A Duolingo a világ legnépszerűbb nyelvtanulási módszere. És ami a legjobb, teljesen ingyenes!

"I am going to add sugar."

Fordítás:Cukrot fogok hozzáadni.

4 éve

17 hozzászólás


RicIHARDIsoN

adok hozzá cukrot...nem hiszem el...amit a magyar jelenidővel fejez ki azt az adott esetben az angol jövőidővel...általában nem akkor mondom hogy adok hozzá cukrot, amikor éppen hozzáadom a retkes cukrot (mert akkor saját magam narrálom), hanem úgy értem adni fogok hozzá cukrot...az ilyen és ehhez hasonló mondatoktól sztrókot kapok

4 éve

Gy.B.

A jövő idős résznél húsz-harminc esetben megkértem a fejlesztőket, hogy ne gyilkolják le a magyar nyelvet a sok "fog"-gal... Az esetek 60%-ában jelen idővel fejezzük ki a jövő időt. A "fog" gyakorisága 10% körüli.

De mit lehet csinálni, ha a készítők szeretik a "fogazást"....

3 éve

RicIHARDIsoN

Mindegy is, mert az igeidők szerepét a kezdők itt úgysem fogják megérteni...csak nehogy valami szabályosságot véljenek felfedezni a megerőszakolt mondatokban. :) A fejlesztők szerintem próbálják magyar logikával konyhaszintre redukálni a nyelvet, mert az valamiért vagy egyszerűbbnek tűnik, mint 1-1 lecke elején röviden és érthetően leírni az aktuális igeidő logikáját vagy a duolingo szerzői tiltják, hogy az első 8 lecke után bárminemű nyelvtani magyarázat legyen. Félreértés ne essék...én sem rajongom a nyelvtanért, de szerintem két - logikájukban ilyen szinten különböző - nyelvnél elkerülhetetlen már az alapoknál tisztázni bizonyos szabályokat.

Szóval lehet hogy a "fogazás" nem csak nekünk fáj... :)

3 éve

hb433
hb433

Ezt en sem ertem, hogy mi miatt nincs nyelvtani magyarazat a leckek elejen. Legtobbszor telefonon nyomkodom, ott meg egyaltalan meg sem jelenne, amit ugyancsak nem ertek, hogy maradhatott ez eddig ki a fejlesztesbol. Megnezve a tobbi nyelvet, ott joval tobb lecke elejen van nyelvtani magyarazat.

3 éve

Geza16

A cukor általában nem retkes, hanem répás vagy nádas :) Ezen a szinten és a szövegkörnyezet hiányában szerintem el kell vonatkoztatni az irodalmi magyar fordítástól, inkább a szó szerintire kell koncentrálni az angol kifejezések és mondatkák rögzülése végett. A kommentek 80%-a arról szól, hogyan lehetne másképp, még magyarabbul mondani. Holott a lényeg az, hogy az angol hogy mondja. Bocsi, jöhetnek a mínuszok...

3 éve

Dzsilda
Dzsilda

Így igaz! Részemről Plussz!

11 hónapja

Attila44

Ha úgy érted, hogy adni fogsz hozzá (holnap) cukrot, akkor meg mi a probléma a "fog"-gal? Szerintem nincs a fordítással semmi baj. "általában nem akkor mondom hogy adok hozzá cukrot, amikor éppen hozzáadom a retkes cukrot" - Pedig a főzőműsorokban pont ez történik, de szerintem ők jelen idővel mondják ("adok hozzá cukrot"). A másik eset meg mikor az ismerőst megkérdezed, hogy ő hogy csinálja a kaját, majd te azt mondod, hogy "aha, adni fogok hozzá én is cukrot" vagy "adok majd hozzá én is cukrot". Szerintem itt erről van szó. Jelen időben én ilyenkor tuti nem mondanám, mert lehet épp a villamoson vagyunk, tehát a "fogok" szót mindenképpen használnám.:) Vagy Te mit mondanál? Ha "fogok" vagy "majd" nélkül mondanád, akkor én tuti visszakérdeznék, hogy már most csinálod is?:D

Gy.B: Az meg hogy a "fog" gyakorisága 10% az hülyeség. Esetleg a jövő idő használatának a gyakorisága 10%. Valóban, tényleg sokszor jelen időbe mondják, hogy pl. "holnap megyek moziba", de pl. azt másképp mondani nem nagyon lehet, hogy "meg fogom csinálni!" És ez a példa mondat is valami hasonló, magyarban jelen időben mondva magyartalan.

