Duolingo is the most popular way to learn languages in the world. Best of all, it's 100% free!

https://www.duolingo.com/toussaintlou

Français Authentique 1

toussaintlou
  • 17
  • 13
  • 13
  • 12
  • 7
  • 6
  • 6

Update: I went to the website and gave my e-mail address and country, which began a daily e-mail from Johan. In the e-mail (which is in French) there are links, the first of which is that day's lesson. Clicking the link brings you to a lesson, that has the video which you can download, and MP3 link, and a downloadable PDF of what he is saying...in French. You must provide the translation of what he is saying, which is not too difficult in the age of Google Translate, but it does add a huge step to the process. It is a wonderful resource to have. Many of the sites that have native speakers talking are difficult because of the slang, over-talking of the participants, fillers, etc.

Original Post:

Anyone have experience with this method of Podcast learning?

Français Authentique?

http://www.francaisauthentique.com/

This is video one of seven:

http://www.youtube.com/watch?v=b38E5Sr3N_I

What he is saying is....

Bonjour et bienvenue dans le programme « Les 7 regles de français authentique ». Aujourd’hui je veux vous donner le secret pour améliorer votre français.

Hello and welcome to the program “The 7 rules of authentic French”, Today I want to give you the secret to improve your French.

Mais avant de vous donner ce secret, cette méthode très efficace que j’ai moi-même utilisée avec succés d’abord vous dire ce qu’il ne faut pas faire. Que font les gens quand ils veulent ou doivent apprendre une nouvelle langue ? La première chose : ils vont en cours ou formation pour apprendre de la grammaire ou de la conjugaison.

But before I give you this secret, this very effective method that I myself used successfully first let me tell you what not to do. What do people do when they want or need to learn a new language? The first thing: one will train or learn grammar or conjugation.

Bon, pour une personne qui n’a jamais étudié le russe, prendre des cours dans cette langue et apprendre les règles de base est nécessaire. Mais pourquoi une personne qui a déjà quelques connaissances, quelques bases en français doit perdre du temps et gaspiller de l’énergie à apprendre le subjonctif le plus-que-parfait ou les différents types d’adjectifs ? C’est inutile ! Pourtant, c’est ce que vous apprendrez en formation ou cours de français.

Well, for someone who has never studied Russian, taking courses in the language and learning the basic rules is necessary. But why would someone who already has some knowledge, some knowledge basics in French need to lose time and waste energy learning the subjunctive perfect or the different types of adjectives? It’s useless! Yet this is what you will learn during training or in a French course.

Si vous écoutez et comprenez mes podcasts et lisez mes articles, vous avez déjà un bon niveau en français. Et ce que je vous déconseille de faire est d’apprendre de la grammaire ou aller en cours. Je le redis : n’apprenez pas de grammaire, ne prenez pas de cours de français. Cela peut vous sembler fou mais je suis convaincu que si vous suivez ce conseil, vous économiserez du temps, de l’argent et de l’énergie.

If you listen and understand my podcast and read my articles, you already have a good level of French. And what I recommend you do is to learn grammar or go to class...(sarcasm…giggle)… I repeat: do not learn grammar, do not take French lessons. This may seem crazy but I am convinced that if you follow this advice, you will save time, money and energy.

Et si en plus vous suivez le secret que je vais vous donner dans un instant, vous vous améliorerez beaucoup beaucoup plus vite. Alors quel est ce secret ? Suspense…Le secret est simple : Écouter. On s’améliore dans une langue en écoutant activement quelque chose d’authentique et intéressant.

And if you also follow the secret I’ll give you in a moment, you will improve much faster. Then what is this secret? Suspense ... The secret is simple: Listen. One improves in a language by actively listening to something authentic and interesting.

Est-ce que l’on écoute activement pendant un cours de langue ? Rarement. En général on écoute un professeur sans beaucoup de concentration, on lit ce qu’il écrit au tableau et on écrit dans nos cahiers. Est-ce que l’on apprend du contenu authentique pendant un cours de langue ? En géneral non.

Are you actively listening to a language course? Rarely. In general one listens to a teacher without much concentration, we read what he writes on the board and write in our notebooks. Will we learn the true content in a language course? Generally not.

