"Girls eat sandwiches."

الترجمة:تأكل البنات الشطائر.

منذ 4 سنوات

82 تعليقًا


hamido3

أين أداة التعريف ال the حتى نكتب البنات

منذ 4 سنوات

IOGeophysicist

البنات او بنات تعتبر صحيحة لان لم يتم تحديد سياق الجملة لو فيه the يبقى البنات فقط صحيحة انما مفيش the يبقى بنات او البنات صحيحة لما تكون تقصد بنات محددين او مميزين زى مثلا فيه بنات كتير وانت حددت البنات اللى بتاكل الشطائر بيتم اضافة ال حتى مع عدم وجود the

منذ 4 سنوات

hakaza

انا كتبتها (بنات تأكل سندويتشات) وطلعت غلط لييية!! هيا مفروض تكون صح

منذ 4 سنوات

lalo32609

بنات (تاكلن) وليس (تاكل)

منذ 4 أشهر

majidahija

خطأ لازم تشوف الصح

منذ 8 أشهر

patema.nexus

لماذا "تأكلن" خطأ ؟؟ الفتيات "تأكلن" الشطائر

منذ 3 سنوات

BenaissaMo

يأكلن الشطائر صحيحة

منذ 3 سنوات

NAY629188

..يأكلن..للغائب..بقراعد اللغة العربية و تأكلن..للمخاطبة

منذ سنتين

NofalNofal

Girls eats sandwiches لان البنات جمع ولو استبدلناها بضمير لكان ضمير جمع مثل they

منذ 4 سنوات

Mado_Jamal

حرف الـ s الزيادة فى الفعل eat ده بيكون علشان المفرد بس لكن girls جمع و الفعل يأتى مع الفاعل الجمع فى المصدر فهتكون eat عادى جدا

منذ 4 سنوات

semno_8

ايه دخل they ب the
they للملكيه

منذ 4 سنوات

Mado_Jamal

they ضمير مخاطب they = هم ملهاش دعوة بالجملة هنا خالص

منذ 4 سنوات

semno_8

منا عارف انا برد علي اللي بيسال

منذ 4 سنوات

Mado_Jamal

أيوة مهى مش للملكية :)

عشان كده رديت عليك

منذ 4 سنوات

labghielha

S تضاف للفعل عند he و she

منذ أسبوعين

lPCO

بما أن استخدامات - ال - في اللغة العربية متعدده فتأتي للجنس وللعهد الذكري وللعهد الذهني وللإستغراق ، والجنس والاستغراق يفيدان العموم فأنه لا اشكالية في ترجمة Girl إلى العربية بـ (البنات)

منذ 3 سنوات

Hind-30

مافي اداه تعريف

منذ 3 سنوات

khalid.hawary

ليه مينفعش نقول (تاكلن) ويجب قول (ياكلن) انا قولت (البنات تاكلن الشطائر)

منذ 3 سنوات

Nhla746457

لانو هو بيحكي عنن فامايصير تقول تاكلن

منذ سنة واحدة

xDragonel

الأداة the غير موجودة

منذ 3 سنوات

3boood_BOKO

البنات يأكلن السندويش

منذ 3 سنوات

LoGw

الفتيات يأكلن الشطا ءر

منذ 3 سنوات

nafesahass

الشطائر تاكلها البنات

منذ سنتين

AbdullahOm

البنات يأكلن الشطائر

منذ سنتين

Mirza3li

حتى شهية البنات راحن شو كافي ياهو(ياهو لو ماسنجر) الي اجة وكام يتفلسف براسنا شو هاد عنجد كمت امسلت. مبروك فوز المنتخب العراقي على قطر هههههه

منذ سنتين

WAgc2

ليش ما وظعت the ال

منذ سنتين

ShahdNabil2

هى اصلا كلمه بنات مفهاش theعلشان يقولوا غلط

منذ سنة واحدة

Qwgm13

المفروض مكتوب البنات يأكلون الشطائر وليس البنات تأكل الشطائر لانه جمع

منذ سنة واحدة

Nhla746457

مابتعرفي القواعد العربية مش الافعال الخمسة واو الجماعة بينتهي ب(واو)و(نون) ونون النسوة بينتهي ب(نون) يعني ياكلن ومش تاكل وفوق هيدا كلو بتحكي غلط

