https://www.duolingo.com/profile/Deliciae

Norwegian Tree 4: Internal Changelog

Hei igjen!

This is a copy of our team's internal changelog for the new course. It's provided as is, which happens to be incomplete, riddled with my frustrated remarks about the Incubator, and in a mix of Norwegian and English. However, it's still a decent starting point for those looking to make flash cards or word lists, and, perhaps, an interesting peek into the making of the new tree version. For a less detailed overview, please see this thread: https://forum.duolingo.com/comment/32196326

I won't be doing much explanation or answering questions here, as I have a brand new tree to babysit, but I can give you a few pointers:

  • If a word is suggested for addition or removal, but is not followed by a skill name or “GJORT/OK”, then the suggestion was never acted upon.
  • The caps lock skill names indicate the skill the word was initially placed into. It may have been moved at a later point in the tree creation process. There's been a lot of shuffling going on to make everything fit together.
  • Relocation of words and skills was generally not recorded. Jeg orket ikke. :)

The main changelog sometimes references other wiki pages related to Tree 4. I can post those as separate comments below if there's interest, but as they're less relevant I'll leave them out of the already lengthy opening post.

Oh, and if you think this is a mess... you should see my actual brainstorming on paper.

hand-written notes


Words proposed for ADDITION

Vi kan ikke legge til hundrevis av ord denne gangen, så prioriter! Foreslår hard cap på 3500 leksemer. [Linn] Oops, kanskje vi skal si 3600 ... [Linn]