3 éve

Gy.B.

Te nyertél. Hülyeség.

Tíz emberből kilenc azt mondja, hogy "holnap ADOK hozzá cukrot", egy pedig azt hogy "holnap adni fogok hozzá cukrot", de szerinted a jelen idő a magyartalan.

A magyarból nemcsak a jövő idő kezd kikopni, hanem a múlt is, de ezt biztos csak a nyelvészek találták ki, hogy megtévesszék az embereket.

Két ember találkozik:

-Képzeld mi történt tegnap! (ez még múlt idő) Megyek az utcán, és kit látok'? (Simán elmeséli a történetet jelenben...)

De mondom, ezt csak a nyelvészek találták ki. Ilyen nincs, mert magyartalan....

Azért az MTA egyik cikkéből idézek neked. A 10% ugyan nincs benne, de...

"Helytelennek tartható-e a fog-os jövő idő, azaz a fog segédige használata jövő idő kifejezésére, azzal az indokkal, hogy a magyar nyelv hagyományosan a jelen idejű igealakokat használja a jövő idő kifejezésére? A jövő idő kifejezésére a magyar nyelv az uráli alapnyelvtől kezdve alapvetően a jelen idejű alakot használta, de már nagyon korán kialakult egy új jövő idő, amely a bizonytalan vagy a jövőben befejezett cselekvést jelölte, azaz a latin prasens perfectum conjuctivinek vagy a futurum perfectumnak felelt meg; és keletkezett egy új segédigés jövő idő is, mégpedig a fog és a kezd segédigével. Később kódexeink szövegében ezek már megjelennek, sőt ritkán az akar és a kell ige is előfordul ilyen szerepben. Az összetett jövő idős szerkezet tehát már legkorábbi írott nyelvemlékeinkben is szerepel, nagyobb mértékben azonban csak a 18. századtól terjedt el, előbb a latin, majd a német hatása ezt elősegítette, erősítette. A német werden + főnévi igenév szerkezettel való párhuzama miatt tartották idegenszerűségnek, germanizmusnak. A fog segédigéből és a ragozandó ige főnévi igenevéből álló, összetett jövőjű igealak hasznos és szükséges. Különösen olyankor van rá szükség, ha föltétlen, nyomatékos a közlés: le fogok vizsgázni; meg fogjuk nézni a filmet; illetve, ha valószínűséget fejez ki: „Még jőni kell, még jőni fog Egy jobb kor”."

Az MTA szerint tehát HAGYOMÁNYOSAN jelen időt használunk a jövő idő helyett. De ha NYOMATÉKOSÍTANI kell, akkor "fogazunk".

Itt most biztos nyomatékosan leszögezzük, hogy cukrozás következik.

3 éve

Attila44

Természetesen ha van a mondatban időhatározó, akkor a fog felesleges, ritkán használják, és ilyen esetekben a Duolingo sem veszi hibának ha kihagyod a "fog"-ot, de ha nem tudod mikor fog (hopp, itt is egy fog.:)) meg történni az esemény, akkor gyakori a "fogazás" és anélkül tényleg magyartalan, mert félreérthető a cselekvés ideje. De ezt írja az idézett cikk is, hogy ha bizonytalan a cselekvés ideje, akkor használjuk a fogot. De próbáld ki és beszélj fog és időhatározó nélkül, lehet páran visszakérdeznek majd, hogy pl. "már most rögtön...?". És ezért pont ezen a példamondaton értelmetlen kiakadni, mert ide szükséges a fog, anélkül valaki tuti megkérdezné, hogy "ez most milyen igeidő akkor?". De ahogy írtad a nyomatékosításnál is elég sokat használjuk és elég sokat nyomatékosítunk is, tehát nem ritka a "fogazás". Meg kérdéseknél is elég gyakori...

