"The woman eats fruit."

الترجمة:تأكل المرأة الفواكه.

منذ 4 سنوات

38 تعليقًا


Deniz-a

ليش أضفنا s لكملة eat بـ هي الجملة ولكن في جملة The Children eat pasta ما أضفنا ؟!

منذ 3 سنوات

yumna_1997

لان المرأه مفرد والاطفال جمع , وفي المضارع البسيط نضيف s للفعل مع الضمائر she , he , it , وكل ما يعود عليها

منذ 3 سنوات

mostafa366946

بس كدة هى مش جمع

منذ سنتين

reem695969

لان المراة مفرد وفي المضارع البسيط نضيف s مع she,he,it وفي الجمع مع we,they,you مانضيف s

منذ سنتين

psYg5

لما بيجي بعد كلمة she او ما ينوب عنها زي woman بنضيف للفعل اللي بيجي معاها s ... لكن لو جة children مش بنضيف للفعل s علشان children جمع مش مفرد ... ممكن نفهم من كدا ان المفرد زي he ... او she او it او ما ينوب عنهم زي man و cat و woman لما بيجي بعدهم فعل بنضفله s ... لكن they او we اللي هم بيدلوا علي الجمع ، او لو جة ما ينوب عنهم ما بنضفش للفعل s ... وعليك ان تعلم ان i و you بيتعملوا معاملة الجمع يعني ما بنضفش للافعال اللي بتيجي بعدهم s

منذ 5 أشهر

Dxgroups

المرأة تـكل الفاكهة

منذ 4 سنوات

pkBf2

المراة تاكل الفاكهة وليس تكل

منذ 3 سنوات

bouchra_lv

المراة تاكل فاكهة ليس الفاكهة

منذ 4 سنوات

Awwami
Awwami

إن أردنا التعميم سنقول "المرأة تأكل الفاكهة" و التعميم يشار له في الإنجليزية باستخدام أدوات التنكير مع الأسماء المفردة أو بدون استخدام أدوات مع أسماء الجمع و الأسماء الغير معدودة ، و الفاكهة اسم غير معدود. و بما أن الجملة في المضارع و لم يسبق الاسم شيء فذلك يفيد التعميم فيجب وضع "الـ التعريف". و للتفصيل يمكنك مراجعة الدرس هنا.

منذ 4 سنوات

douaa147381

شكرا لم اكن اعلم هاذا لقد نسيت

منذ سنتين

dr.roza1

استخدمنا الs في كلمة eat لان الwomen عائده للshe ويكون معاها s

منذ 3 سنوات

muhamad197605

الجواب ل( Deniz-a ) لأن s تضاف للمفرد في المضارع البسيط والجملة ( The weman هي مفرد.

منذ سنتين

MoaedHamad

الماذا لا نقول تتناول الفواكه

منذ سنتين

.Xu0S

لماذا يجب ان نقول الفاكهة او الفواكه و ليس مكتوب ذا او the

منذ 3 سنوات

MamdohAlry

صحيح

منذ سنتين

marytoma_123

السيده تاكل فاكهه

منذ 4 سنوات

e-nawar
e-nawar

حالياً يقبلوا "السيدة" ترجمة لـ "the lady" لا لـ "the woman" كما هو واضح من التعليق هنا

منذ 4 سنوات

SagdaSamyyy

كل الاسئلة يقوللى غلط و انا بحل صح

منذ 4 سنوات

Mirza3li

ببساطة لانك ذكية والبرنامج غبي ما في غيرها !

منذ سنتين

wKpc1

اللهم ثلي على محمد صلى الله عليه وسلم

منذ 3 سنوات

ahmadnaimahmad

صلحي الكتابة

منذ 3 سنوات

wiaam767239

عليه افضل الصلاة والسلام

منذ سنتين

ali123463g

اللهم صلي على نبينا محمد صلى الله عليه وسلم

منذ سنتين

Mirza3li

صل وليس ثلي ولابد ان تذكري ال محمد في الصلاة

منذ سنتين

WalaaAboul

ليه حطينا s لكلمة eat هنا والجمله اللى قبلها كانت شبهها بس مفيش s

منذ 3 سنوات

Bebookazka

هل يمكنني أن أقول the woman eats an fruit.

منذ 3 سنوات

douaa147381

لما عندما اقول صح يقولي خطأ يا للغباء

منذ سنتين

arSg1

غبي انطق صح ويقول خطاء

منذ سنتين

HFtW2

من يبي نتعلم انا وياه في الواتس اب فهذا رقمي ٠٥٣٠٣١٦٠٤١ اسمي محمد وسلام عليكم ورحمه الله

منذ سنتين

dhergam1

ليش اضفنى The ليش ماضفنى she

منذ سنتين

anhar943423

انا عادني حملت (دوليجو) وانا جمعت(100)

منذ سنتين

rajeh1437

فيه خطأ ولخبطه كيف women قبل eat ثم يقولون[تتناول المرأة الفاكهة] المفروض تكون {المرأة تتناول الفاكهة}

منذ سنتين

ltJE3

اش الفرق بين الفاكهه و الفواكه

منذ سنتين

ismail926472

انا وضعت ماهو موجود ويقولون لي هناك ترجمة أخرى

منذ سنتين

hCIU5

يقول المرأه تأكل الفواكه و ما به كلمة ايت

منذ سنتين

raasz20301

انا عندي مشكله ان اذا جيت اكتب الجملة بالعربي والخبط واكتب بالانجليزي فياليت ماتحسبوها خطأ وتقولو رجاء اكتبها بالعربي

منذ سنة واحدة

BAHR78
BAHR78

يا أخي أنا قلت السيدة تأكل فواكه

إين الخطأ فيها ؟ ☹

منذ سنة واحدة

AshrafSaker

المرأه تأكل الفاكه او فاكهه وليست لفاكهه

منذ شهر واحد
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.