On apprend des mots et règles de grammaire rarement utilisés. Est-ce que l’on apprend des choses intéressantes en cours de langue ? Ca dépend du professeur mais en général non. Apprendre des règles de grammaire complexes est souvent ennuyeux…

You learn words and grammar rules rarely used. Will we learn some interesting things in language courses? It depends on the teacher, but usually not. Learning complex grammar is often boring.

Alors pourquoi apprend-on en écoutant ? Comment ça marche ? Le mécanisme d’apprentissage de base est simple : quand vous écoutez et comprenez du français authentique, votre cerveau enregistre les informations importantes.

So why learn by listening? How does it work? The basic learning mechanism is simple: when you listen and understand authentic French, your brain stores important information.

C’est inconscient, vous ne le remarquez pas mais grâce au contexte vous apprenez des nouveaux mots et de nouvelles expressions. Grâce à la répétition (écouter de nombreuses fois) les informations seront gravées dans votre mémoire.

This is unconscious, you do not notice it, but thanks to the context you learn new words and new expressions. Through repetition (listen numerous times) the information will be etched in your memory.

Et lorsque vous parlerez français, les mots et expressions que vous avez entendus sortiront de votre bouche automatiquement. C’est comme ça qu’apprennent les enfants. Ils ne parlent pas, écoutent, comprennent leurs parents, puis quand ils commencent à parler tout est automatique.

And when you speak French, the words and phrases you’ve heard come out of your mouth automatically. That’s how children learn. They do not talk, they listen,they understand their parents, then when they start talking it is all automatic.

Bon, je suis sûr que certains d’entre vous vont penser : Uhhmm je ne suis pas d’accord. Je ne pense pas qu’on puisse vraiment apprendre en écoutant des articles audio. Il vaut mieux assister à des cours et apprendre les mécanismes de la langue ». Ma réponse : ce n’est pas en apprenant les mécanismes du football dans une salle de classe, que l’on devient footballeur.

Well, I’m sure some of you will think: Um I do not agree. I do not think you can really learn by listening to audio articles. It is better to attend classes and learn the mechanics of language. “ My answer: it is not the learning mechanisms of football in a classroom, that makes a footballer.

Alors laissez-moi vous donner deux exemples personnels : Comme vous, j’ai compris que le fait de parler plusieurs langues était un avantage important. Dans mon cas les langues étrangères sont l’allemand et l’anglais.

So let me give you two personal examples: Like you, I realized that speaking more languages was an important advantage. In my case the languages are German and English.

Premier exemple : J’ai étudié l’allemand pendant plusieurs années à l’école. On m’y a enseigné des règles de grammaire, du vocabulaire, de la conjugaison. Ce n'était pas intéressant, pas authentique et donc je n’écoutais pas activement. Oh non. Je n’aimais pas la langue allemande.

Prime example: I studied German for several years at school. It taught me the rules of grammar, vocabulary, conjugation. It was not interesting, not authentic and I was not actively listening. Oh no. I did not like the German language.

Puis il y a 3 ans et demi, j’ai obtenu un travail intéressant en Autriche. J’ai pensé « bon, je n’aime pas la langue mais j’y vais quand même. Quand je suis arrivé je ne parlais pas, j'étais incapable de faire une phrase. C’était difficile. Qu’est-ce que j’ai fait ? J’ai écouté. Je me suis intéressé à ce pays tellement magnifique.

Then three and a half years ago, I got an interesting job in Austria. I thought, “Well, I do not like the language, but I will go there anyway. When I arrived I did not speak, I was unable to make a sentence. It was difficult. What have I done? I listened. I am interested in this beautiful country.

Tous les jours, j’entendais des gens parler allemand. J’ai écouté activement de l’allemand authentique et intéressant. Après quelques mois (environ 6) j’étais capable de parler allemand et maintenant j’adore cette langue. Ma femme a suivi la même méthode avec autant de succès.

Every day I hear people speak German. I actively listened to authentic and interesting German. After a few months (about 6) I was able to speak German and now I love this language. My wife followed the same method with much success.

Deuxième exemple : Au début de mon séjour en Autriche, mon cerveau était tellement sollicité par mon apprentissage de l’allemand, que je ne pouvais plus parler anglais. Comme si mon cerveau avait dit : stop ! Tu ne peux parler qu’une seule langue étrangère. Ça a duré assez longtemps.