  • barnevogn = baby carriage - ev. bare vogn+compounds [Linn][Luke] CHILDREN
  • bleie = diaper [Linn][Luke] CHILDREN
  • belønning =reward [Luke][Linn][Leon] GAMES (tentativt)
  • blekk [Luke] Ikke en prioritet for meg. [Linn]
  • boks = can [Luke] Leste akkurat en artikkel om at hermetikkbokser skal fases ut i Norge. Fremdeles et nyttig ord, men da i betydningen "box" som vi alt har "eske" og "pakke" for. Usikker! [Linn]
  • bolig [Luke] Hvordan skal det oversettes? [Linn] "Residence?" [Luke] Synes absolutt det er et viktig ord på norsk, men er redd det blir vanskelig å lære bort skikkelig. Nordmenn bruker jo "bolig" mye videre enn "residence", og hvis vi lager setninger à la "He is buying a new residence" kommer folk til å sutre om unaturlig engelsk. Kjenner jeg er lei av all klaginga, så da blir jeg ekstra skeptisk til nye "problemord". ;) [Linn]
  • da ("then...") [Luke] Redd det blir veldig mye dårlig engelsk utav det. Kanskje du kan foreslå tre setninger før vi avgjør? [Linn] "Kom da!" "Jeg tror da det" "Det var da godt du kunne komme" [Luke] Kun den første setningen kan oversettes med "then". [Linn] Klarte å rote sammen fire setninger. Hold tunga rett i munnen når dere velger leksem fremover. [Linn] REVIEW
  • deig = dough [Luke][Linn][Leon] COOKING
  • distraherende = distracting [Luke][Linn] Vurderer å bytte ut med "distrahere" (verb) - ev. legge leksemet i en skill der vi kan ha begge. [Linn] La til hele familien i VERBS REVIEW [Linn]
  • drivstoff [Luke][Linn] GJORT
  • gang = hallway/corridor [Leon][Luke][Linn] THE HOME
  • har som hjelpeverb (i Present Perfect). Vi har bare "har" som presensform, og det gjør at vi ikke kan legge til setninger som bruker f. eks. "har elsket", siden de havner i Simple Past-skillen uten å være simple past. [Linn][Luke] PRESENT PERFECT
  • herlig = lovely [Luke] Isolert sett for, men litt usikker siden det er så mange ord som er halvsynonymer. "Lovely" er utseendemessig bedre oversatt til nydelig, f. eks. [Linn]
  • hybel [Luke] Hvordan skal det oversettes? [Linn] "Dormitory?" [Luke] Det er ikke det nordmenn forbinder hybler med; "dormitory" er en sovesal, og sovesaler er det få av i Norge. For meg er det et nei på grunnlag av manglende oversettelse. [Linn]
  • klein [Luke] Nei, for dialektavhengig - trøndere er gode på kleinhet. ;) [Linn]
  • konvolutt [Luke] Ikke en prioritet for meg. [Linn]
  • lag = layer [Linn][Luke] DESSERT (tentativt)
  • lokk = lid [Luke][Linn] OBJECTS
  • press/presset [Luke] la til substantiv + verb under ett leksem [Linn] IDENTITY
  • refleks || Det er noe som er litt norgespesifikt [Luke] Har ikke kulturell egenverdi på høyde med brunost/stavkirke, og jeg er redd folk ikke vet hva det er. [Linn]
  • seriøs = serious [Luke] To vanskelige skiller, "alvorlig" - "seriøs" - "profesjonell", men er ikke imot. [Linn][Leon]
  • skarp / skarpere / skarpest = sharp [Linn][Luke] ADJECTIVES 3
  • snarvei [Luke][Linn] THE CITY
  • støy [Luke]
  • vakt [Luke][Linn] THE MUSEUM
  • vane = habit [Luke][Linn][Leon] PRESENT 3 (lover det gir mening!) [Linn]
  • vare (matvare, råvare etc) [Luke] Går ikke an å ha de under samme leksem. [Linn]
  • varighet [Luke] Usikker. [Linn]
  • varmeovn [Leon] Eller skal vi bare legge til noen eksempelsetninger der "ovn" betyr "varmeovn"? [Linn]
  • vene [Luke] Nei, brukes knapt nok utenom et fast uttrykk. [Linn]
  • ørn [Luke] Ikke den vanligste fuglen å støte på, og har ikke samme symbolverdi i Norge som i USA. Er ikke imot ordet, men vi har så mange dyr allerede. [Linn]
  • å gå glipp av = to miss[ out on/] [Linn][Luke] V: ENDINGS
  • å legge merke til [Luke] La til "å merke" i stedet, da det er litt enklere å hanskes med. Angrer nesten allerede, men ja. >.> [Linn] CRIME
  • å lønne seg || Skeptisk til oversettelsen: greit nok der man kan bruke "to pay off", men det passer ikke alltid like godt. "To be worth it" passer heller ikke for standardbruken i norsk: "Det lønner seg å X" [Linn] Jeg ville sagt, "to be worth it" [Luke]
  • å mate = to feed [Luke][Linn] ANIMALS 2
  • forbannelse [Luke] Muligens neste treversjon. [Linn]
  • maske [Luke][Linn] IDENTITY (ev. THEATER?)
  • festning [Luke] "Fort" må i så fall byttes ut med dette. [Linn]
  • innsats [Luke] Muligens neste treversjon. [Linn]
  • rekkefølge = order [Luke][Linn] ORDER
  • rådgiver/e [Luke] Muligens neste treversjon. [Linn]
  • lukt [Luke] Eventuelt kan vi bare snylte på verbleksemet og sørge for at setningene havner senere i treet? [Linn]
  • nærvær [Luke] Muligens neste treversjon. [Linn]
  • operasjon [Luke] Lett å gjette? [Leon] Enig, men viktig/vanlig nok til å få plass. Vi har uansett ikke så mange "-sjon"-ord, så kan være greit å ha med for endelsens del. [Linn] HEALTH
  • stolthet [Luke] Synes det er nok med adjektivet, selv om jeg skjønner du vil til Pride and Prejudice. ;) [Linn]
  • å slåss [Luke] Vi har allerede "å kjempe". Går an å bytte, men ikke viktig. [Linn]
  • flaks [Luke][Linn] GAMES
  • naken = naked [Luke][Linn] THE BODY
  • å sverge [Luke] "å love" brukes mye i den betydningen. [Linn]
  • iblant = occasionally [Luke][Linn] TIME
  • rettsak [Luke] Ingen prioritet for meg; synes det går greit å bruke "sak/case" i den betydningen og ha det underforstått. [Linn]
  • å ane [Luke] Muligens neste treversjon. Vi har anelse allerede, så konseptet er kjent. [Linn]
  • mild [Luke] La til adverbet + mildvær i tillegg, siden det uansett er så likt. [Linn] WEATHER
  • en dukke [Luke] La til, men må bytte til dokke pga. Liv. Kanskje best uansett.[Linn] CHILDREN
  • å røre [Luke] Som i "touch" eller "stir"? Vi kan ikke røre dem sammen... sorry. :') [Linn]
  • en port - Viktig, synes jeg [Luke][Linn] THE GARDEN (vanskelig å plassere) [Linn]
  • å snu = to turn - Viktig, synes jeg [Luke][Linn] VERBS REVIEW
  • veganer [Luke] For smalt + enkelt å gjette. [Linn]
  • sakte [Luke] Vi har "langsom"; kan ev. byttes ut. [Linn]
  • fase = phase [Linn][Luke] INDUSTRY
  • flat = flat [Linn][Luke] SHAPES
  • [homo/hetero/bi]fil = gay/straight/bi [Luke][Linn] IDENTITY
  • mens/menstruasjon = period/menstruation [Luke][Linn] HEALTH
  • identitet = identity [Luke][Linn] IDENTITY
  • skuffelse [Luke] Muligens neste treversjon. [Linn]
  • fornye [Luke] Muligens neste treversjon. [Linn]
  • rad = a row [Linn][Luke]
  • Asia [Linn][Luke] COUNTRIES
  • smil = smile [Linn][Luke] REACTIONS
  • å tøye = stretch (muskler, grenser, tålmodighet) [Linn][Luke] EXERCISE
  • å utsette = expose/subject [Linn][Luke] VERBS
