Duolingo is the most popular way to learn languages in the world. Best of all, it's 100% free!

"I came to you to ask for help."

Translation:Ik kwam naar jou om om hulp te vragen.

6 months ago

6 Comments


GekPapaAl

2 "om"s?

6 months ago

xMerrie
xMerrie
Mod

Yep! The first one translates to "to" (in "I came to you to"); the second one is 'part of the verb': "to ask for help" = "om hulp vragen".

6 months ago

Dutchesse722
Dutchesse722

Is er een of ander artikel waarin dit staat beschreven, want ik heb nog nooit van twee om's achterelkaar geschreven gehoord.

6 months ago

xMerrie
xMerrie
Mod

Dat komt omdat het in deze zin ook weggelaten kan worden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/om-wel-of-geen-om/

Ik kan op dit moment geen artikel vinden waarin dit specifieke geval beschreven wordt. Ik probeer morgen verder te kijken, wanneer ik wat meer tijd heb. ;)

6 months ago

Dutchesse722
Dutchesse722

Het artikel waar je naar verwijst geeft als voorbeeld zinnen die maar één om bevatten.

6 months ago

xMerrie
xMerrie
Mod

(Sorry voor een wat laat antwoord!)
Het artikel legt uit wanneer er "om" in een zin weggelaten kan worden:

"[...] volgens de regel dat om alleen gebruikt mag worden als er een doel, bestemming of strekking mee wordt aangeduid."

In deze situatie wordt er een doel aangeduid: 'Ik' ging naar jou met een doel: 'om hulp vragen'. Dus met dit artikel probeerde ik uit te leggen, dat je twee keer 'om' moet schrijven en dat één 'om' juist verkeerd is.

Een andere pagina van taaladvies:

"Als onderschikkend voegwoord leidt om beknopte bijzinnen in. Als met de beknopte bijzin een doel wordt uitgedrukt en om kan worden vervangen door met het doel of het formele teneinde, kan om niet worden weggelaten."

(http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/595/om_het_is_moeilijk_dat_te_geloven/)

Heb jij misschien een artikel waarin staat dat je nooit twee keer achter elkaar 'om' mag schrijven? Want dat kan ik namelijk niet vinden.

6 months ago