"She writes him a book."

الترجمة:هي تكتب له كتاباً.

June 14, 2014

36 تعليقًا


Baneen90

هل ترتيب الجملة باللغة الانجليزية صحيحة؟ بعتقادي من الافضل تُكتب هكذا She writes a book to him

August 6, 2014

thanaa20

فعلاا ترتيب بعض الجمل خااطئ

February 4, 2016

Selma-Ibrahim

لا الترتيب مش غلط. صحيح لو قلنا: She writes a book to him الجملة مش غلط كمان, بس بردو ينفع نقول she writes him a book علشان him هنا جت بعنى له. (هي تكتب له كتاب)

لاحظوا ان him بتيجي لو الشخص ده مس الفاعل (مفعول به او اي حاجة ثانية). يعني لو الجماة كانت: She writes he a book. تبقى غلط تماما.

http://www.expenglish.com/vb/showthread.php?t=11330

لو حابين نفهموا اكثر اهو موقع لل direct object و indirect object (انزلوا للي بالبنفسجي و ليس الاخضر).

هنا Him تبقى indirect object و book تبقى direct object. ال indirect object لو جه من غير to قبله (to him) يبقى مكانه بعد المفعول به (direct object)

She writes a letter to him.

لو جه من غير to يبقى مكانه قبل المفعول به.

She writes him a letter.

ياريت اكون وضحت كويس.

February 15, 2016

ahmedhani17

شكرا

July 4, 2016

nour1920

فعلا

May 6, 2016

5vTW2

باورنينجن

September 24, 2015

FFF696022

She writes him too a book

October 1, 2015

Roaa474476
January 10, 2016

5vTW2

هل ترتيب الجملة باللغة الانجليزية صحيحة؟ بعتقادي من الافضل تكتب هكذا she writes a book to him

September 24, 2015

HebaSaleh7

عفوا ليش كل ما نسجل يقول خطأ مع ان النطق انطق صحيح

December 13, 2015

roro2roro

يمكن الصوت مش واضح او بعيد حولي تتكلمين قريب وبصوت واضح على كلمة كلمة

February 18, 2016

nX96

المفرض في تعليمات قبل اللعبه يعني هذا يكون أختبار لنا *_^

January 18, 2016

roro2roro

هو تعليم ينفع تشوفي معنى الكلمة اذا ما عرفتي بس اذا فتحتي موقعهم في بعض التعليمات قبل بعض الدروس

February 18, 2016

aia483200

لماذا اضيفت es لي writes

October 27, 2015

maha511

اضيف s وليس es

write كذا تكتب واضيف s

لان مع he/she/it نضيف "s"

ومع I/you/we/they لا نضيف "s"

January 3, 2016

thanaa20

لأن e من الفعل نفسه ..و s تضاف للفعل المضارع المفرد

February 4, 2016

Danah561531

الحل الصحيح نريد

December 7, 2015

HebaSaleh7

ارجوا التوضيح

December 13, 2015

8jNh

ايش يعني him

December 13, 2015

maha511

يعني له

January 3, 2016

HossamA.Me

يعني هو

December 16, 2015

maha511

يعني له

January 3, 2016

HossamA.Me

ليه es وهيا اصلا مش جمع

December 16, 2015

maha511

ضيف s وليس es

write كذا تكتب واضيف s

لان مع he/she/it نضيف "s"

ومع I/you/we/they لا نضيف "s"

January 3, 2016

FreedomAb

أنطق بطريقة صحيحة ومع ذلك يقول لي خطأ

April 23, 2016

moaaz1987

ليه حرف r لا ينطق في كلمة writs؟

June 24, 2016

nansyahmed1

الترجمه العربيه ليست صحيحه ابدا

August 14, 2016

rFvY4

ليش him وليش a ممكن توضيح

November 2, 2016

zaid931072

ال him مفعول به حبايب يعني هي كتبتله كتاب..

November 7, 2016

NoorHajbi
February 19, 2017

sRpX

ليش حطينا S ؟؟؟؟؟؟؟ ال S للجمع و الجملة مفردة

October 22, 2017

khaledMoha98823

متى اختار فعل ب ing

June 26, 2018

madona562413

هي تكتب له كتابا ....

July 21, 2018

HassanAli294505

في اللغة العربية نكتب الفعل قبل الاسم وفي اللغة الانجليزية نكتب الاسم قبل الفعل

June 6, 2019

zSCH16

هي تكتب له كتابا

July 30, 2019
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.