"A man"

الترجمة:رَجُل

May 17, 2014

105 تعليقات


SiliconValley

من شوية كان السؤال - ترجم كلمة " إمرأة " أنا جاوبت بكلمة " A woman" طلعت الاجابة غلط و كان المفروض أقول " woman " بدون حرف " A " -- السؤال : ليه هنا ترجمة " رجل " = " A man " و ليس " الرجل " ؟؟


lian9494

The man=الرجل


llhcv

لا لا "a" يعني نكره و "the " معرفه


dyLQ1

لو قلت رجل حيعمل احمر


llhcv

يمكن ال "a" عباره عن "ال " بس هما ملخبطين :)


dyLQ1

لانو لازم تقول الرجل


Nohaila1

كلمة نكرة=رجل كلمة معرفة=الرجل


medonmr

ليه هنا ترجمة " رجل " = " A man " و ليس " الرجل " ؟؟ واحد عنده جواب .. ؟


Cd941

حرف a يدل على ان رجل هنا نكره اى لا يقصد به رجل معين


Sama143181

هو جايب الصح الرجل متشكلة بحيث اللى كتبناها من غير تشكيل كان قصده بيها رجل =قدم


toti.abbad

هنا الكورس يعلمنا الفرق بين : اسم ذات مثل حيوان - انسان - رجل - امرأة والنكرة : رجل - امراة - طفل - تفاحة غير المعرفات بـ الـ والمعرفة : الرجل - الامرأة - الطفل - التفاحة المعرفات بـ الـ


latifa978942

يعني يفرق الكابتل عن الاسمول


ayaAhmad797925

انا كل حلولي صحيحه ما شاء الله


Syaseh

Now I'm on a writing test required words What do you mean man?:(


sofocle

Man mean uomo. But if your first language is arabic you can't study English/Italian. Perhaps you can study Arabic/Italian or Italian/Arabic.However ask me what you want to know. See you soon!


f5s05

مرررره سهل


jast-amal

بالنسبة للي يسألون لماذا تكون ترجمة (رجل) تساوي a man , وليس (الرجل ) وذلك لأن (a يكون للنكرة وthe يكون للمعرفة


Cd941

حرف a يدل على ان رجل هنا نكره اى لا يقصد به رجل معين


aiastars

روعة من صج تعلم


abeer203272

ليش كذا صعب الانقليزي


llhcv

ههههههههههه بالعكس لو كان عندك عزيمه وصبر ومصره انك تتعلميه حتشوفيه سهل


NGmC3

أنا عطيتوني كلمت a man بلنجليزي عشان آخذها وأترجمها بلعربي عقب ما ترجمتها بلعربي كذا بهشكل:رجل قمتو حطيتولي إنها خطأ ليش ياأخي بس عشان إني حطيت نقطه بعد ما انتهيت سؤال:ليش يوم صححتولي الخطأ حطيتولي كلمت رجل عايدي يعني مافيها شي


NnLj1

رجل man رجل man a


o7YL1

والله اني كلشي مااعرف من هذا البرنامج


zahoora04

لما اكتب رجل يقول خطأ و التصحيح رجل ؟ lol


aboasm201416

انقر على هذا الرابط للانضمام إلى مجموعتي في واتساب: https://chat.whatsapp.com/Jbjo0uhP1gpAzmCuXwINbB


smailessar

A ادات تنكير لكن لاعرف متي تكتب ومتى لا تكتب


Israa229694

البرنامج ده مسلي كده ليه


moussa70653

ما مشكلة التحدث كلما قلت له يخطئني


Sherif-AK

مره يقولى ترجم رجل اكتبلة man يقول غلط الصح a man يسالنى نفس السؤال مره تانية واكتبلة a man يقلى غلط و الصح man


ayaAhmad797925

انا كل حلولي صحيحه ما شاء الله


-ABds

وش اسوي


YDtb16

ما الخطب كتبت a man وتأتي الرسالة ان جوابي خطأ اجو عمل علي ذلك


xXaboodeXx

New think man is not رجل that waht the shit app say


AnesMan2

هو يقول (the man). ولما اكتبها الرجل تطلع خطأ و الاجابة الصحيحة (a man) و هو في الخقيقة مخطئ


Sama143181

جماعة ببساطة عشان كتبناها رجل من غير تشكيل فهو افترنا بنقول. رجل=قدم


QJzY18

انا كدا مليت في كل مرة تطلع صوتية يوئلي خطأ و انا اقولها صح دائما


smooaaMhar

نُطِقَتْ جمع وليس مفرد a men


o8Ja8

مرحبا ضفتني


iamros1

ولله دخت!!