  • myte = myth - kanskje ikke så viktig, men kan bli gode setninger av det [Linn][Luke] FANTASY
  • å klatre = to climb [Linn][Luke] WILDERNESS (kan ev. være under Sports) [Linn]
  • bål (ev. + ved) [Linn][Andrew] WILDERNESS
  • ingensteds [Luke] Litt skeptisk, "ikke noe sted" er vel mer brukt. [Linn]
  • flau(t) [Linn][Andrew] Kom på at vi har "pinlig", så står over. Kan eventuelt byttes ut, men har nok annet å gjøre. [Linn]
  • kompliment [Linn][Andrew]
  • besatt [Andrew]
  • fremover [Linn] ADVERBS 3 (hadde tenkt å legge til "bakover" som form, men glemte det)
  • sti [Linn] absolutt! [Andrew] WILDERNESS
  • fullstendig [Andrew][Linn]
  • å bøye [Andrew][Linn]
  • fjern (distant) [Linn] ADJECTIVES 3
  • vil (fremtid) vi får noen veldig tidlige og forvirrende fremtidssetninger uten [Linn] FUTURE Overførte en passende mengde setninger til leksemet, men om dere ser noen vanskelige tidlig i treet så er det bare å releksemisere. [Linn]
  • nest (som i nest best, nest først, nest lengst...) [Linn][Andrew] COMPARISON
  • unik [Andrew][Linn]
  • adoptere, adoptert, adoptiv- (under ett leksem) [Linn] CHILDREN
  • krøller, krølle (ett leksem) [Linn] STYLE
  • å vanne [Linn] THE GARDEN
  • å så [Linn] THE GARDEN
  • å plante [Linn] THE GARDEN
  • å dyrke [Linn] THE GARDEN
  • blomsterbed [Linn] THE GARDEN
  • gartner [Linn] THE GARDEN
  • kveldsmat [Linn] SCHEDULE
  • å plukke [Linn] THE GARDEN
  • media/er [Linn] MEDIA
  • misfornøyd (ev. under "fornøyd") [Linn]
  • madrass (?) viktig ord, men samtidig ikke noe man bruker hver dag [Linn]
  • vane [Linn] PRESENT 3
  • grundig [Linn]
  • å markere [Linn]
  • lekeplass Mulig å lage det fra ord vi allerede har, men det er jo egentlig ikke gjettbart: ground -> plass. [Linn] LOCATION
  • å skrike - viktig? [Luke] Vi har begge betydninger dekket med "å gråte" og "å rope", så vet ikke om vi vil dra inn et verb til? Passer eventuelt i Babies-skillen. [Linn]
  • spade [Linn] THE GARDEN
  • å avlyse [Andrew][Linn] BUSINESS
  • loft [Linn] THE HOME
  • norrøn [Linn] LITERATURE
  • side (eget leksem for "side", så det ikke ligger sammen med "page") [Linn] ABSTRACT OBJECTS (tentativt, de mest egnede skillene er fulle) [Linn]
  • å sende + send i betydningen "pass the salt" etc. [Linn] REQUESTS
  • kortspill [Linn] GAMES
  • forum Freebie, men gir gode metamuligheter og gjør det lettere å bruke noen av de andre leksemene vi har. Litt kinking situasjon da "fora" er mer brukt end "forumer", men "foraene" mindre brukt enn "forumene". Landet på "fora/foraene" i flertall da det er mer sannsynlig at vi vil trenge ordet i ubestemt flertall enn bestemt flertall. [Linn] COMPUTERS
  • diskusjon [Linn] EDUCATION
  • Odin [Linn] RELIGION
  • Frøya [Linn] RELIGION
  • norrøn [Linn] RELIGION
  • mytologi [Linn] RELIGION
  • pensjonist [Linn] PEOPLE
  • å utsette [Linn] VERBS
  • å være nødt til [Linn] MODALS
  • same (subst+adj) Ser jo ikke ut til at vi får gitt ut bonusferdighetene våre i dette århundret. [Linn] IDENTITY
  • svinge vi hadde kun "svingte" fra før, som jeg slo sammen med dette leksemet. [Linn] TRAFFIC
  • å kjenne igjen som eget verb separat fra "kjenne" [Linn] VERBS
  • å legge seg som eget verb separat fra "legge" [Linn] CHILDREN
  • skatt (treasure) som eget leksem separat fra "skatt" (taxes) [Linn] DESTINY
  • å skulle ønske viktig konstruksjon [Linn] HOPE
  • å be eget leksem i betydningen "pray" - separat fra "ask" [Linn] HOPE
  • due passet så godt tematisk [Linn] HOPE
  • å dytte [Linn] VERBS
  • stige [Linn] TOOLS
  • stemme (subst.) som eget leksem. Lå blandet inn i "stemme" (verb) og "stemme" (voice) [Linn] GOVERNMENT
  • oppkalt [Linn] RELATIVES
  • å høre til separat fra "tilhøre", da de brukes noe forskjellig (belonging to something contra straight up possession) [Linn] ABSTRACT OBJECTS (don't ask)
  • sett (noun) går godt sammen med overnevnte verb. [Linn] ABSTRACT OBJECTS
  • hovedsakelig viktig, og lett å lage setninger med [Linn] NEWS (?)
  • å illustrere med partisipper og substantiv innbakt [Linn] THOUGHT
  • dialog [Linn] LITERATURE
  • vellykket [Linn] REACTIONS
  • å straffe [Linn] CRIME
  • å rulle [Linn] VERBS
  • å teste + subst. under samme leksem. Gir gode metasetningsmuligheter, jf. A/B-testing. [Linn] SCIENCE
  • ærlig talt i todelt leksem slik at det går an å kombinere det med andre adverb ("praktisk", "bokstavelig"...) [Linn] PHILOSOPHY (Fordi "ærlig" læres bort der; pass på å holde setningene tematiske.)
  • hovedkarakter [Linn] LITERATURE
  • å nøle [Linn] REACTIONS
  • fyrstikk for Madeline [Linn] WILDERNESS
  • tegneserie [Linn] LITERATURE
  • city names Leksem ment for bynavn som er identiske på norsk og engelsk. Vurderte å legge de under "heter", men synes det gir mening å lokalisere dem i en geografi-skill. Husk å sjekke audio for nye setninger, og slett dem om den er alt for ille. Tipper TTS-en får problemer med noen av dem. [Linn] THE WORLD
  • fornærme verb + adjektiv [Linn] REACTIONS
  • misforstå verb + adjektiv [Linn] EDUCATION
  • å kalle alle former utenom passiv, som vi hadde fra før. [Linn] TRAITS 2
  • pakke [Linn] OBJECTS
  • festival freebie, men fungerer godt som repetisjonsleksem med sammensatte ord. [Linn] CELEBRATION
  • å påstå [Linn] EDUCATION
  • Portugal notably absent. [Linn] EUROPE
  • bein (bone) lagt til som eget leksem separate fra bein (leg). [Linn] THE BODY
  • bakke (hill/hilside/slope) lagt til some eget leksem separat fram bakke (ground). [Linn] THE FARM
  • andre (second) splittet fra andre (other(s)). [Linn] ORDER
  • å vurdere Viktig ord; vet ikke hvorfor vi ikke har vurdert det før. ;) [Linn] SMALL TALK (Thought hadde vært bedre, men har fulle lessons)
  • bukett [Linn] THE GARDEN
  • å sovne [Linn] CHILDREN
  • geit [Linn] THE FARM
  • låve [Linn] THE FARM
  • åker [Linn] THE FARM
  • forrett [Linn] RESTAURANT
  • hovedrett [Linn] RESTAURANT
  • full (drunk) som eget leksem separat fra full (full). [Linn] NIGHTLIFE
  • å spre (seg) sykdommer, nyheter, etc. [Linn] THE NEWS
  • resept [Linn] PHARMACY
  • eksem [Linn] PHARMACY
  • å klø i betydningen itch, ikke scratch. [Linn] PHARMACY
  • galt adverb + adjektiv (wrong); splittet fra gal (mad). [Linn] EMERGENCY
  • pizza Caving to the cognate pressure... [Linn] RESTAURANT
  • selvsikker [Linn] IDENTITY
  • ramme [Linn] ART
  • arkeolog [Linn] THE MUSEUM
  • middelalder [Linn] THE MUSEUM
  • vikingtid [Linn] THE MUSEUM
  • armbånd [Linn] THE MUSEUM
  • vase [Linn] THE MUSEUM
  • klassisk [Linn] THE MUSEUM