Second example: At the beginning of my stay in Austria, my brain was so stressed by my learning German, I could not speak English. As if my brain had said stop! You can not speak a single foreign language. That had lasted quite a long time.

J’ai donc décidé d’aller en cours d’anglais. Erreur ! on m’a enseigné des règles de grammaire et donné des listes de vocabulaire. Résultat : aucune amélioration. J’ai donc décidé de suivre une autre méthode. Je me suis abonné à différents podcasts en anglais que j’ai commencé à écouter tous les matins en allant au travail.

So I decided to go to English classes. Error! I was taught grammar rules and given vocabulary lists. Result: no improvement. So I decided to follow another method. I subscribed to various podcasts in English that I had started to listen to every morning while going to work.

Résultat : Après 3 mois j’étais de nouveau capable de parler de façon automatique et sans réfléchir. Je continue à écouter des articles audio authentiques et intéressants en anglais et en allemand tous les jours en allant travailler.

Result: After 3 months I was able to speak again automatically and without thinking. I continue to listen to authentic audio and interesting articles in English and German every day going to work.

Ma récompense : J’utilise mes trois langues tous les jours au travail et je n’ai plus aucun problème pour passer de l’une à l’autre. Alors suivez mes conseils : n’allez pas en cours de français. N’apprenez pas de règles de grammaire. Le secret de votre réussite est tellement simple mais tellement important.

My reward: I use my three languages every day at work and I do not have any problem going from one to another. So follow my advice: do not take a French class. Do not learn grammar rules. The secret of your success is so simple but so important.

ECOUTEZ. Ecoutez du contenu authentique et compréhensible très souvent pendant vos temps morts et vous améliorerez votre français. Si vous suivez cette méthode, je garantis votre succès. Mon conseil : Commencez dès maintenant avec les podcast de Français Authentique.

LISTEN. Listen to authentic and understandable content very often during your downtime and you’ll improve your French. If you follow this method, I guarantee your success. My advice: Start now with Authentic French podcasts.

Voilà, c’est tout pour aujourd’hui. Retenez la règle 1 qui est le secret pour améliorer votre français : Ecoutez. A demain pour la suite du programme « Les 7 règles de français authentique ». La règle 2 a pour titre « La répétition ». A demain.

That’s it for today. Remember Rule 1, which is the secret to improving your French: Listen. Tomorrow for the rest of the program “The 7 Rules of authentic French” Rule 2 is entitled “Repetition”. See you tomorrow.

My process is to watch the podcast/video a few times, then type what is being said in French. I then translate, and write down the words that I needed to look up. I watch it again and write down the words whose pronunciation surprised me, along with the correct pronunciation. Finally I read the text aloud, trying to stay ahead of the native speaker, and listening for mistakes in my speech. I reviewed and repeated the lesson the next day before starting the next video.

I felt very satisfied with my results. I had been saying the following words wrong: secret (soo-creh), efficace (eff-ee-cass), succés (sook-say), base (bazz), doit (do-ah), c’est ce que (ses-kay), déconseille (day-con-say), de (du), ne (nuh), convaincu (coh-van-koo), plus (ploo), vite (vit), langue (lahng), régles (ray-gla), c’est inconscient (say tah-kuh-see-ohn), mots (moo), parlent pas (parl pah), mieux (mu), capable (kay-pahb), conseil (con-say), donc (don), aucune (oh-kuhn), methode (may-todd), simple (sahmp), réussite (ray-u-sate), and finally.... a demain (ah dome-ah).

I posted this to demonstrate an idea for going to the next level, and judging from the responses below, I feel that I have accomplished this and benefited a great deal from the dialogues below.

4 years ago

20 Comments

toussaintlou
  • 17
  • 13
  • 13
  • 12
  • 7
  • 6
  • 6

If you have not read this study on Language learning, you really owe it to yourself to do so.

http://www.cambridge.org/other_files/downloads/esl/booklets/Richards-Beyond-Plateau.pdf

This has really prompted me to move onto podcasts, mp3's and videos, like the one above, which I actually work through in a process that internalizes the learning, moving words and phrases from receptive to productive competence (page 4).

