1. المنتدى
  2. >
  3. الموضوع: English
  4. >
  5. "It rains cats and dogs."

"It rains cats and dogs."

الترجمة:إنها تمطر كأفواه القِرَب.

May 15, 2014

17 تعليقًا


AbduMustafa

انا تقريباً قعدت 5 دقايق مبحلق ف الجملة بس افتكرت مشهد في فيلم Magnolia كانت السما بتمطر ضفاضع ف اتكلت على الله وترجمتها كده :D


mero785

ههههههههههههههه


ZeyadSan

لا يجب أن توضع جملة كهذه لمبتدئين لأنهم سيترجمونها حرفيا <sub>_</sub>


Nohaila1

ههههههههه الحمد لله انها لا تمطر قططا و كلابا فعلا


OmarSimpson

السماء تمطر بغزارة/إنها تمطر بغزارة.


e-nawar

نعم، أعتقد سهواً تُرجمت حرفياً. قم بالتبليغ عنها عندما تقابلك مرة آخرى.


Nohaila1

اخواني قد تكون عبارة it rains مستقلة عن cats and dogs ولا تعني بالضرورة ان السماء تمطر قططا و كلابا >>>>لكن الامر طريف رغم كل هذا


saleh.luxm

أنا جلست أمام هذه الجملة مصدوما لم أجد لها معنى.ههههه


IOGeophysicist

انا فكرت انها تمطر على القطط والكلاب معرفش انها مصطلح. الموقع ده محتاج يعطى دروس تعلمية قبل الاختبار


ghenasarakbi

شو منشان يعني -_- !!


hadasi2013

انا اتعلم هون عربية,,, شو معني "كافواه القرب" بانجليزية؟


Eng-Sarah

السماء تمطر كأفواه القرب .. انا كدة تهت اكتر :D


nermoaly

يعنى إيه إنها تمطر كأفواه القِرَب.


ashraf_yassen

بص انا فوتلكم جمل كتير انما ايه الجملة دى انا سمعت الترجمة 5مرات قولت يمكن المشكلة عندى !!


Mary_ah

هذه الجملة منتشرة جداً بين متحدثي اللغة الإنجليزية وتقال عندما تمطر السماء بغزارة ولكن عادة تقال it is raining cats and dogs


Nourhan_said

اللى هو ازاى يعنى انا مافهمتش حاجه وفى الاخر ترجمتها :D


Mocktah

اللى هو إزاى يعنى ؟؟!!>_<

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.