Folytatva a történeted: "Megyek az utcán, és kit látok'? Hát nem a Béla jött velem szemben?" (Ezzel azt akarom mondani, hogy még sajnos keverik(jük) is a jelen időt a múlt idővel akár egy mondaton belül is. A "hát"-ról meg már ne is beszéljünk.:D

Elég baj az, hogy kezd kikopni a magyar nyelv helyes használata, de ez ellen még az se tehet semmit aki helyesen akarná használni, mert Ő is akaratlanul rászokik a helytelen használatra...

3 éve

Gy.B.

HÁT

http://www.nyest.hu/hirek/hattal-kezdjuk-a-mondatot

Ez meg zárszónak a "fog"-hoz

http://doktori.btk.elte.hu/lingv/kukorellieszter/tezis.pdf

A statisztikai eredmények szerint a jövő idejű igeidők előfordulásának gyakorisága hasonlóságokat mutat a német és a magyar nyelvben. Mindkét nyelvben 64,2 valamint 59,25 százalékkal a jelen idő a leggyakrabban használt igeidő,

az analitikus jövő idők előfordulásának százalékos értéke lényegesen kisebb (34,7% valamint 16,4%). (EZ A FOG szóval valóban tévedtem. Nem 10, hanem 16%. Azaz amikor jövő időt használunk, akkor az esetek 16%-ában "fogazunk".)

Amúgy még egy fontos dolog. A magyar nyelvben csak két valódi igeidő van! Jelen és múlt.

"A mai magyar nyelvben két valódi igeidőt tartunk számon (jelen, múlt), a jövőidőt a fog segédigével - ami a hozzáfog igéből ered -, valamint a majd időhatározó szóval fejezzük ki. A beálló melléknévi igenév képzőjében (-andó/-endő) még megfigyelhetjük a mára már kiveszett egykori jövőidő jelét (-nd). Mindegyik igeidőt csak kijelentő módban fejezhetjük ki, feltételes módban csak múlt és jelen, felszólító módban csak a jelen időt használjuk."

3 éve

AuerbachLa

Ha jól tudom, akkor a "going to" -val fejezed ki azt, ami biztosan, 100%, hogy meg fog történni, meg fogod csinálni. Ha kötelességből kell megcsinálni a "have to"-t és ha hirtelen ötlettől vezérelve a "will"-t kell használni. Ezt a három jövő időt igy kell használni!

3 éve

Gy.B.

Majdnem... Leszámítva azt, hogy a "have to" az nem jövő idő.

A "have to" valóban külső kényszert fejez ki, és jelentése "kell". A "must" lehetne a párja, amelyik "belső indíttatást" kifejező "kell". De még egyszer! A "have to" NEM jövő idő!

3 éve

rfvijn1

Hozzaadni v hozza adni? egyszer elfogadja egyben, egyszer hianyolja a szokozt... Jo lenne korrigalni ezeket az apro, de folottebb idegesigo hibakat! Neha mar azt sem tudom,h egyaltalan magyarul tudok-e helyesen irni.. :D

3 éve

evairenpinter

Ezek fontos folgok. Kicsit hosszu, de vegig olvastam.

3 éve

TamasSkobrak

Mi a baj a "Cukrozni fogom" -mal?

1 éve

andeszka2

Nekem is gondom van ezzel. S azzal is, hogy a magyar stilisztika egyes szám 1. személy esetében a fogom szót használja, és nem a fogok-at. S az egyik helyen ezt fogadja el, a másik helyen meg a másikat, de hogy mind akettőt elfogadná, ha már fog-gal kell kifejezni...

8 hónapja