1. Fórum
  2. >
  3. Téma: English
  4. >
  5. "Let me finish."

"Let me finish."

Fordítás:Hadd fejezzem be.

May 18, 2014

27 hozzászólás


Mamemimomu73

Kiráz a hideg tőle, amikor meghallom: "let mi fájnis". Talán inkább "finis"...


fectroll

Jól látod. Pont úgy kell.


Mamemimomu73

De ha mondjuk nem tudnám, hanem innen tanulnám meg most, akkor pont rosszul tanulnám meg...


fectroll

Akkor nem tanulnád meg rosszul, csak éppen az egyik rossz akcentussal használnád, ám az írásod attól lehet kiváló... :)))


Mamemimomu73

Igen, és éppen a gyakrabban előforduló (tehát élő beszéd)helyzetben sülnék fel a "tudományommal"... :( Pedig közben milyen remekül tudnék levelezni! :P Nem tehetek róla, számomra a beszéd fontosabb :D


Oldmanus

Én a zászlójelekre gyúrok! :-)


DvidBha

A "Hadd végezzek" az nem jó?


Kabigabor

Nem, mert ahhoz meg kivankozik egy hatarozo. Hadd vegezzek ( mivel?)


emokehojdu

Hadd fejezzem be- mit?


tibonova

Helyes. Jelentsétek, ha még mindig hibának veszi Duo! :)


irene967

És meg ne sértődj, nem vagyok magyar tanár. De általános iskolában volt egy piszok jó magyar tanárom, máig abból élek, amit ő megtanított. Gimnáziumban ki sem kellett nyitni a tankönyvet, mert mindent tudtunk a magyar nyelvről. A tanár úr vesszőparipája éppen a határozószók voltak. Ha megtalálod a határozószók között, föltétlenül értesíts, mert régen voltam általános iskolás. Ez egy ragozott ige, amit másként használunk szóban és másként írásban.


irene967

Kedves Sutus! A "hadd" semmi. Hidd el, a "hadd" az egy ige, aminek a gyöke írásban módosul, átalakul. Nem tudom, milyen gombot kell megnyomni. Bocs. Semmiképpen nem határozószó. Próbáld ki, próbáld meg, élő beszéd és helyesírás összevetése. A "vót" sem helytelen. Egy vonalon indulj el, ne keverd a dolgokat. Ha a határozószók vonalon indultál el, ott kutass! Let me finish - hagy fejezzem be - nem helytelen, csupán rossz a helyesírás.


Sutus

Figyelj, leirhatod 20szor is, hogy ige, attol meg nem lesz az. Fentebb irtam, eksz szerint hatarozoszo, ami valoban pontatlan, mert partikula. Ez nem hit kerdese;-) Pont annyira viselkedik igekent egyebkent, mint a "csak" szo. Gondolom szerinted az is ige:)


LaszloLugosi

Hagy fejezzem be. Elfogadom hogy rosszút tudom - bár nem értem - de ez a magyar nem tudásom, nem az angol. :)


Sutus

Rosszul tudod, ezt a magyarban a "hadd"-dal mondjuk. Logikailag amúgy én is neked adok igazat, sztem is ezerszer értelmesebb lenne ilyenkor "hagy'-ot használni, no de nem én vagyok a XXI. század Kazinczyje.


irene967

A "hagy fejezzem be" miért nem jó?


Sutus

Mert amit írtál, az magyarul helytelen:)


irene967

Kedves Sutus! Kiejtve nem helytelen és tartalmában sem. Mondjuk leírva tényleg nem szép, helyesírási hibának számít. De a rendszer időnként elnéz helyesírási hibákat, a "majdnem jó" kiegészítéssel.


Sutus

Nem, ez nem helyesírási hiba, hanem helytelen szóhasználat, mivel a "hadd" és a "hagy" az két teljesen különböző szó.


irene967

A "hadd" nem határozószó, hidd el nekem. Felső tagozat 6. osztály. Hely, cél, ok, idő, szám, állapot, eredmény, társ, stb....keress rá.


narancs12

Fejezzem be! Be kell fejeznem! Egyik sem jó.Miért?


irene967

Okézsoké! De MILYEN határozószó? Ne sértődj meg, de guglizni én is tudok. Gondolkodjunk! Milyen határozószó? Kérlek, guglizd be a határozószókat és keresd meg közöttük a "hadd"- ot. Szó sincs arról, amiről te beszélsz. De szívesen vitatkozom, érdekel is, amit írsz. Nevezd meg a határozószó fajtáját! Mindnek van neve, típusa, rendeltetése.


Sutus

Igazad van, az éksz ebben nem annyira pontos, valóban inkább viszonyszónak tekinthető (amely besorolást viszont az éksz nem használja:)). Most abba ne menjünk bele, hogy egyes osztályozások szűkebbre veszik a viszonyszók halmazát és a módosítószókat, partikulákat külön kezelik, no meg abba se, hogy melyik viszonyszó fajtába is sorolható pontosan a hadd, mert ez már egy elég szerteágazó kérdés és nem is teljesen egységes (általában partikulaként van azért számon tartva), ami viszont tény, hogy semmiképp sem ige. (S a korábbi másik felvetésedre reagálva, pongyola beszédben természetesen előfordul, hogy a "hadd"-ot "hagy"-nak mondja valaki helytelenül, mint ahogy az is, hogy a "volt"-ot "vót"-nak mondja valaki szintén pongyolaság vagy épp egyszerű tájszólás miatt, ettől még a "vót" akkor is egy másik szó lesz, nevezetesen egy népcsoport/nyelv elnevezése.


irene967

Na, akkor megérkeztünk a kiindulási ponthoz. A "hagy kérjem már el a WC kulcsot" nem helytelen, ha éppen pipilned kell, megáll a busz, és kéred a vécés nénitől. Mint ahogy az sem, hogy manapság azt mondják a TV-ben, hogy "beszégetnek" és nem "beszélgetnek". Hidd el nekem, teljesen helyes a beszélt nyelvben amiről írsz. Nem kell túl bonyolítani. A helyesírás persze más, arra oda kell figyelni. A "hadd" az egy fokozott ige. De nem vagyok nyelvész, kérdezz mást, ha nekem nem hiszel.


Sutus

Milyen fokozott ige? Milyen fok?:D Nézd, a hadd nem ige, ezen felesleges vitáznod, nyisd ki az éksz-t, keress rá egy nyelvtankönyvben vagy az interneten és könnyűszerrel ellenőrizheted magad is!:) (Egyébként a "válasz" gombot igazán használhatnád, mert így teleszemeteled az oldalt ugyanazzal a témával, ahelyett, hogy egy beszélgetésben tartanánk.)


irene967

"Fentebb irtam, eksz szerint hatarozoszo, ami valoban pontatlan, mert partikula" OK. Köszönöm.


GerleiIstv

Mi az? Már a jó választ ("Hadd fejezzem be.") sem fogadja el a Duo? /2019. 05. 08./ Who is able to explain Duolingo to me?

Learn English in just 5 minutes a day. For free.