دوولينجو هو أشهر طريقة لتعلم اللغات في العالم. والأفضل من ذلك، إنه مجاني 100%!

"ولد و بنت"

الترجمة:A boy and a girl

منذ 4 سنوات

5 تعليقات


hany.mohamed

boy and girl صح ولا غلط ولية حرف a فى بداية الاسم

منذ 4 سنوات

GunnyTunes
GunnyTunes
Mod

حسب انت عايز تتكلّم عن حاجة معرّفة ولا لأ. لو حاجة معرّفة يبقى لازم نستخدم the قبل الاسم زي الألف و اللام. لو حاجة غير معرّفة يبقى نستخدم a. دي القاعدة العامة و طبعاً ليها شوية استنثاءات.

منذ 4 سنوات

AnaMenna

وجود حرف الجرa فى البدايه صح والحمكه من وضوع حرف الجر a ان ذاك الاسم غير معرف :) الترجمة:A boy and a girl

منذ 4 سنوات

MahaOmar

يعني جملة "ولد وبنت" ضفنا قبلهم A لأنهما غير معرّفان .. صح؟

منذ 4 سنوات

omartantawy

صح لأنهم هنا غير معرفين ويجب ان يضاف a

منذ 4 سنوات