"Kateřino, kde jste?"

Translation:Kateřina, where are you?

September 10, 2017

7 Comments


Shathu_Entayla

Why here "Kateřina" becomes "Kateřino"?

September 10, 2017

Nemesis_NaR

It is definitely described somewhere in Tips and Notes - Czech has 7 cases and one of them is Vocative which is used when you are calling/adressing someone. Therefore "Kateřino, Františku, dědečku, babičko, kde jste?"

September 10, 2017

Shathu_Entayla

Ooooh! So, it's vocative. All right! I hould have read it. I will czech it now ;D. Díky!

September 10, 2017

FutureOfDenmark

what is the difference between .....kde jsi and .....kde jste,while Katerina is ONE how is she changing forms?

June 4, 2018

Annaphoric

Has the "j" in "jste" always been silent or was there a point in time where it was pronounced?

August 9, 2018

VladaFu
Mod

In careful pronunciation (teachers, formal speaches, trained speakers in radio, TV or actors...) it is pronounced even today.

August 9, 2018

VladaFu
Mod

I hope some automatic translator can help with this:

"Výslovnost tvarů slovesa býti: jsem, jsi, jsme, jste, jsou. Trávníček žádá, aby se počáteční j- nevynechávalo, i když je tato výslovnost poněkud obtížná (s. 48). Z jeho formulace však není dosti jasné, zdali tuto výslovnost žádá i v případech, kdy předchází na př. slovo zakončené souhláskou (byl jsem). Jedlička konstatuje, že v přítomných tvarech slovesa býti se někdy j- nevyslovuje ani ve spisovné češtině. Zpravidla se však vyslovuje j- v těchto tvarech po samohlásce (byla jsem). VSČ ještě zpřesňuje pravidlo o výslovnosti těchto tvarů: počáteční j- se vyslovuje tehdy, jsou-li tyto tvary přízvučné (Jste to vy? Jsem!), dále ve spojení se záporkou ne- (nejsou), anebo následují-li po slově zakončeném samohláskou (kromě i). Všude jinde dáváme z fonetických důvodů (obtížná výslovnost) přednost výslovnosti bez j-." (1956)

http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4491

August 9, 2018
Learn Czech in just 5 minutes a day. For free.