe, przy czym zastosowanie ma dopełniacz albo biernik. Jeśli mowa o odrobinie, to trzeba zastosować dopełniacz w znaczeniu dopełniacza cząstkowego. Biernik oznaczałby całą ilość, co w wypadku użycia słowa "odrobina" jest niemożliwe.

  • chcieć + dopełniacz

    • jeśli mowa jest o rzeczownikach abstrakcyjnych: chcieli wolności
    • w zdaniach typu "ktoś chce czegoś dla kogoś": chciał miłosierdzia dla całego świata
  • chcieć + dopełniacz cząstkowy - wtedy, gdy chcemy części (a nie całości) czegoś konkretnego: chcę kawy - to właśnie ten przypadek, bo "odrobina" oznacza zastosowanie dopełniacza cząstkowego

  • chcieć + biernik - gdy mówimy o rzeczownikach konkretnych, traktowanych jako całość: chcemy książkę kucharską, chcę lody, chcę męża

Dodatkowo z pytaniami jest możliwy dopełniacz lub biernik:

  • czego chcesz / co chcesz ; niczego nie chcę / nic nie chcę - obie konstrukcje są już uznawane za poprawne, przy czym forma z biernikiem dopuszczalna jest tylko w języku potocznym; lepiej się jej jednak wystrzegać, bo wciąż przez wielu językoznawców i miłośników poprawnej polszczyzny postrzegana jest jako błędna, a na pewno – niestaranna.

Żródło: Portal Wiedzy Onet.pl

1 rok temu

Kinia118

Dzienki myślałam, że to błąd

3 miesiące temu

Weronika328639

Wlaśnie jest błąd

3 miesiące temu

Yola448704
Yola448704

We want a (little) bit of wine - Chcemy trochę/troszkę wina /
Mamy ochotę na trochę/odrobinę/kropelkę/krzynkę wina

We want wine/a star from the sky/peace - Chcemy/Pragniemy
(kogo? czego?) wina (trochę wina)/gwiazdki z nieba/pokoju

  • (kto? co?) odrobina/kropelka/krzynka/butelka/skrzynka wina
  • (kogo? czego?) PRAGNĘ - odrobiny/kropelki/krzynki/butelki wina
  • (kogo? co?) CHCĘ MIEĆ/dostać/dać odrobinę/kropelkę/krzynkę wina
  • (kogo? co?) "CHCĘ (?) butelkę wina pod choinkę" (ponieważ wiadomo, że (?) musi oznaczać "dostać", więc można użyć takiego skrótu myślowego (elipsa)
1 miesiąc temu