منذ سنة واحدة

ayoub1986

يا جماعة وين the لحى تكون البنات ما انتو كيتبين بنات

منذ 4 سنوات

AyaSyr

الفتيات تأكلن الشطائر ؟ بتصير ولا لا :(

منذ 3 سنوات

BenaissaMo

يأكلن وليس تأكلن

منذ 3 سنوات

EngAhmed7

بتصير

منذ 3 سنوات

IbrahemSam1

مع العصير كلشي بصير

منذ سنة واحدة

fatmah34251

طلعت البنت مفجوعه

منذ سنتين

VXtc2

انا اجول صح اهو مدري ليه ميسمع زين

منذ سنتين

Nhla746457

احلى حاجة اخذف تمرين الصوت وريح دماغك

منذ سنة واحدة

Nhla746457

احذف

منذ سنة واحدة

lina-Afaf

أنا كتبت الفتيات تأكل الشطائر

منذ سنتين

inhd1001

عيا يقبل يقول غلط نطقك انتم نفسي

منذ سنتين

IqaU6hibara

أنا أكتب البنات يأكلن الشطائر لكنها تعتبر خاطئة

منذ سنتين

ELKHANSSA
ELKHANSSA
Mod

كتبت
تأكل البنات الشطائر
واعتبرها خطأ ؟؟؟

منذ سنتين

h_o

تأكل البنات الشطائر

منذ سنتين

K.Oussama0

البنات يأكلن شطائر.

منذ سنتين

NORA.S0

لماذا تقول لبن

منذ سنتين

K.Oussama0

تصريف الفعل اكل مع ضمير الجمع المؤنت هن= يأكلن انتن= تأكلن

منذ سنتين

fekri7

البنات يأكلن الشطائر

منذ سنتين

rAe44

ككككوه أصبت ❤❤❤

منذ سنتين

mostafa227270

ههههه hhhh

منذ سنتين

mostafa227270

يتطلن الشطائر صحيحه

منذ سنتين

chhadil

اسفة اوك رح اصحح غلطي

منذ سنة واحدة

NoorMzah

لا يوجد كلمة بنات بل يوجد كلمة فتيات

منذ سنة واحدة

ShabanAbdo2

ايه الفرق بين البنات الأول لأنه انت كاتب girles

منذ سنة واحدة

Shadi155

يأكلن وليس تأكل

منذ سنة واحدة

mustafa66658

هي الجواب.تاكل البنات الشطائر. او البنات تاكل الشطائر.نفس الشىء!!!

منذ سنة واحدة

awod11

منذ سنة واحدة

mariya575901

السنودشات غلط

منذ سنة واحدة

mxh22

هو محط the اشون بالترجمه حط ال فتيات وال شطائر

منذ سنة واحدة

X0Vd1

ليش eat ما اضيف لها s

منذ سنة واحدة

e2QX2

الفتيات تأكلن الشطائر

منذ سنة واحدة

0-0-0-0-0-mm

girls eat sandwich ما الخطأ ؟؟؟

منذ سنة واحدة

Ci9k3

تاكل البنات الشطاىر

منذ سنة واحدة

Aryam496489

كيف البنات تاكل هذا جمع لذا يأكلون وليس البنات تاكل غلط

منذ سنة واحدة

uGAC4

الترجمة خاطئة والصحيح تأكل البنات الشطائر.

منذ سنة واحدة

Nhla746457

وبعدين الي بيكرروا نفس الخطأ ليش ماتشوفوا التعليقات علشان تصححوا اخطأكم لان كل واحد عندو نفس الغلط وارجو متابعتي لو سمحتم

منذ سنة واحدة

Hosamlion1

بنات تأكلن الشطائر

منذ سنة واحدة

adelali29g

كلو صح

منذ سنة واحدة

InKn2

بنات تأكل سندويشات لمفروض تكون صح طلعتلي غلط

منذ سنة واحدة

halsafran

اقولها صخ ويقول انها غلط

منذ سنة واحدة

reem164214

كيف البنات تاكل الساندويتس ههههه

منذ سنة واحدة

MeroMrmr7

البنات او بنات صح ولو في الاول (البنات تاكل الشطائر) ينفع "تاكلن"

منذ سنة واحدة

Nurkhalisa8

البنات يأكلن....

منذ 10 أشهر

n5kP2
منذ 9 أشهر

S2ET1

مثلاً الفتيات يأكلن الشطائر مب يأكلن البنات الشطائر

منذ 8 أشهر

Mawiayyy

ليش ما تكون البنات تأكل السندويتشات

منذ 8 أشهر

meYb12

البنات تاكل السندوتشات .البنات تأكل؟؟؟انيبوريله

منذ 8 أشهر

roarsman

نفس المشكلة تتكرر مع أكثر من تمرين وهي the التعريف لا يكون في الجملة ويلزمنا البرنامج به في الترجمة والحقيقة أني لا أستطيع أن أحكم هل هو من ضمن القواعد أو هو خطأ مطبعي ؟

منذ 7 أشهر

totah310469

المفروض ... الفتياة تاكل الشطائر

منذ 7 أشهر

EGGh9

سجلت( يأكلن الفتيات السندوتش ) اعتقد اجابتي صحيحه

منذ 6 أشهر

ZainabAliE4

انا كتبت فتيات يأكلن الشطائر وكتبولي خطأ

منذ شهر واحد

ZainabAliE4

فتيات يأكلن الشطائر

منذ شهر واحد

hamdi23dz

إختلطت اﻷمور

منذ 3 أسابيع
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.