دوولينجو هو أشهر طريقة لتعلم اللغات في العالم. والأفضل من ذلك، إنه مجاني 100%!

"She writes him a book."

الترجمة:هي تكتب له كتاباً.

منذ 4 سنوات

34 تعليقًا


Baneen90

هل ترتيب الجملة باللغة الانجليزية صحيحة؟ بعتقادي من الافضل تُكتب هكذا She writes a book to him

منذ 4 سنوات

thanaa20

فعلاا ترتيب بعض الجمل خااطئ

منذ سنتين

Selma-Ibrahim

لا الترتيب مش غلط. صحيح لو قلنا: She writes a book to him الجملة مش غلط كمان, بس بردو ينفع نقول she writes him a book علشان him هنا جت بعنى له. (هي تكتب له كتاب)

لاحظوا ان him بتيجي لو الشخص ده مس الفاعل (مفعول به او اي حاجة ثانية). يعني لو الجماة كانت: She writes he a book. تبقى غلط تماما.

http://www.expenglish.com/vb/showthread.php?t=11330

لو حابين نفهموا اكثر اهو موقع لل direct object و indirect object (انزلوا للي بالبنفسجي و ليس الاخضر).

هنا Him تبقى indirect object و book تبقى direct object. ال indirect object لو جه من غير to قبله (to him) يبقى مكانه بعد المفعول به (direct object)

She writes a letter to him.

لو جه من غير to يبقى مكانه قبل المفعول به.

She writes him a letter.

ياريت اكون وضحت كويس.

منذ سنتين

ahmedhani17

شكرا

منذ سنتين

nour1920

فعلا

منذ سنتين

5vTW2

باورنينجن

منذ سنتين

FFF696022

She writes him too a book

منذ سنتين

Roaa474476
منذ سنتين

5vTW2

هل ترتيب الجملة باللغة الانجليزية صحيحة؟ بعتقادي من الافضل تكتب هكذا she writes a book to him

منذ سنتين

HebaSaleh7

عفوا ليش كل ما نسجل يقول خطأ مع ان النطق انطق صحيح

منذ سنتين

roro2roro

يمكن الصوت مش واضح او بعيد حولي تتكلمين قريب وبصوت واضح على كلمة كلمة

منذ سنتين

nX96

المفرض في تعليمات قبل اللعبه يعني هذا يكون أختبار لنا *_^

منذ سنتين

roro2roro

هو تعليم ينفع تشوفي معنى الكلمة اذا ما عرفتي بس اذا فتحتي موقعهم في بعض التعليمات قبل بعض الدروس

منذ سنتين

aia483200

لماذا اضيفت es لي writes

منذ سنتين

maha511

اضيف s وليس es

write كذا تكتب واضيف s

لان مع he/she/it نضيف "s"

ومع I/you/we/they لا نضيف "s"

منذ سنتين

thanaa20

لأن e من الفعل نفسه ..و s تضاف للفعل المضارع المفرد

منذ سنتين

Danah561531

الحل الصحيح نريد

منذ سنتين

HebaSaleh7

ارجوا التوضيح

منذ سنتين

8jNh

ايش يعني him

منذ سنتين

maha511

يعني له

منذ سنتين

HossamA.Me

يعني هو

منذ سنتين

maha511

يعني له

منذ سنتين

HossamA.Me

ليه es وهيا اصلا مش جمع

منذ سنتين

maha511

ضيف s وليس es

write كذا تكتب واضيف s

لان مع he/she/it نضيف "s"

ومع I/you/we/they لا نضيف "s"

منذ سنتين

FreedomAb

أنطق بطريقة صحيحة ومع ذلك يقول لي خطأ

منذ سنتين

moaaz1987

ليه حرف r لا ينطق في كلمة writs؟

منذ سنتين

nansyahmed1

الترجمه العربيه ليست صحيحه ابدا

منذ سنتين

rFvY4

ليش him وليش a ممكن توضيح

منذ سنة واحدة

zaid931072

ال him مفعول به حبايب يعني هي كتبتله كتاب..

منذ سنة واحدة

NoorHajbi
منذ سنة واحدة

sRpX

ليش حطينا S ؟؟؟؟؟؟؟ ال S للجمع و الجملة مفردة

منذ 10 أشهر

khaledMoha98823

متى اختار فعل ب ing

منذ شهرين

madona562413

هي تكتب له كتابا ....

منذ شهرين