.B6CX

ما تحسبوها قولو على طول رجل• a •


ngl85

الاجابة واضحة


-ABds

قلت صح a man ليش كذا


medonmr

ليه هنا ترجمة " رجل " = " A man " و ليس " الرجل " ؟؟ واحد عنده جواب .. ؟


AmrTarraf

الرجل تسبقها اداة التعريف the اما A و an فهم ادوات نكره يعنى بدون الف ولام


llhcv

اتوقع لان ال "a" للنكره

ما ادري لكن هذا الي فهمته من الكومنتات


3zooz_999_

لان the = ال
فيكتب الرجل اذا كانت الجمله the man


R4RB

يعني لازم اكتي الرجل


AJ_Player

Kkkk, uma brasileira tentando aprender esta língua kkkk


VitoriaeKevin

Ana Julia Sampp você está entendendo alguma coisa?


basher376044

الحرف a وا بعرف الكلمه يعني


Atronah

مظ ة يصبرو


zahoora04

لزما الحركات ؟!


byse7

.؟،ظضتا.ظؤغ وز


ryan4416

يصحح لي بنفس الاجابة رجل


Nada68623

،، قثثبيثبقثثثيططييطذظصصث2يثصصثيبيصثبثيصيبييييييييييييضيييضييسيبطضطيض1ص2يطييثثثيثيثثذ قي بذل 33222221 ث


9mis8

ممكن اصدقاء


moacan

how to read the letter because there is no punchtuation mark like damma, kasrah, fatha? by the way I am indonesian and I learn this courses as english speaker. someone please help me.


sofocle

Ask me what you you know! Bey!


.blh_raou.

الرجل وليس رجل لان لما A تحل محل ال في اللغة العربية


sostar

ولكن لمادا في المفرد نقول man وفي الجمع men


FaroukZeino

لأنها من الكلمات الشاذة عن قاعدة الجمع. للمزيد عن الجمع اضغط هنا


ShehdNoeul

من فضلكم نفسي اعرف ايه لزمته Aقبل بعض الكلمات


lolyrain

ما الفرق بين: man and a man


Cplj1

ما معنئ Hard


basmlaanwe

انا مش عارفة لية لما اكتب a woman يقولي غلط


Omaer_Azzam

شو الفرق بين "man" و "A man" بالترجمة


rawan784088

man=رجل a man=رجل نفس الشي ولكن a تدل ع النكرة عشان كدا بنقول a man لانو مانقصد شخص معين او رجل معيين


dalooola__

هلافيك انا فتاة لغة اتعلم النجلزىة دائما ترد


Xwgm

ما فائدة A قبل رجل ؟؟؟؟


GorgeFoxmo

A e i o uدى حروف متحركه وحرف


vGUP0

لازم الرجل مو رجل لحالها لانو (the) موجوده وتعني (ال)


shaimm

كيف احفظ الكلمات ي جماعه


sarya425446

رجل=man الرجل= the man


AwabAwab1

هلا مرحبا


Cplj1

انا رجل عرااقي حسيني امامي علي انا احب الامام الحجة واهل البيت كلهم جميعا وامي وابي اخوتي


P6Mb

مٌتْيَ تْكِتْبّ the ومتي يكتب a فَقًطِ


anwark

The تساوي ال التعريف بالعربية وA تستعمل للنكرة (تقريبا مثل التنوين)


JWlf3

انا خطات كتبت بنت


.blh_raou.

رجل man الرجل a man


[مستخدم حسابه معطّل]

1064687458

    hi you took tow me now

    تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.