"He hears notes."

الترجمة:إنه يسمع نغمات.

June 23, 2014

46 تعليقًا


jasyousef

notes الا يصح ان يكون معناها ملاحظات ؟


H.S.N.A.A

صحيح لكن الأصح هنا نغمات لأنه وضع قبلها الفعل يسمع.. فالمذكرات نقدر نكتبها نقرئها .. لكن النغمات "نسمعها" فتكون أقرب لمعنى الجملة.


IOGeophysicist

الملاحظات ممكن تتسمع ايضا لو كان شخص بيكلمك وبيقولك على ملاحظاته.


a7medra4ed

منطقيا كلمة مذكرات لا تصلح نهاائيا هنا !! واحد يسألنى ليه ؟ لأن المذكرات توجب الانتباه فبالتالى تحتاج الى فعل listen وليس فعل hear الذي يستخدم عند سماع اصوات بدون ترتيب , والنغمات من السهل ان نسمعها عند مرورنا فى الشارع او مصادفه وليست المذكرات كذلك , اذا فإن فعل listen يصلح للمذكرات والنغمات اما فعل hear فلا يصلح للمذكرات . ده كلام منطقي مش افوره :)


A1_A0

وممكن تكون على سي دى !! مذكرات مدمجة وتتسمع !!


shenawey

notes ملاحظات أو tones نغمات


Amira_Mohamed22

لا نغمات ممكن تيجى بمعنى notes ,, حتى دايما العبارة دى شائعة فى الموسيقى "high note"


shenawey

ممكن برضو :)


sarya425446

Because some words in English has many means. like:over,bat,note esc...


ashraf298263

متهيألي tones افضل من notes


mohammed-b-h

الجملة ما بمكانها ابدا لان شرح معنى كلمة note قبلها بعنى مذكرات لازم كان يجيب مثال على المذكرات


ShahdHamayel

على فكرة لازم يكون معناها ملاحظات وليس نغمات


Mennatallah2

وهل معنى hear"" يسمع فقط أم من الممكن "يستمع إلى" ؟


FaroukZeino

يستمع إلى أو يصغي = listen


Aycel.mh

Hears or listens?!


Mryam.

يعيال قمنا نخربط قبل شوي note يعني مذكرة كيف صارت نغمة !! احد يشرح لي :)


yomna.hamdy

هي ازاي نغمات مش فاهمه .. notes يعني ملاحظات مذكرات ممكن tones هي اللي نغمات


salmahussien1

Notes ملاحظات وليس نغمات


osman997389

انه يسمع نغمات


AhmedSami648713

Tunes بمعنى نغمات


nano242133

المفروض tones


Ayman684447

كلمة نغمات خطأ، بل الصحيح ملاحظات


Ezaldeen7

He hears notes


yyEyAQ

شو يعني انه notes نغمات هاض هبل إه بحيات 11 سنة وانا عم بتعلم انجليزي وما سمعتها ولا مرة


Omaar_ghoneim

علشان قاعد ١١ سنه بتتعلم في الاساسيات D:


shibhilkha

Did you mean by that tones


Modaralshawarghi

نحن نسمع أن الملاحظات تعني nutes


MohamedAsh704850

انه يسمع ملاحظات


flowershel

كيف صار هيك ...notes بتعني نغمات...مو ملاحظات؟؟؟؟؟؟


moharock

نفس بعضها لا يوجد فرق ولكن تستطيع فهما في الزمان والمكان لا اكثر ولا اقل .. ولا حولاة ولاقوة الا بالله وخلص .. جد


rasha599774

He hears the tones


duahmad

اظنه يعني نوته موسيقية اسمها نوتة ايضا note


A1_A0

انا ترجمتها " هو يسمع مذكرات " بناءا على الترجمة السابقة لكلمة مذكرة note ولما جت الجملة كده ترجمتها بنفس الترجمة اللى سبق ليه ترجمتها ؟!! ليه خطأ ؟


tooot000

Nice negotiation


bahaa.habib

النوطة الموسيقية تعني note


Official3a

اسمه لحن وليس لن


amerfadoul

هو يسمع النوتات الموسيقية

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.