"The woman eats fruit."

الترجمة:تأكل المرأة الفواكه.

May 15, 2014

39 تعليقًا


Deniz-a

ليش أضفنا s لكملة eat بـ هي الجملة ولكن في جملة The Children eat pasta ما أضفنا ؟!

July 10, 2015

yumna_1997

لان المرأه مفرد والاطفال جمع , وفي المضارع البسيط نضيف s للفعل مع الضمائر she , he , it , وكل ما يعود عليها

August 10, 2015

mostafa366946

بس كدة هى مش جمع

February 5, 2016

Mawiayyy

انت اضفت s للفعل فلا دخل لها بالجمع

March 23, 2019

reem695969

لان المراة مفرد وفي المضارع البسيط نضيف s مع she,he,it وفي الجمع مع we,they,you مانضيف s

April 4, 2016

psYg5

لما بيجي بعد كلمة she او ما ينوب عنها زي woman بنضيف للفعل اللي بيجي معاها s ... لكن لو جة children مش بنضيف للفعل s علشان children جمع مش مفرد ... ممكن نفهم من كدا ان المفرد زي he ... او she او it او ما ينوب عنهم زي man و cat و woman لما بيجي بعدهم فعل بنضفله s ... لكن they او we اللي هم بيدلوا علي الجمع ، او لو جة ما ينوب عنهم ما بنضفش للفعل s ... وعليك ان تعلم ان i و you بيتعملوا معاملة الجمع يعني ما بنضفش للافعال اللي بتيجي بعدهم s

June 21, 2018

Dxgroups

المرأة تـكل الفاكهة

October 18, 2014

pkBf2

المراة تاكل الفاكهة وليس تكل

July 2, 2015

bouchra_lv

المراة تاكل فاكهة ليس الفاكهة

October 27, 2014

Awwami

إن أردنا التعميم سنقول "المرأة تأكل الفاكهة" و التعميم يشار له في الإنجليزية باستخدام أدوات التنكير مع الأسماء المفردة أو بدون استخدام أدوات مع أسماء الجمع و الأسماء الغير معدودة ، و الفاكهة اسم غير معدود. و بما أن الجملة في المضارع و لم يسبق الاسم شيء فذلك يفيد التعميم فيجب وضع "الـ التعريف". و للتفصيل يمكنك مراجعة الدرس هنا.

October 28, 2014

douaa147381

شكرا لم اكن اعلم هاذا لقد نسيت

March 18, 2016

dr.roza1

استخدمنا الs في كلمة eat لان الwomen عائده للshe ويكون معاها s

October 20, 2015

muhamad197605

الجواب ل( Deniz-a ) لأن s تضاف للمفرد في المضارع البسيط والجملة ( The weman هي مفرد.

December 27, 2015

MoaedHamad

الماذا لا نقول تتناول الفواكه

January 2, 2016

.Xu0S

لماذا يجب ان نقول الفاكهة او الفواكه و ليس مكتوب ذا او the

September 29, 2015

MamdohAlry

صحيح

January 30, 2016

marytoma_123

السيده تاكل فاكهه

May 15, 2014

e-nawar

حالياً يقبلوا "السيدة" ترجمة لـ "the lady" لا لـ "the woman" كما هو واضح من التعليق هنا

May 15, 2014

SagdaSamyyy

كل الاسئلة يقوللى غلط و انا بحل صح

July 30, 2014

Plague_SCP

ببساطة لانك ذكية والبرنامج غبي ما في غيرها !

February 3, 2016

wKpc1

اللهم ثلي على محمد صلى الله عليه وسلم

August 13, 2015

ahmadnaimahmad

صلحي الكتابة

August 15, 2015

wiaam767239

عليه افضل الصلاة والسلام

January 30, 2016

ali123463g

اللهم صلي على نبينا محمد صلى الله عليه وسلم

March 16, 2016

Plague_SCP

صل وليس ثلي ولابد ان تذكري ال محمد في الصلاة

February 3, 2016

WalaaAboul

ليه حطينا s لكلمة eat هنا والجمله اللى قبلها كانت شبهها بس مفيش s

September 19, 2015

Bebookazka

هل يمكنني أن أقول the woman eats an fruit.

October 15, 2015

douaa147381

لما عندما اقول صح يقولي خطأ يا للغباء

March 18, 2016

arSg1

غبي انطق صح ويقول خطاء

January 23, 2016

HFtW2

من يبي نتعلم انا وياه في الواتس اب فهذا رقمي ٠٥٣٠٣١٦٠٤١ اسمي محمد وسلام عليكم ورحمه الله

February 8, 2016

dhergam1

ليش اضفنى The ليش ماضفنى she

April 3, 2016

anhar943423

انا عادني حملت (دوليجو) وانا جمعت(100)

April 15, 2016

rajeh1437

فيه خطأ ولخبطه كيف women قبل eat ثم يقولون[تتناول المرأة الفاكهة] المفروض تكون {المرأة تتناول الفاكهة}

August 8, 2016

ltJE3

اش الفرق بين الفاكهه و الفواكه

August 9, 2016

ismail926472

انا وضعت ماهو موجود ويقولون لي هناك ترجمة أخرى

September 25, 2016

hCIU5

يقول المرأه تأكل الفواكه و ما به كلمة ايت

November 12, 2016

raasz20301

انا عندي مشكله ان اذا جيت اكتب الجملة بالعربي والخبط واكتب بالانجليزي فياليت ماتحسبوها خطأ وتقولو رجاء اكتبها بالعربي

March 28, 2017

BAHR78

يا أخي أنا قلت السيدة تأكل فواكه

إين الخطأ فيها ؟ ☹

July 21, 2017

AshrafSaker

المرأه تأكل الفاكه او فاكهه وليست لفاكهه

October 16, 2018
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.