Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"Have you finished the book?"

Vertaling:Heb je het boek afgemaakt?

4 jaar gelden

6 opmerkingen


MartinvanEls

Ik ben het gewend om te zeggen: "ik heb het boek uit." Dat is heel wat anders als: "ik heb het boek afgemaakt" Afmaken doe je bij dieren

2 jaar gelden

hacer788911

Heb je het boek uit? Lijkt mij ook beter.

2 jaar gelden

pentaan
pentaan

Dit wordt geaccepteerd.

1 jaar gelden

2200Lucia60
2200Lucia60

Als je een boek afmaakt, betekent dat dat je het boek waarvan sprake is geschreven hebt, niet dat je het gelezen hebt. De engelse zin kan beiden betekenen. Dat wil zeggen dat "afmaken" niet echt een goede vertaling is, strikt gezien. Je zegt "Heb je het boek af?/ Heb je het boek uitgelezen?" In het Engels "Have you finished (with)reading the book?". Het feit is, dat het Nederlandse werkwoord "afmaken" delikaat is van interpretatie. Als de engelse zin zeer algemeen is (= weinig context bevat) is het beter te vermijden als vertaling. Maar to finish something KAN natuurlijk "afmaken" als vertaling hebben. Ook in de figuurlijke zin van "doden". Het enige gebrek aan Duo , is het tekort aan context. Dat lokt vaak onnodige discussie uit.

1 jaar gelden

hendy3
hendy3

wat is het verschil tussen? Heb je het boek af en heb je het boek afgemaakt????

3 jaar gelden

louis.vang
louis.vang

In Vlaanderen zeg je: Heb je het boek / het schilderij af.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/oorbellen-inhebben-in-hebben:

af hebben je werk af hebben: Er zijn meer combinaties van een voorzetsel en hebben. De meeste worden los geschreven.

2 jaar gelden