  • original adj+adv+subst. [Linn] THE MUSEUM
  • skinn [Linn] STYLE
  • for (What a/an...) splittet adverbsformen, da det er en egen, ugjettbar betydning. [Linn] REACTIONS
  • førerkort [Linn] TRAFFIC
  • fornybar [Linn] INDUSTRY
  • barnevakt [Linn] CHILDREN
  • bensin [Linn] TRAFFIC
  • dekk [Linn] TRAFFIC
  • drivhus [Linn] THE GARDEN
  • kompost [Linn] THE GARDEN
  • periode [Linn] ABSTRACT (tentativt)
  • med eget leksem i betydningen (what/how) about [Linn] QUESTIONS
  • til eget leksem i betydningen for [Linn] PRESENT 2
  • til eget leksem i betydningen of [Linn] OWNERSHIP
  • det var en gang som phrasal lexeme [Linn] CHILDREN
  • rykte [Linn] SMALL TALK
  • genres Music cognates: rock, jazz, funk... [Linn] MUSIC
  • rytme [Linn] MUSIC
  • på landet (in the countryside) [Linn] THE FARM
  • skikk [Linn] EUROPE
  • s + bli Egne leksemer i den andre Passiv-skillen. Overfører de vanskeligste setningene. Hele former må legges under dette s-leksemet, da det andre ikke tillater forms of. [Linn] PASSIVE 2
  • fryser [Linn] THE HOME
  • rester (leftovers) [Linn] FOOD 2
  • -åring (-year-old) [Linn] CHILDREN
  • Eget leksem i betydningen for (å vente på, etc.). Omleksemiserer ikke alle setningene, for noen av dem hører tematisk best til der de er, men senere setninger må tagges riktig. [Linn] QUESTIONS
  • kjære (endearment) Separat fra adjectivet. [Linn] MARRIAGE
  • å slå opp [Linn] ROMANCE
  • utro [Linn] ROMANCE
  • gjør i betydningen makes. [Linn] FEELINGS
  • sikker (sure) splittet fra sikker (secure). Burde splitte adverbet òg, men det blir ikke nå. [Linn] QUESTIONS
  • til å (jf, for å) "få X til å Y" "se frem til å" "få lov til å"... OBS: Ikke ment for kommer til å, lyst til å, nødt til å; de har egne leksemer. Mulig det er lurere å splitte dem i småpartikler så vi får dictionary links, men veldig kronglete når man skal tagge. [Linn] INFINITIVE 2
  • orkester Er vanligst å blande bøyningsmønster for dette, men holdt meg til ett så vi har vårt på det rene. [Linn] MUSIC
  • symfoni Flyttet mye fra Music til Leisure, så fyller hullene med cognates. [Linn] MUSIC
  • dirigent [Linn] MUSIC
  • kor [Linn] MUSIC
  • vers [Linn] MUSIC
  • refreng [Linn] MUSIC
  • på grunn av [Linn] V: REVIEW (tentativt)
  • drink Legger til noen cognates for å fylle opp skillen. [Linn] NIGHTLIFE
  • bartender [Linn] NIGHTLIFE
  • hamburger [Linn] NIGHTLIFE
  • bakfull [Linn] NIGHTLIFE
  • venninne [Linn] NIGHTLIFE
  • hobby [Linn] LEISURE
  • opera God synergi med Music-skillen. [Linn] THEATER
  • der borte eget leksem pga. omvendt rekkefølge [Linn] PLACES
  • søkemotor [Linn] ONLINE
  • nettadresse [Linn] ONLINE
  • nettleser [Linn] ONLINE
  • ballong [Linn] CELEBRATE
  • en (unstressed number) Separat fra "en" (article) og "én" (stressed number). Flytter "én" senere, da det er en frustrerende distinksjon for nybegynnere. Gidder ikke omleksemisere alle setningene, men lager noen nye. Hadde tenkt å plassere "én" i Counting, men det førte til en opphopning av setninger; ble Present 2 [Linn] COUNTING
  • til i betydningen more [Linn] COUNTING
  • er du snill (please/if you please) [Linn] REQUESTS
  • i betydningen then [Linn] PAST 2
  • hysj [Linn] SCHOOL
  • krasje [Linn] EMERGENCY
  • folk flest med flest ment for lignende konstruksjoner [Linn] PEOPLE
  • i betydningen in (på norsk, på engelsk) [Linn] PRESENT
  • vet splittet fra vite-leksemet så vi kan lære det bort før Questions. Viktig ord for å stille grunnleggende spørsmål. [Linn] PRESENT 2
  • som vi hadde et leksem for like/which og et for who/that, og jeg synes ikke den distinksjonen gir mening. "Som" er ikke klassifisert som relativpronomen på norsk. Nå er det et for like (har ikke omleksimert alle which-setningene ennå), et for who/what (ditto), og et nytt for that/which. Blir et helvete å omleksemisere, men får det får gå. Vurderer også et separat leksem for den som, men det må i så fall ligge sent i treet, for vil ha veldig vanskelige setninger. [Linn] PRESENT 4
  • det/den/de foran attributivt adjektiv+substantiv. Skulle holdt de adskilt fra starten av i stedet for å bruke pronomenene, mais c'est la vie. Det er for mange setninger til å begynne å omleksemisere alt, men jeg rydder opp i de tidligste og så får vi bruke riktig leksem fra nå av. Usikker på plassering, men kan fungere som en adjektiv-review om gjort riktig. [Linn] QUALITIES
  • det/den/de foran substantivert adjektiv/determinativ (de unge, de gamle, det samme). [Linn] ADJECTIVES 2
  • det expletive/existential there [Linn] DEFINITES
  • det that which; what [Linn] RELATIVE PRONOUNS
  • den som upersonlig pronomen (he, the one) [Linn] REVIEW
  • til i betydningen with [Linn] RESTAURANT
  • hallo for å kunne repetere noen viktige samtalefraser fra Greetings [Linn] CHAT
  • skift noun [Linn] SCHEDULE
  • lite adverb [Linn] TBD
  • ledning [Linn] TOOLS
  • lader [Linn] TOOLS
  • strøm [Linn] TOOLS
  • lyspære [Linn] TOOLS
  • pære Blir for dumt med lyspære uten pære. ;) [Linn] THE STORE
  • en Eget leksem for upersonlig pronomen [Linn] REVIEW
  • med i betydningen by [Linn] TRANSPORT
  • et sted somewhere [Linn] NATURE
  • få til å make [Linn] VERBS (eller tidligere)
  • elegant [Linn] STYLE
  • se ut look/seem SHOPPING
  • klar i betydningen clear/clearly [Linn] ADJECTIVES 2
  • [Linn] COOKING
  • bruker i betydningen spend [Linn] THE STORE
  • valg i betydningen election [Linn] POLITICS
  • vinner substantiv [Linn] SPORTS
  • av i betydningen by [Linn] PASSIVE
  • vindmølle [Linn] INDUSTRY
  • under i betydningen during/in [Linn] REVIEW
  • reise seg [Linn] HEALTH
  • stå opp [Linn] BEDROOM
  • snorke [Linn] BEDROOM
  • i søvne [Linn] BEDROOM
  • høyt eget adverbsleksem [Linn] ADVERBS
  • infeksjon [Linn] ILLNESS
  • virus [Linn] ILLNESS
  • bakterie [Linn] ILLNESS
  • kronisk [Linn] ILLNESS
  • borte i betydningen over [Linn] PLACES
  • vaskemaskin splittet fra maskin [Linn] HYGIENE
  • dusje splittet fra substantivet [Linn] HYGIENE
  • børste splittet fra substantivet [Linn] HYGIENE
  • forårsake [Linn] ILLNESS
  • smerte [Linn] ILLNESS
  • fysisk [Linn] ILLNESS
  • besvime [Linn] ILLNESS
  • følge i betydningen accompany [Linn] VERBS
  • noen gang ever [Linn] REVIEW
  • i betydningen run [Linn] TRAFFIC
  • til salgs [Linn] SHOPPING
  • i år [Linn] THE YEAR
  • hvordan går det [Linn] CHATTING
  • det går ... [Linn] CHATTING
  • hjelpsom [Linn] COMMUNITY
  • eks ...mann/kone/kjæreste/president [Linn] PEOPLE
  • gyllen [Linn] CELEBRATE