4 years ago

https://www.duolingo.com/felipegambetta

Pour améliorer votre compréhension orale, une bonne solution est également d'avaler le plus possible de films ou de séries. Si vous êtes intéressés je peux vous conseiller quelques titres.

4 years ago

https://www.duolingo.com/yfrenchie

Thanks for the link, that was very interesting. Lately I feel that Doulingo is not the best use of my time. Those weird, uninteresting and out of context sentences. Still, I only had to look in the dictionary about 10 times during his talk. That's all thanks to Duolingo.

4 years ago

toussaintlou
  • 17
  • 13
  • 13
  • 12
  • 7
  • 6
  • 6

Yes. Obviously I am in the same place. I made an incredible amount of progress in just over four months, and can read french news websites without needing to look up more than a few words, but my pronunciation is lacking. My french correspondents cannot provide me with enough "input" for me to improve, so I am going this route.

4 years ago

Duolinguo is great because of his kind of addiction, so you spent a lot of time to learn languages, but for learning vocabulary I prefer applications like mosalingua or memrise, for audio comprehension audio podcasts are a better choice. And if you want to speak, it's better to have correspondants. I see duolinguo more like a complementary tool to give you some basics in grammar you can't always find on the other tools I've mentionned

4 years ago

For the pronunciation, the robotic examples here don't really help, but like the vocabulary the best so far I met (outside of course skype or a private teacher) is Mosalingua, an iphone/android application. It's more or less the same concept than anki or memrise, but mosalingua is more complete. I think it exists a french version.

4 years ago

https://www.duolingo.com/kattou02

I've lived in Cyprus for several years and I have learned Greek in exactly the same way like it is said above. But I thought I would not be able to do the same for French, as I thought it would be harder with all the silent letters!

I have been studying English at school in a classroom and that was the path which allowed me to continue with education and employment in English. Maybe I neglect the fact that probably my biggest development jump was when I moved to an English-speaking country. I would not be able to tell now.

But now that I've read this article, I think I should give it a try.

Thank you!

4 years ago

https://www.duolingo.com/FrenchAddict7

Merci!

4 years ago

https://www.duolingo.com/Eey91
Eey91Plus
  • 25
  • 25
  • 25
  • 22
  • 19
  • 9
  • 2
  • 59

Thank you very much! very useful.

4 years ago

https://www.duolingo.com/Batomouch
Batomouch
  • 25
  • 25
  • 25
  • 25
  • 25
  • 25
  • 11
  • 10
  • 8
  • 4
  • 3
  • 2
  • 2
  • 89

Hello toussaintlou! I completly agree with you. It's the best method! and if possible in the country. Can I correct you (a few errors) Je suis complètement d'accord avec vous. C'est la meilleure méthode ! et si possible dans le pays même. Puis-je vous corriger (quelques petites erreurs en français). règles ce qu'il ne FAUT pas faire LES règles de base le PLUS-QUE-PARFAIT ou les différents types D'adjectifs si vous écoutEZ au tablEAU On apprend des motS et règles (accent grave) pourquoi apprend-on écouter de nombreusES fois (plusieurs donc "s") ce n'est pas en aPPrenant Quand je suis arrive JE ne parlais pas Au début (accent aigu) J'ai donc décidé (2 accents aigus) tous leS matins * Alors suivez meS conseils Have a lovely day! Bonne journée ! Batomouch :)

4 years ago

toussaintlou
  • 17
  • 13
  • 13
  • 12
  • 7
  • 6
  • 6

Je pense que j'ai eu toutes les corrections. Merci.

4 years ago

Presque ! - utilisée avec succès - La première chose : ils vont (french spaces are different) - différents types d’adjectifs ? - comprenez mes podcasts - secret est simple : Écouter - des mots et règles de grammaire - pourquoi apprend-on - j'étais incapable - différents podcasts en anglais

4 years ago

toussaintlou
  • 17
  • 13
  • 13
  • 12
  • 7
  • 6
  • 6

Merci. Corrections made.

