"He hears notes."

الترجمة:إنه يسمع نغمات.

منذ 4 سنوات

17 تعليقًا


jasyousef

notes الا يصح ان يكون معناها ملاحظات ؟

منذ 4 سنوات

H.S.N.A.A

صحيح لكن الأصح هنا نغمات لأنه وضع قبلها الفعل يسمع.. فالمذكرات نقدر نكتبها نقرئها .. لكن النغمات "نسمعها" فتكون أقرب لمعنى الجملة.

منذ 4 سنوات

IOGeophysicist

الملاحظات ممكن تتسمع ايضا لو كان شخص بيكلمك وبيقولك على ملاحظاته.

منذ 3 سنوات

a7medra4ed

منطقيا كلمة مذكرات لا تصلح نهاائيا هنا !! واحد يسألنى ليه ؟ لأن المذكرات توجب الانتباه فبالتالى تحتاج الى فعل listen وليس فعل hear الذي يستخدم عند سماع اصوات بدون ترتيب , والنغمات من السهل ان نسمعها عند مرورنا فى الشارع او مصادفه وليست المذكرات كذلك , اذا فإن فعل listen يصلح للمذكرات والنغمات اما فعل hear فلا يصلح للمذكرات . ده كلام منطقي مش افوره :)

منذ سنتين

shenawey

notes ملاحظات أو tones نغمات

منذ 3 سنوات

Amira_Mohamed22

لا نغمات ممكن تيجى بمعنى notes ,, حتى دايما العبارة دى شائعة فى الموسيقى "high note"

منذ 3 سنوات

Sana.44

مذكرات

منذ 3 سنوات

sarya425446

Because some words in English has many means. like:over,bat,note esc...

منذ سنتين

Mennatallah2

وهل معنى hear"" يسمع فقط أم من الممكن "يستمع إلى" ؟

منذ 3 سنوات

FaroukZeino
FaroukZeino
Mod

يستمع إلى أو يصغي = listen

منذ 3 سنوات

alinsteve119

He hears notes

منذ سنتين

MahmoudKar20

It must be tones

منذ سنتين

ashraf298263

متهيألي tones افضل من notes

منذ سنتين

mohammed-b-h

الجملة ما بمكانها ابدا لان شرح معنى كلمة note قبلها بعنى مذكرات لازم كان يجيب مثال على المذكرات

منذ سنتين

Aycel.mh

Hears or listens?!

منذ سنتين

Mryam.

يعيال قمنا نخربط قبل شوي note يعني مذكرة كيف صارت نغمة !! احد يشرح لي :)

منذ سنتين

yomna.hamdy

هي ازاي نغمات مش فاهمه .. notes يعني ملاحظات مذكرات ممكن tones هي اللي نغمات

منذ سنتين
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.