Words proposed for DELETION or REPLACEMENT

!!! Når du sletter, se om ikke setningene kan brukes for andre ord + kopier dem over !!!

  • akkar For smalt, og regnes som en type blekksprut. [Linn][Leon][Luke] GJORT
  • allé Sjelden, rammet av e/é-buggen og dessuten har vi vei og gate. [Linn][Luke] GJORT
  • ekstremistisk > ekstrem Mer brukt? [Luke][Linn] WEATHER
  • gnagsår Oversettelsen er dårlig, og det finnes ikke bedre. [Linn][Luke] GJORT
  • iskrem -> is [Linn][Luke] GJORT
  • ormehull [Luke][Linn] GJORT
  • palass Det eneste palasset i Norge kalles et slott. Også gjettbart. [Linn][Luke] GJORT
  • skuespillerinne Gammeldags. Legger til "venninne" som mer brukt eksempel. [Linn][Luke] NB: husk å overføre setningene til skuespiller-leksemet. [Linn] GJORT
  • umenneskelig (vi har "menneskelig" og "u-" allerede) [Luke][Linn] GJORT
  • bru -> bro N-gram[Linn][Luke] GJORT
  • ubehagelig > behagelig (+ "u-") [Luke][Linn] GJORT
  • telefonnummer > nummer [Luke] La til "nummer" som form under "telefonnummer"-leksemet i stedet. Lenge leve latskapen. [Linn] OK
  • kvartal (ikke spesielt viktig, og "block" er et ukjent konsept for mange ikke-amerikanere.)[Linn][Luke] GJORT
  • skribent Vi har allerede "forfatter" og "journalist", og det krever mye forklaring som ikke er tilgjengelig for de uten sentence discussions. [Linn] GJORT
  • annenhvert -> annethvert Førstnevnte er ikke korrekt. Vi bruker det ikke i noen setninger, men best å få det vekk uansett. [Linn] GJORT
  • varehus [Linn] GJORT
  • simpelthen Rimelig sjeldent i bruk. Vi har uansett "rett og slett" ("plain and simple"/"simply"). [Linn] GJORT
  • programmeringsspråk > programmering (vi har språk allerede) [Luke][Linn] GJORT
  • Er mer og mer for å fjerne "slalåm/utfor/langrenn" (og bare lære bort "gå på ski"). Folk kan ikke forskjellen uansett, og vi tillater mange unaturlige engelskoversettelser i de relaterte setningene. [Linn] Fjernet "slalåm", "utfor", "langrenn", "skismøring" og "stav". "Ski" får bli. Kan gjøre noe utav det i Tips & Notes i stedet. [Linn] GJORT
  • effektivitet (subst.) > effektiv (adj.) lettere å lage setninger med og lettere å oversette. [Linn]
  • hvalross Sjeldent dyr; sjeldent ord. Synd å miste Beatles-referansen, but what can you do? [Linn] GJORT
  • koner og konene Burde ikke være egne leksemer. Mange unaturlige eller merkelige setninger; et ord som mye oftere brukes i entall. [Linn] GJORT
  • ille Litt for sjeldent, og vi har uansett "dårlig" og "forferdelig". [Linn] GJORT
  • jubel Low frequency [Linn] GJORT
  • oppleves Setningene kan legges under oppleve+s. Litt for vanskelig å lage oversettbare setninger med til å være eget passivleksem. [Linn] GJORT
  • kule Uviktig problemleksem. Hvis de fikser bonus skills kan det få gjenoppstå der, men ikke i hovedtreet. [Linn] GJORT
  • kam Vi lærer ikke bort "å kjemme", og har alt "børste"+"å børste". [Linn] GJORT
  • leketøy > leke mer brukt [Linn] GJORT
  • spedbarn > baby Jeg liker ikke å prioritere cognates, men det er jo det mest brukte + en videre kategori. [Linn] GJORT
  • farmasøyt Sjelden. [Linn] GJORT
  • legevakt Vanskelig skille mellom legevakt og akuttmottak - i ørten forskjellige regionale dialekter. De kommer seg uansett til sykehuset. [Linn] GJORT
  • smell, ikke spesielt viktig + brukes forvirrende i kurset ("et smell" og "en smell" er to forskjellige ord; "smellet" kan ikke være et sammenstøt, men en lyd). [Linn] GJORT
  • undervisning viktig nok, men føler ikke vi klarer å lære det bort skikkelig, og er et mareritt rapport- og setningsdiskusjonsmessig. [Linn] Endte med å lage noen nye setninger i stedet. Kommer sikkert til å angre på at jeg ikke fjernet det, men meh. [Linn] LAR STÅ
  • uroe seg, lite brukt som verb, og vi har uanset "bekymre". [Linn] GJORT
  • halvmåne, ikke egentlig "crescent" + vi kan konstruere det fra "halv" og "måne". [Linn] GJORT
  • fornøyelsespark langt og uviktig. [Linn] GJORT
  • tennis (+ ev. golf), ikke viktig, ikke spesielt norsk, freebie [Linn]
  • iverksette og tiltak er ikke blant mine favoritter. Føler de er en package deal, så enten fjerner vi begge eller så beholder vi begge. [Linn] GJORT
  • pistol, freebie + knapt nok relevant in Norge. [Linn] GJORT
  • ugift, vi har u- og gift. [Linn] GJORT
  • berserk, freebie + sjelden [Linn] GJORT
  • matte, skjønner ikke hvorfor det er oversatt som "rug" - bare forvirrende. Vi bruker "teppe" om både "rug" og "carpet"; "matte" er lite brukt om annet enn dørmatter. [Linn] GJORT
  • undrer, tricky verb og "lurer" er nesten alltid å foretrekke. Arvet vi dette leksemet fra det svenske treet? [Linn] GJORT
  • ensfarget, ikke spesielt viktig - selvforklarende - mange regionale oversettelser. [Linn] GJORT
  • mandig [Linn] GJORT
  • øgle, mangler en presis oversettelse. [Linn] GJORT
  • orkan, en sjeldenhet. [Linn] GJORT
  • allmenheten, vi har bare én type setninger for det. [Linn]
  • kjemikalie [Linn] GJORT
  • kjøttkake, mangler egentlig en dekkende oversettelse på engelsk. Lettere å lære in the wild enn på Duo. [Linn] GJORT
  • maskinvare, brukes ikke så ofte og vi har ikke motparten i kurset. [Linn] GJORT
  • perm, folk kan ikke forskjellen på folder og binder. Overfører setningene til "mappe". [Linn] GJORT
  • politibetjent > politimann/-kvinne, minst like vanlig og mer ukomplisert når det gjelder rang siden det kan dekke betjenter/konstabler/jurister/etc. [Linn]
  • enhjørning gøy ord, men ikke er en skapning som tradisjonelt hører hjemme i norsk/norrøn mytologi. [Linn] GJORT
  • friminutt, vanskelig å lage setninger som funker på begge språk og oversettelsene er veldig regionalt betinget. [Linn] GJORT
  • oftere + oftest [Linn] GJORT De mest naturlige setningene er overført til de nye suffixleksemene. [Linn]
  • øvet > øvde Byttet ut alle setningene som brukte formatet "å øve [instrument]" med "å øve på [instrument]. "Øvet vold" er mer vanlig enn "øvde vold", men synes ikke vi kan bruke to fortidsformer bare på grunn av det, så bytter ut der også. [Linn] GJORT
  • drosje > taxi Har ikke lyst, men er jo mer brukt. [Linn] GJORT
  • komité Relativt sjeldent og gjettbart. Offer for e/é-buggen. Kjedelige setninger. [Linn] GJORT
  • tore > tørre Endret hovedleksem og la til flere tider. [Linn] GJORT
  • dagpenger Et helvete å oversette, og ikke superviktig. [Linn] GJORT
  • høyskole Viktig ord, men det er kun de få prosentene som leser setningsdiskusjonene som skjønner hva det egentlig er - resten tror det er synonymt med enten "high school" eller "university". De som faktisk skal gå på norsk høyskole lærer det fort nok, og resten klarer seg uten. Kan skrive noe om det i T&N. [Linn] GJORT
  • kafé -> kafe (alle former). Jeg liker aksenter, men siden de hverken er påkrevd eller lette å skrive for de uten norsk tastatur. [Linn]
  • hengende kun tre setninger, og vi har nok partisipper. [Linn] GJORT
  • fengende ^ [Linn] GJORT
  • blivende relativt sjeldent, og vi har uansett "kommende". [Linn] GJORT
  • lekende [Linn] GJORT
  • neseblod sjelden, tre setninger [Linn] GJORT
  • skrubbsår ^ + "sår" er nok [Linn] GJORT
  • ubehag tre setninger + vi har "(u)behagelig" [Linn] GJORT
  • stiftemaskin tre setninger + uviktig [Linn] GJORT
  • øre (penge) utfases [Linn] GJORT
  • noen ting synes "noen"+"ting" får holde; var bare to setninger i betydningen "anything" der uansett. [Linn] GJORT
  • soloppgang legger til formene under solnedgangsleksemet i stedet; litt begrensede setningsmuligheter, og trengte en leksemplass i den skillen. [Linn] GJORT
  • ernæring Hadde tre greie setninger, men syntes det var vanskelig å lage flere pga. forskjellene mellom norsk og engelsk bruk av begrepet. Uansett ikke viktig. [Linn] GJORT
  • frokostblanding Tre kjedelige setninger, og vi har nok mat. [Linn] GJORT
  • fungerende Slanker Present Participles litt. [Linn] GJORT
  • gått + kjøpt fra Conditionals; går fra tre til to lessons. Begge eksisterer som partisipper andre steder i treet, så intet tap. Reddet setningene fra "gått", men de for "kjøpt" var såpass vanskelige at jeg valgte å ofre dem. [Linn] GJORT
  • kølle tre setninger, uviktig, mange oversettelser. [Linn] GJORT
  • hindre som fremtidsleksem. Eksisterer fremdeles som form under hovedleksemet, med overførte setninger. [Linn] GJORT
  • gjengjelde Tre setninger; vanskelig å lage flere og samtidig holde seg til én mening på engelsk. [Linn] GJORT
  • oppkjørsel Tre kjedelige setninger. Ikke spesielt viktig. [Linn] GJORT
  • siffer Tre setninger + elevene våre kan ikke forskjellen på "number" og "digit". [Linn] GJORT
  • håndverk Oversettelsesmessig kinkig. [Linn] GJORT
  • rakk Forvirrende verb i utgangspunktet, og vi lærer det bort i en annen betydning i presens. [Linn] GJORT
  • badstu > badstue Formene var riktige, men hovedleksemet feil. Greit å rydde opp for å unngå forvirring - selv om det bare er vår egen. [Linn] GJORT
  • ombord > om bord Formene er riktige, men hovedleksemet feil. [Linn] GJORT
  • vær så snill og Selv om dette formatet er i utstrakt bruk og rimelig stuerent, skal det strengt tatt være enten "vær så snill å" eller "vær snill og". Vi kan gjenskape setningene i et av de formatene. [Linn] GJORT
  • nedenfor bug/skjebnen. Se Quality Control for detaljer. [Linn] SKJEDD
  • gre byttet ut med børste; gir mer mening å lærer bort verb+substantiv-paret [Linn] GJORT

Missing forms for ADDITION

NB: Bare foreslå navn som brukes i Norge. Egennavn er gjerne problematiske i lytteøvelser, så det er ikke noe poeng å ha for mange av dem. De dukker dessverre også opp som distractors. Husk å skru av word translations for alle egenavn. [Linn]

Jeg fører ikke opp former som jeg legger til fortløpende; dette er i utgangspunktet en liste med forslag fra før 4 ble påbegynt. [Linn]

  • edderkopper OK (endelse)
  • frimerket GJORT
  • hilsen GJORT
  • Marie (under leksemet "hete") PHRASES
  • Ingrid (under leksemet "hete") PHRASES
  • Hilde (under leksemet "hete") PHRASES
  • Else (under leksemet "hete") PHRASES
  • stemt GJORT
  • gråtende GJORT
  • brenn GJORT
  • tvang + tving GJORT
  • stem (imperative of "stemme") GJORT
  • sett + sette REQUESTS Eget leksem. [Linn]
  • stopp (imperative) REVIEW
  • vis (imperative) INFINITIVE
  • drikk (imperative) Kan slås sammen med "drakk" i Nightlife, men da må alle setningene releksemiseres. Gidder ikke akkurat nå! Ble eget leksem. [Linn] REQUESTS
  • svømme, svømte, svøm (eget leksem) [Linn] THE SEA
  • fløyet - la til "flydd" (mer vanlig) [Linn] TRAVEL
  • representert/representerte
  • tomat mangler alle andre former (tomaten, tomater, tomatene). Det er nesten så det er verdt å legge til -en/-ere/-et etc som former et sted slik at vi har dem tilgjengelig i slike tilfeller. GJORT (endelser)
  • vit (imperativ)
  • demokratier+demokratiene GOVERNMENT
  • kakestykket+kakestykker+kakestykkene (til "stykke" eller "kake"). GJORT
  • stua (til "stue") THE HOME
  • A, B, C, D, E (til "vitamin"). Ev. med "vitamin" så det ser mindre dumt ut når de dukker opp i andre tile exercises. [Linn] GJORT
  • leke (infinitiv) INF. 2
  • appelsiner - Løst ved å legge til endelser (-en, -a, -er, -ene) i tidlige skills) [Linn] OK
  • følge (infinitiv) må legges til under "følger". Ligger nå bare som eget leksem under fremtid, og da havner det setninger der som ikke hører hjemme. [Linn] GJORT
  • elvene GJORT
  • alternativt og alternative til "alternativ" (leksemet er et substantiv, men jeg synes adjektivet er likt og forutsigbart nok til å få bli med. [Linn] GJORT
  • snakk (imp) COMMUNITY
  • endret (passiv)
  • finn (imp) REQUESTS
  • tegn (imp) GJORT
  • menyen THE RESTAURANT
  • vinkler/vinklene GJORT
  • svigerinnen/svigerinner/svigerinnene GJORT
  • kontrollen/kontroller/kontrollene GJORT
  • bjørnene OK (endelse)
  • sviger mangler som form av sviger... >_> GJORT
  • fettere, fetterne GJORT
  • appelsinene OK (endelse)
  • (å) eie. La til som eget leksem med "eid" og "eide". [Linn] GJORT
  • menyen, menyer, menyene GJORT
  • treet (under "tre"="wood") GJORT
  • sykepleieren (og fjern "sjukepleier") GJORT
  • klokken TIME
  • endret (past tense). Vi har nå en ikke conditional-setning som bruker conditional-lexemet.
  • reddet (under noe annet enn present-leksemet)
  • like/lik/likt (å like), lagt til som eget leksem under V: Review. [Linn] GJORT
  • levd (under "leve"), så ikke present perfect havner under past perfect. [Linn] GJORT
  • ansette (verb) under substantivleksemet. [Linn] GJORT
  • lite/liten/lille splitt [Linn] GJORT
  • reiser/reiste/en reise++ splitt [Linn] GJORT

