1. Forum
  2. >
  3. Topic: Czech
  4. >
  5. "ten velký hrad"

"ten velký hrad"

Translation:that large castle

September 20, 2017

10 Comments


PiotrBolig

This large castle not accepted. Should be? If not how can it be translated?


VladaFu

tento/tenhle/tenhleten velký hrad


parterowy

All dictionaries I've seen translate "ten" as this or that. Why it's different here?


VladaFu

There are 8 dictionary meanings of the ten demonstrative. Any dictionary that just translates it as the or that or this must inherently simplify the complexity.

ten m (j. 2. toho, 3. tomu, 4. toho /živ./, ten /než./, 6. tom, 7. tím), ta ž (j. 2., 3., 6. té, 4. tu, 7. tou), to s (j. 2. toho atd., 4. to), mn. ti m (živ.), ty m (než.) a ž, ta s (4. ty m, ž, ta s, dále pro všechny rody: 2., 6. těch, 3. těm, 7. těmi /ale těma rukama, očima ap./) zájm. ukaz.

  1. odkazuje (s význ. identifikace, upozornění ap.) k osobě n. věci, o kt. byla n. bude řeč n. kt. se vyrozumívá ze souvislosti: byl jeden král a ten (král) měl tři syny; kam jsi dala ty peníze?; (souvzt. s kdo, který ap.) hrstka těch, kdo (kteří) vytrvali; kdo lže, ten krade (pořek.); čím (je) starší, tím (je) hloupější

  2. s význ. zdůraznění (při 3. st., vytčeném větném členu ap.): nesnese ani tu nejmenší bolest; hovor. takhle řízek, ten by si dal; často expr. (jako výraz zaujetí mluvčího, s význ. vytýkacím ap.): ta (holka) se má!; to sluníčko dnes hřeje!; co budeme dělat v tom horku? v takovém; té hanby!; v růz. spoj.: být toho názoru; dejme tomu, že ...

  3. (ve spoj. s čas. výrazem) poukazuje k čas. úseku, o kt. jde v kontextu: v tu chvíli už tam nebyl; v tom roce, měsíci; souvzt. od toho okamžiku, kdy ...

  4. ukazuje (oslabeně) na přítomnou (blízkou či vzdálenější) osobu n. věc: kdo je ten pán a co tu chce?; kam s tím kufrem?; ten obraz u okna je originál; hovor. dejte mi kilo těch jablek

  5. ve dvojici ten — onen; ten — ten ap. jeden — druhý: je lhostejné, přijde-li ten či onen

  6. v růz. spoj.: ten samý hovor. tentýž; ten který (i tenkterý) příslušný; nějaký ten hovor. ne ve velké, ale ani ne v malé míře: nějakou tu korunu už máme našetřenou; ten a ten zastupuje urč. konkr. pojmenování: já jsem ta a ta; přijď ten a ten den; u zpodst. příd., přivl. zájmen ap.: ty jsi ten pravý; ti druzí, ostatní; přiveď toho svého (manžela)

  7. jen to odkazuje n. ukazuje všeobecně n. souhrnně: to je pravda; kam to (všechno) dáme?; to je to nejmenší; (souvzt.) má to, co chtěl; v růz. spoj.: kromě, podle, v důsledku toho; naproti tomu, po tom všem; co je ti do toho?; do toho! (povzbuzování); expr. to je toho! (pohrdání, znevažování)

  8. (jako tzv. neurč. podmět) označ. neznámou skutečnost: trhlo to s ním ♦ byl ten tam (i tentam) pryč, zmizel; jde to s ním z kopce

"This" as a translation might be acceptable in some of those. Not really here.


ArashSanto

Hrad is pronounced like Hrat. Meaning "t" instead of "d". Did anyone else notice this?


endless_sleeper

Final voiced consonants often change to unvoiced. So final d -> t, b -> p, h -> ch etc.


UnaKadav1

velký can't be huge?


VladaFu

Huge is more than just big. In Czech it can be obrovský.


Skari91

Big and large are synonymous


AgnusOinas

Hi, what's the point of your comment exactly?

Learn Czech in just 5 minutes a day. For free.