1. المنتدى
  2. >
  3. الموضوع: English
  4. >
  5. "The woman eats fruit."

"The woman eats fruit."

الترجمة:تأكل المرأة الفواكه.

May 15, 2014

43 تعليقًا


Deniz-a

ليش أضفنا s لكملة eat بـ هي الجملة ولكن في جملة The Children eat pasta ما أضفنا ؟!


yumna_1997

لان المرأه مفرد والاطفال جمع , وفي المضارع البسيط نضيف s للفعل مع الضمائر she , he , it , وكل ما يعود عليها


reem695969

لان المراة مفرد وفي المضارع البسيط نضيف s مع she,he,it وفي الجمع مع we,they,you مانضيف s


mostafa366946

بس كدة هى مش جمع


Mawiayyy

انت اضفت s للفعل فلا دخل لها بالجمع


psYg5

لما بيجي بعد كلمة she او ما ينوب عنها زي woman بنضيف للفعل اللي بيجي معاها s ... لكن لو جة children مش بنضيف للفعل s علشان children جمع مش مفرد ... ممكن نفهم من كدا ان المفرد زي he ... او she او it او ما ينوب عنهم زي man و cat و woman لما بيجي بعدهم فعل بنضفله s ... لكن they او we اللي هم بيدلوا علي الجمع ، او لو جة ما ينوب عنهم ما بنضفش للفعل s ... وعليك ان تعلم ان i و you بيتعملوا معاملة الجمع يعني ما بنضفش للافعال اللي بتيجي بعدهم s


bouchra_lv

المراة تاكل فاكهة ليس الفاكهة


Awwami

إن أردنا التعميم سنقول "المرأة تأكل الفاكهة" و التعميم يشار له في الإنجليزية باستخدام أدوات التنكير مع الأسماء المفردة أو بدون استخدام أدوات مع أسماء الجمع و الأسماء الغير معدودة ، و الفاكهة اسم غير معدود. و بما أن الجملة في المضارع و لم يسبق الاسم شيء فذلك يفيد التعميم فيجب وضع "الـ التعريف". و للتفصيل يمكنك مراجعة الدرس هنا.


douaa147381

شكرا لم اكن اعلم هاذا لقد نسيت


Dxgroups

المرأة تـكل الفاكهة


pkBf2

المراة تاكل الفاكهة وليس تكل


dr.roza1

استخدمنا الs في كلمة eat لان الwomen عائده للshe ويكون معاها s


muhamad197605

الجواب ل( Deniz-a ) لأن s تضاف للمفرد في المضارع البسيط والجملة ( The weman هي مفرد.


MoaedHamad

الماذا لا نقول تتناول الفواكه


.Xu0S

لماذا يجب ان نقول الفاكهة او الفواكه و ليس مكتوب ذا او the


douaa147381

لما عندما اقول صح يقولي خطأ يا للغباء


marytoma_123

السيده تاكل فاكهه


e-nawar

حالياً يقبلوا "السيدة" ترجمة لـ "the lady" لا لـ "the woman" كما هو واضح من التعليق هنا


SagdaSamyyy

كل الاسئلة يقوللى غلط و انا بحل صح


Plague_SCP

ببساطة لانك ذكية والبرنامج غبي ما في غيرها !


wKpc1

اللهم ثلي على محمد صلى الله عليه وسلم


ali123463g

اللهم صلي على نبينا محمد صلى الله عليه وسلم


ahmadnaimahmad

صلحي الكتابة


wiaam767239

عليه افضل الصلاة والسلام


Plague_SCP

صل وليس ثلي ولابد ان تذكري ال محمد في الصلاة


WalaaAboul

ليه حطينا s لكلمة eat هنا والجمله اللى قبلها كانت شبهها بس مفيش s


Bebookazka

هل يمكنني أن أقول the woman eats an fruit.


arSg1

غبي انطق صح ويقول خطاء


HFtW2

من يبي نتعلم انا وياه في الواتس اب فهذا رقمي ٠٥٣٠٣١٦٠٤١ اسمي محمد وسلام عليكم ورحمه الله


dhergam1

ليش اضفنى The ليش ماضفنى she


anhar943423

انا عادني حملت (دوليجو) وانا جمعت(100)


_SK1

اظن انها fruits اصح لانها فواكه جمع


rajeh1437

فيه خطأ ولخبطه كيف women قبل eat ثم يقولون[تتناول المرأة الفاكهة] المفروض تكون {المرأة تتناول الفاكهة}


ltJE3

اش الفرق بين الفاكهه و الفواكه


ismail926472

انا وضعت ماهو موجود ويقولون لي هناك ترجمة أخرى


hCIU5

يقول المرأه تأكل الفواكه و ما به كلمة ايت


raasz20301

انا عندي مشكله ان اذا جيت اكتب الجملة بالعربي والخبط واكتب بالانجليزي فياليت ماتحسبوها خطأ وتقولو رجاء اكتبها بالعربي


BAHR78

يا أخي أنا قلت السيدة تأكل فواكه

إين الخطأ فيها ؟ ☹


AshrafSaker

المرأه تأكل الفاكه او فاكهه وليست لفاكهه


MohamedGma14

The woman eats fruit ليه مأضفناش s وتبقي fruits مفروض الفواكه جمع حد يساعدني


[مستخدم حسابه معطّل]

    ليش الصوت المايكروفون ما يعمل لدي ارجو الرد


saad122368

    Fruit ليس The fruit

    تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.