OBS: Det er en bug som gjør at image exercises for leksemer hvor en form er lagt til eller fjernet forsvinner. Dette betyr at vi må gå igjennom samtlige leksemer til slutt og legge de til igjen. Jippi. [Linn] Oppdaget akkurat at å endre former også sletter hovedleksemets definisjon. Ikke bra. [Linn]


ORD SOM MÅ FLYTTES

Dette er en forslagsliste fra før 4 ble påbegynt; fortløpende endringer under arbeidet er ikke ført opp, da jeg har flyttet ca. tusen ord. [Linn]

  • stue (Places > The Home) [Luke][Linn] GJORT
  • lat (Academics -> Adj. 2) [Linn][Luke] GJORT
  • drukne (Destiny > The Sea) [Luke] Lurt! [Linn] GJORT
  • slår (Pres 2 -> Pres 3) For å gi flere mulige objekter [Linn] GJORT
  • plass (Politics -> ?) viktig ord, hadde vært greit å kunne bruke i "Order", men også i tidligere preposisjons-skills. [Linn] PLACES (tentativt)
  • vegetarianer (Food -> Food 2) for langt og vanskelig å stave til å være blant de første ordene de lærer. Også litt skeptisk til "smørbrød" så tidlig, men det er kortere tross alt. [Linn] GJORT (ble Identity)
  • flytt enten "melding" eller "mening" til en annen lesson; litt for like ord. [Linn] GJORT
  • i løpet av (Time > Senere i treet). Vanskelig å lage gode setninger. [Linn]
  • brunost (Colors > Compounds) [Linn] GJORT
  • kjøkken (Places > The Home) [Linn] GJORT
  • ekteskap (Romance > ?) Alle setningene er uromantiske. XD [Linn] til Family, kanskje?[Andrew] Deal! [Linn] MARRIAGE
  • søker (noun) er i Media, men passer bedre i en jobb-Skill. [Linn] EMPLOYMENT
  • temperatur (Science > Weather) pga. typen setninger [Linn] GJORT
  • biologi, kjemi, matematikk, formel... (Academics > Science) [Linn]
  • stikkontakt (Science > The Home?) [Linn] THE HOME
  • tegner og trenger er for like til å være i samme lesson [Linn] GJORT
  • bygd+alle andre former (Definite Forms > Places el. l.) [Linn] LOCATION
  • måltidet bør legges som form av måltid. Kjipt å lage tidlige setninger med. [Linn] RESTAURANT
  • gjør + lytter (Present 1 > Present 3 el. l.) Få setningsmuligheter. [Linn] OK/GJORT
  • fisker (Professions > The Sea) [Linn] Har revurdert etter å lagt til Employment-skillen; lar stå. [Linn] OK
  • hull (bort fra Nature) [Linn] Flyttet det til The Home, og la til tematiske setninger. [Linn] THE HOME
  • århundre (Time > Order?) Senere i alle fall; unaturlige setninger. [Linn] ORDER
  • gratulerer (så det havner i siste skill av Celebrations) [Linn] GJORT

OBS: Inkubatoren er superlaggy for tiden; har opplevd flere ganger at leksemflytting, nye former, o.l. ikke lagres, pluss at det jeg skriver i denne wikien ikke lagres. Veldig problematisk! Mister oversikten over nytreet, og kan ende opp med mangler og ubalanserte leksjoner. Vi får gå igjennom hele treet til slutt for å dobbeltsjekke at alt er i orden. [Linn]

Nå forsvant to leksemer fullstendig fra treet ved flytting, måtte bruke en time på å legge til alle setningene på nytt. Bare flaks at jeg oppdaga det i det hele tatt. Passe lei. :( [Linn]


NYE SKILLS ... OG [NYE] TILSVARENDE ORD

Se egen wiki + Andre utførte endringer. Har lagt til de fleste ferdighetene, om enn med litt annet vokabular enn foreslått. Tror det blir bra!

Ferdighetene som ble lagt til fra forslagswikien er som følger: The Farm, Vacation, The Museum, Restaurant, Theater, Nightlife, Exercise, Requests, The Garden, School, Body Parts. De uplanlagte står nevnt nederst i dette dokumentet. [Linn]


MISCELLANEOUS CHANGES

Dette er en forslagsliste fra før 4 ble påbegynt. Kommentarer som angår Tips & Notes og/eller kvalitetssikring av nykurset ligger i egne wikier. [Linn]

