Duolingo is de populairste methode van de wereld om talen te leren. En het allerbeste: het is 100% gratis!

"We will have decided to walk."

Vertaling:Wij zullen besloten hebben om te lopen.

4 jaar gelden

5 opmerkingen


PeterRafael
PeterRafael

Kijk uit met lopen. Voor Vlamingen is dat 'to run'.

4 jaar gelden

sheylen

Inderdaad

4 jaar gelden

LowlandPhilomath

Deze cursus richt zich, vanuit Duolingo HQ, op Nederlands-Nederlands. Blijkbaar is het idee om op enig moment een Vlaams-Nederlandse cursus op te richten. Zie ook bv: https://www.duolingo.com/comment/2340662 .

Ik snap echter je punt dat het wat kan verwarren. Misschien valt het te overwegen om ipv lopen als hoofdvertaling wandelen te gebruiken. Aan de andere kant heeft dat (m.i.) in het Nederlands-Nederlands meer de connotatie van een rustig plezierig ommetje maken - terwijl lopen meer de actie is. Ik wandel in de natuur, maar ik loop naar de keuken.

Aan de andere kant, nu ik er over nadenk, waarschijnlijk zou ik zowel wandelen als lopen vertalen als to walk. Dus misschien kan het wel, indien er in het Engels geen onderscheid zou worden gemaakt.

4 jaar gelden

PeterRafael
PeterRafael

Bedankt voor je uitgebreide en goed doordachte reactie. Wandelen heeft in Vlaanderen (het geboorteland van mijn vrouw, die deze cursus ook volgt) dezelfde ontspannen betekenis als bij ons. Zij zou 'to walk' vertalen met 'gaan' . Ik ga naar de keuken. 'Stappen' kan ook, maar dat heeft weer andere bijbetekenissen. Het duolingo-programma ook geschikt maken voor Vlamingen betekent in dit geval als betekenissen van 'to walk' geven: lopen, wandelen, gaan, stappen. Dat kan best, want eigenlijk staan er vaak maar één of weinig betekenissen gegeven. Eigenlijk zou je Vlamingen moeten uitnodigen om hun betekenissen voor bijvoorbeeld clean (proper), sofa (zetel) , professional (professioneel), again (weer / terug) et cetera toe te voegen. Soms is het al in orde , bijvoorbeeld bij shirt (hemd). Een aparte cursus Vlaams Nederlands zal dan niet nodig zijn. Overigens heeft onze kleindochter van vijftien uit Antwerpen veel minder moeite met het duolingo - Nederlands.

4 jaar gelden

NCThom
NCThom

Ik ben blij dat ik dit gesprek heb gelezen. Ik spreek geen Nederlands, geen Vlaams. Maar ik raakte geïnteresseerd in 'wandelen'. Het heeft dezelfde oorsprong als het Engelse 'wend' en 'wander'.

Nog beter, het Oud-Engelse woord voor "go" was "gan," en de verleden tijd was "eode" of "yode." Om een of andere reden is "yode" verdwenen. Mensen begonnen in plaats daarvan de verleden tijd van "wend" te gebruiken, dus "went".

Sorry for my bad Dutch. But this is the reason that the past tense of "to go" (went) looks so different. It's an entirely different verb! Fascinating stuff, language.

9 maanden geleden