Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"Jij vertelt het hem."

Vertaling:You tell him.

4 jaar gelden

5 opmerkingen


H.C.v.W.

volgens mij moet mijn zin ook goed zijn! you tell it him!!!!

4 jaar gelden

Lavinae
Lavinae
Mod

Incorrect: voor de zin met 'het' (= it) als het lijdend voorwerp heb je het voorzetsel 'to' nodig.

Je vertelt iets, in dit geval 'het', aan een persoon = You tell 'it' to a person.

"You tell it to him" is een vertaling die daarom ook goedgekeurd wordt als alternatief. :)

4 jaar gelden

MentalPinball
MentalPinball

Lees mijn aantwoord aan Laura Mittendorf.

1 jaar gelden

LauraMitte

ik snap nog steeds niet hoe dat zit met you tell him en waarom niet you tell it him had de reactie al gelezen maar begrijp het nog steeds niet?

2 jaar gelden

MentalPinball
MentalPinball

Laat me eens proberen dit uit te leggen (waarschijnlijk zal dit zeer moelijk voor mij zijn, en ik weet niet of je me zal begrijpen -ik ben nog steeds bezig met nederlands te leren) .

In alle talen die ik ken, is er een speciaal soort werkwoorden die 'ditransitif werkwoorden' genoemd worden.

Zulke werkwoorden kan twee voorwerpen 'nemen': een direct voorwerp en een indirect voorwerp.

Met sommige werkwoorden kan je alleen de volgende volgorde gebruiken:

Onderwerp+werkwoord+direct voorwerp+indirect voorwerp

In het Engels, als het indirect voorwerp NA het direct voorwerp is geplaatst, dan MOET je de prepositie 'to' tussenin beide voorwerpen zetten, anders is het niet grammaticaal.

Dus, zeg 'you tell it TO him'.

Als je een andere direct voorwerp gebruiken in plaats van een voornaamwoord (accusative case pronoun/object pronoun) (bijvoorbeeld, 'the truth'), dan kan je zeggen:

You tell the truth to him.

Of je kan een verschillende woordvolgorde gebruiken,

Onderwerp+werkwoord+indirect voorwerp+ direct voorwerp

You tell HIM the truth.

I hope this helps!

1 jaar gelden