  • Noen av de tematiske ferdighetene har blitt utvannet; PHILOSOPHY har flere urelaterte ord med lite filosofiske setninger, etc. Bør fikses. [Linn] Jeg foreslår at vi splitter Philosophy i to skills og skaper "Justice" for alle ord som har med juridiske ting å gjøre. [Luke] Vi har allerede "Law" å flytte dem til. [Linn] Har rydda opp. [Linn] GJORT
  • Både klesskap og skap oversettes til closet, så her er det rom for forvirring. Særlig fordi klesskap kommer mye tidligere i treet. Foreslår å kombinere disse, og lage enkle tydelige setninger som forklarer forskjellen: "I klesskapet ligger det klær". [Leon][Luke][Linn] Jeg løste det ved å legge "skap" (og hele The Home) tidligere i treet. [Linn] OK
  • Synes vi skal begynne å legge til endelser i ferdighetene der de læres bort, både for verb og substantiv. Da kan vi unngå at setninger havner for tidlig i treet i tilfeller der vi har alle verbformer liggende under f.eks. et infinitivsleksem, og situasjoner der vi mangler den definitive versjonen av et substantiv, slik vi alt gjør med passiv-s og genitivs-s. Det betyr ikke at vi skal slutte å bruke gamlemåten der det går an, i og med at det ville føre til en opphopning av setninger under disse enkeltleksemene, men det er en løsning i de tilfellene gamlemåten ikke funger. [Linn] HALVGJORT
  • Med skill levels går det nå an å legge til flere enn tre setninger per leksem uten at 90% blir filtrert ut og aldri vist. Jeg har lagt til en del nytt etter jul, med fokus på at det skal være nyttige og naturlige, lærerike (trivia, hurra!) eller morsomme setninger, samt en del referanser, så klart. Foreslår at vi prøver å legge til flere setninger ikke bare i samme leksjon (direkte under leksemet), men der det er mulig passer på at ordene gjentar seg i en setning eller to i løpet av de nærmeste skills og leksjoner etter der leksemet er plassert. Spaced repetition bygd inn i treet, uten å måtte stole for mye på Duos buggy algoritmer. Vi gjør det jo allerede med mange av ordene, men en del blir fortsatt lært bort i én leksjon for så aldri å bli brukt igjen. [Linn] PÅBEGYNT
  • Synes vi kan se etter muligheter til å dele opp lange grammatikkskills (flere av verbskillene, f. eks.) i én grammatikkskill (med notes som før), og én mindre og tematisk ferdighet som kommer rett etter. Duos nye fokus er visst på å fjerne alle (?) rene grammatikkskills og bare ha tematiske skills, noe jeg ikke har troen på (greit å vite at det er "determiners" du ikke har peiling på, så du i det minste kan google det eller sjekke Tips & Notes), men dette er en måte å møte dem litt på halvveien samtidig som vi får brutt opp noen av de større og grammar heavy ferdighetene. Tenk verbskill med 3-5 lessons og tematisk skill med 2-3 lessons i stedet for verbskill med 6+ lessons, så får de øvd like mye på verb, men det føles mindre kjedelig. Andre ordklasser kan/bør så klart blandes inn i de tematiske skillene. [Linn] GJORT
  • Vi kan vurdere å flytte "Relative pronouns" litt tidligere i treet. Blir en opphopning av "som"-setninger under det leksemet. [Linn] Flyttet den et godt stykke. Er enda flust med setninger, men for vanskelig konsept til at jeg tør å flytte det noe tidligere. [Linn] GJORT
  • "Imperative" har mange enkle setninger. Kan ev. flyttes tidligere. Bytte plass med present tense review? Edit: Se forslag om ny imperativbasert skill ("Requests & Demands") under 4.0 skills. [Linn] GJORT
  • Vi kunne trenge ett nytt leksem i lesson 3 av Materials. Den har fire for øyeblikket. [Linn] Flyttet "pulver" dit. Hadde vært fint med enda ett, men går fint med fem. [Linn] OK
  • "Drømte" ligger som form av "drømmer" (iirc), og det gjør at mange gode setninger ikke kan lages (past tense havner i feil skill); foreslår å enten legge det til som eget past tense leksem, eller snike det inn under et annet et. [Linn]
  • Alle former av "nederlending" bør slettes så de ikke blir brukt; "nederlender" er mye mer vanlig. [Linn] GJORT
  • Fjern ubrukte og unødvendige navneformer: Disse dukker opp i exercises som dysfunksjonelle distractors, så det er om å gjøre å ha så få som mulig. [Linn]
  • Når det gjelder leksemplassering i tematiske skills bør vi se ikke bare på leksem, men på leksemets eksempelsetninger. Vi bør ta en gjennomgang av hver enkelt skill og se om det er noen leksemer som ikke bidrar til helheten og heller burde flyttes. Fant en del rom for forbedring i Science+Academics, for eksempel. [Linn]
  • Det slår meg at å flytte "Phrases" litt lengre ut i treet kanskje er en av de lettere måtene å bedre drop-out rates på. [Linn] Splittet Phrases i to, og flyttet det verste leksemet til Restaurant, så får vi håpe det hjelper nok. [Linn] OK
  • Vi har "øke" to ganger i treet. Vet ikke om det originalt har vært en tanke bak det? [Linn]
  • Jeg vil ha et adjektiv inn i Basics for litt variasjon. Foreslår "glad", siden det kan brukes om folk og ikke har en egen intetkjønnsform. "Glade" kan vente til adjektiv-skillen. [Linn]
  • Ikke bli for ivrig på -a endingene i bestemt entall; hvis vi ikke følger NTB-standarden har vi ikke lenger en lett unnskyldning for formvalg, og det er veldig kjekt å ha. "Søstera" bør byttes ut med "søsteren" diverse steder hvor vi mangler formen for øyeblikket. "Jenta", "kua", "sola", "øya", "(skil)padda" og "hytta" får så klart bli. Har lagt til "geit" som nytt naturlig hunnkjønnsord. [Linn]
  • Hvis vi har mange verb som mangler en bestemt verbform, så kan vi eventuelt legge til et samleleksem i den aktuelle verb-skillen. Kjedelig når vi må unngå setninger fordi formen ligger under et leksem i feil verbtid-skill. [Linn]
  • "Kokkene" ligger både som form av "kokk" og som eget leksem; en må fjernes. [Linn] Samlet dem under Restaurant. [Linn] GJORT
  • Forslag: Flytte "unntatt", "overfor", og eventuelt "i stedet for" senere i treet. Det første er vanskelig å lage setninger med så tidlig, "overfor" er en vanskelig preposisjon generelt, og "i stedet for" er litt komplekst men kan eventuelt få stå. Da får vi en leksjon i den skillen i stedet for to. [Linn]
  • "Possessives" har en leksjon med 3 leksemer og en annen med 7; må jevnes ut. [Linn] GJORT
  • Leksemene "vegetarianer" og "vegetarianeren" må slås sammen i Identity + de to andre formene legges til. [Linn] GJORT
  • Dette haster ikke, men jeg foreslår at vi sikter oss inn på minimum seks gode setninger (totalt i treet) per leksem. Dette sikrer at alle ord får nok repetisjon, og om vi støter på ord hvor det er vanskelig å nå målet, så vil det i de fleste tilfeller være en indikasjon på at de ikke er så viktige å ha med. [Linn] PÅBEGYNT
  • "Oftere" og "oftest" bør slås sammen til ett leksem, men forbli i samme skill. [Linn] OK
  • "Kjennes" og "kjenne" ligger sammen under et leksem, men er brukt i forskjellige betydninger (feel/know/recognize). Burde strengt tatt splittes. [Linn] GJORT
  • Siden Duo nå har fokus på CEFR, og vi helst vil ha treet vårt i fred, så legger jeg til noen av de vanlige ordene som vi har unlatt å lære bort fordi de er cognates/freebies (pizza, hamburger, elegant, etc). Hvis det kommer et Incubator script som sjekker manglende high frequency ord, så sitter vi litt tryggere. [Linn]

ANDRE UTFØRTE ENDRINGER

  • Flyttet mange ord til nye skills + mellom skills for å holde de tematiske ferdighetene on topic. [Linn]
  • La til en skill kalt Body Parts, som er ment å være en tidlig introduksjon til de mest grunnleggende kroppsdelene som før kom ganske sent i treet under Health. [Linn]
  • La til en tentativ Babies skill til de nye babyleksemene + kattunge/valp. Har litt lyst til å kalle den Offspring, men blir kanskje for klinisk? Blir uansett kort, type en eller to lessons. [Linn] Endte opp som Children med tre lessons. [Linn]
  • La til en Identity skill. [Linn]
  • La til en Industry skill. [Linn]
  • Splittet Politics i Politics og (Forms of) Government. [Linn]
  • Splittet Law i Law og Crime. [Linn]
  • Splittet V: Infinitive (8 lessons) i Infinitive og Infinit. 2. [Linn]
  • La til en This/These skill (jf. That/Those), da de leksemene kom så sent at de druknet i setninger. Begge disse skillene består av kun tre leksemer, men tror det vil bli for overveldende å slå dem sammen. [Linn]
  • Splittet Phrases i Phrases og Greetings. [Linn]
  • Basics heter nå People, og Basics 2 Actions. [Linn]
  • La til en The Farm skill med "geit", "låve" og "åker" som nye leksemer. Har lyst på "jorde" også, men "åker/jorde"-distinksjonen finnes ikke på engelsk, så tenker det ikke er verdt forvirringen. [Linn]
  • Splittet Determiners i Determiners og Determin. 2. [Linn]
  • Har lagt til diverse endelser for substantiv, adjektiv og verb, så vi kan lage nye ord basert på de hovedformene vi allerede har. Hadde lagd en liste her, men den ble så klart ikke lagret. Begynner å bli rimelig lei av inkubatorens krumspring... [Linn]
  • "På" er nå i The Cafe, "i" i Definites, og "hvorfor" i Present; åpner for en rekke nye setningsmuligheter! Andre nøkkelord som er flyttet tidligere: "når", "snart", "hvorfor" ++[Linn]
  • La til en ny Present 2, og forskjøv tidligere 3 og 4. Kun gamle leksemer. [Linn]
  • Splittet Location i 1 og 2. Skal prøve å dra inn noen flere verb. [Linn]
  • Laget en Shopping skill. Lover å roe meg snart nå. ;) [Linn]
  • La til definisjoner i CAPS for de vanligste leksemene som lett kan forvirres, så ser vi det lettere. Har sett noen leksemer som har feilaktige eksempelsetninger i definisjonen. Tror det er systemet og ikke oss som står bak, men fjern dem hvis dere ser dem. [Linn]
  • Splittet Time i Time og Schedule. Kan ev. dra inn noen leksemer fra Dates også. [Linn]
  • Splittet Emotions i Emotions og Feelings (tidlig skill). Noen av følelsene er for viktige til å lære bort såpass sent. [Linn]
  • La til en separat versjon av "mer" for komparativer i Comparison. Fikk ikke flyttet over alle de relevante setningene, men tar det en gang inkubatoren ikke er i sneglemodus [Linn]
  • La til et eget "om"-leksem for betydningen "about". Ligger i Present, så vi kan lage "X [snakker/skriver/leser] om Y"-setninger tidlig. [Linn]
  • La til en Small Talk skill med passende preteritumsverb + noen adverb for å slanke noen større skills. [Linn]
  • La til Days for ukedagene (kan ev. kalles The Week), og flyttet Dates litt lengre ut i treet. [Linn]
  • La til planetnavnene som er like på norsk og engelsk som forms under "planet". [Linn]
  • Splittet Education i School (tidligere) og Education (samme plassering). Driver og sjonglerer leksemer ennå. [Linn]
  • La til adjektivendinger for komparativ og superlativ (-ere, -re, -est, -este). Tenker ta knekken på leksemet "oftere" og overføre de beste setningene til "-ere/-re" leksemet. [Linn]
  • Splittet V: Review i Verbs (lettere verb) og Review. [Linn]
  • La til Traits og Traits 2 med leksemer fra diverse adjektiv-skills. Introduserer noen komparativer og superlativer i sistnevnte, da disse kom litt sent i treet opprinnelig. [Linn]
  • La til Community; tar noen leksemer fra People. [Linn]
  • La til (The) News; tar leksemer fra Media ++. [Linn]
  • La til Reactions; tar leksemer fra Emotions. [Linn]
  • La til Online; tar leksemer fra Computers. [Linn]
  • La til Measurements; tar leksemer fra Science ++. [Linn]
  • La til Numbers 2; tar leksemer fra Numbers. [Linn]
  • La til Traffic; tar leksemer fra The City. [Linn]
  • La til Hope. [Linn]
  • Fjernet Presence, som bare hadde én lesson. [Linn]
  • Synes vi lærer bort fortid litt sent, men ser ikke noen god måte å lære det bort tidligere på, så som et kompromiss flyttet jeg "var" og "hadde" tidligere (til Time). De leksemene hadde en opphopning av setninger, og har for så vidt fremdeles det, men nå er det i alle fall bedre. Begge irregulære, så like greit at de kommer utenfor første Past-skill [Linn]
  • La til Prediction som en tidligere fremtidsskill med bare "å komme til å" + infinitiver, da det er den minst kompliserte fremtidsformen. Igjen fordi Future-skillen ligger litt sent. [Linn]
  • Splittet Comparison i Comparison (komparativ) og Contrast (superlativ). [Linn]
  • Splittet Passive i Passive og Passive 2. Ikke helt sikker på fordelingen ennå. [Linn]
  • Slanket Conditionals ned til to lessons. Den skillen er et mareritt for alle involvert, så kan like gjerne gjøre den til et litt kortere et. [Linn]
  • La til Pharmacy, relativt tidlig. [Linn]
  • La til Ownership, for alt i Possessives som ikke er eiendomspronomen + si/sin/sitt/sine. Kan eventuelt hete Belonging(s). [Linn]
  • Endret en del ferdighetsnavn for å gjøre dem mer åpenbare for brukerene (færre forkortelser). URLs burde også gjennomgås, men har nok å gjøre akkurat nå. Kan ta det i sammenheng med T&N-korrektur (se egen wiki). [Linn]
  • La til The Store og Leisure tidlig i treet; stjeler leksemer litt rundt forbi. [Linn]
  • Eksperimenterer med å legge til image exercises for adjektiv og verb, samt litt mer abstrakte for substantiv. Tenk fire/fireman, stone/hard, grandparent/old, dollar bills/rich, pen/write, soap/wash, etc. Om det ikke funker kan vi bare fjerne dem siden, men jeg tror halvrelevant bilde kan være bedre enn intet bilde.
  • La til en ny andreskill, What?, for å bryte opp monotonien og potensielt gjøre folk nysgjerrige nok til å gå videre. La også til en ny lesson i Greetings. Risky, men det blir i det minste mindre kjedelig, så får vi se hva hvordan det slår ut i testinga. Ordene jeg flyttet tidligere var stort sett cognates, med unntak av bor og trenger. [Linn]
  • La til en tidlig Chatting (Conversation) skill. [Linn]
  • Flyttet Present Perfect 1 og 2 litt tidligere (relativt sett) [Linn]
  • For en del verb har jeg lagt til en hel infinitiv som form tagget med "translation". Dette er gjort spesifikt for at vi skal kunne definiere word translations for judge challenges, da disse er tricky med andre verbformer + partikler. Hvis det finnes alternativer (og det skal det), så skal ikke disse brukes til å tagge setninger. [Linn]
May 16, 2019

11 Comments


https://www.duolingo.com/profile/Klgregonis

It's fascinating to see some of the internal workings of tree development. Also, personally, I find it interesting that I can sort of understand most of this, and that there are so many English words, like tricky, risky, (examples from just the last three paragraphs) scattered through the Norwegian. I hope you can continue with the quotes and literary references that make this course such a delight.

May 16, 2019

https://www.duolingo.com/profile/Deliciae
Mod
  • 299

Ah, yes, I'm fluent in Incubator creole. The current team is 50/50 Norwegian natives and English natives, so we often end up using whichever language we feel most comfortable with expressing a certain concept in.

There's so much code-switching going on when creating sentences and adding translations, that it's actually quite relaxing to be able to mix and match in our internal communication, at least that's what I find. As a student of many languages, I'm sure you're more than familiar with the feeling of having the perfect word for something in another language, but lacking it in the one you're currently needing to express yourself in.

It wouldn't be a Norwegian course without references. I don't think you'll be disappointed. :)

May 17, 2019

https://www.duolingo.com/profile/Trofaste

Talking in multiple languages at once is an essential skill in the Incubator.

May 16, 2019

https://www.duolingo.com/profile/S.A.Debre

Asia [Linn][Luke] COUNTRIES

Fascinating.

May 16, 2019

https://www.duolingo.com/profile/Deliciae
Mod
  • 299

Doubly so knowing there's no longer a COUNTRIES skill in the course. Where did Asia go?

May 17, 2019

https://www.duolingo.com/profile/S.A.Debre

Where did Asia go?

Climate change is getting out of control.

May 17, 2019

https://www.duolingo.com/profile/Deliciae
Mod
  • 299

Lol! The Philippines are melting!

May 17, 2019

https://www.duolingo.com/profile/Sunny.Kay

Cool!! A fellow post-it note addict! Sadly, that's what my desk looks like most days. Except not in Norwegian.

Thanks for the peek behind the curtain, Linn!

May 16, 2019

https://www.duolingo.com/profile/Deliciae
Mod
  • 299

Bare hyggelig, Sunny!

The papers tend to pile up on my desk until the cats knock over a glass of water... then I'm forced to clean it up. I don't know what I'd do without them!

May 17, 2019

https://www.duolingo.com/profile/chromalogue

1) Thank you so much for doing all of this!

2) You have amazing handwriting!

May 18, 2019

https://www.duolingo.com/profile/Deliciae
Mod
  • 299

Takk og takk! Can you tell I like swirly things? :')

May 18, 2019
Learn Norwegian (Bokmål) in just 5 minutes a day. For free.