4 years ago

https://www.duolingo.com/BrunoZoldan

Salut, je m'excuse de parler en français mai je ne connais pas assez bien l'anglais. Je truove que ce q'on dit sur ce site en ce qui concerne l'apprentissage de la grammaire soit absolument faux, moi aussi j'ètudies des langues et , pour l'anglais, en le faisant avec Duolingo à moment donné je me suis rendu compte que sans la connaissance de la grammaire on as beaucoups beaucoups de difficulté. Ce en quoi il as raison c'est que rien na vaut la pratique , entendre parler et parler le plus possible, le mieux ce serait de le faire sur place. J'ajoute que le texte que j'ai lu c'est un bon français mais il y as pas mal de fautes. Speak soon!

4 years ago

Je pense que c'est à chacun de trouver la méthode la plus adaptée. En ce qui me concerne, c'est un peu comme l'auteur du podcast, je ne trouve pas nécessaire d'avaler des kilos de grammaire au début de l'apprentissage d'une langue. Le mieux à mes yeux est de commencer par l'écoute et la prononciation, et de faire un peu de grammaire quand on sent qu'on en a besoin pour la suite de notre apprentissage. En France par exemple nous passons beaucoup (trop) de temps sur la grammaire à l'école pour l'apprentissage de l'anglais, le résultat est qu'en sortant des études une bonne moitié des élèves est incapables de tenir une conversation simple après 6 ou 7 ans d'apprentissage! Je suis en tout cas admiratif devant votre envie à tous à vous attaquer non seulement au français, langue difficile, mais en plus spécifiquement à la grammaire française, matière que j'ai toujours trouvée absolument abominable :)

4 years ago

Salut Felipegambetta,je suis absolument d'accord avec toi. La grammaire c'est ce qui t'aide à comprendre une langue pas seulment, c'est la schématisation de l'organisation de la pensèe et quand tu la maitrise t'arrive à comprendre la façon de s'exprimer des differentes poupulation à l'aide aussi des différences grammaticales q'il y as entr'elles. Tout ceci pour souligner l'importance de la grammaire qui est uine matière vivante mais que l'enseignement scolastique assasine au moyen de l'ennui et c'est bien pour ça que l'on n'apprend rien, si on le fais en s'amusant c'est autre chose. Le fondement de l'apprentissage reste surtout la pratique, il faut parler et entendre parler. Je m'excuse pour des erreurs mais ça fait pas mal de temps que je ne m'exprime plus en français.

4 years ago

toussaintlou
  • 17
  • 13
  • 13
  • 12
  • 7
  • 6
  • 6

"assasine au moyen de l'ennui "....awesome....that's a keeper.

4 years ago

Ne t'inquiète pas pour ton français tu t'exprimes super bien !!! Oui, pour moi il y a grammaire et grammaire. La meilleure grammaire à mes yeux est celle qui est transparente. A l'école en cours de français je n'avais pas de bonnes notes en grammaire, pourtant je m'exprimais bien, j'avais d'excellentes notes en vocabulaire et je n'avais pas de problème pour construire des phrases complexes car je lisais énormément à cette époque. Je pense que c'est pareil pour une langue étrangère, on peut avoir une bonne compréhension de la grammaire (comme structure de la langue) sans prendre un seul cours de grammaire (la matière) !! En lisant ou écoutant on comprend petit à petit comment les choses s'articulent. Les enfants arrivent bien à construire des phrases sans prendre des cours de grammaire, on peut intégrer la structure d'une langue étrangère sans prendre les cours à mourir d'ennui dont tu parles :)

4 years ago

Salut Felipe, la différence avec l'apprentissage intuitif c'est qu'il faut énormement plus de temps. Une langue est faite de sons et de la façon de les combiner; le son c'est ce de quoi se composent les mots et comme on se débrouille pour tout combiner ça va créeer des régles l'ensemble desquelles on appelle grammaire.Il est vrai q'un bebé apprend à parler au fur et à mesure q'il vien grand, mais combien de temps lui faut il et combien il en faudrait à nous si on devais tout deviner. La combinaison des sons et des groupes de sons suit des façons diffèrentes selon l'endroit et si tu veux apprendre leur langage tu ne peux disjoindre ces aspects parceque il sont complémentaires, à l'aide d'une grammaire ça ira plus vite: Quand je suis allé, en France j'avais déja appris un peu de grammaire et je n'ais pas eu de difficultés: à l'école j'etais le meilleur pour la langue. Maintenant j'étudie l'englais mais ayant tout oublié si je veux progresser en vitesse et ne pas m'échouer à chaque variation de mot il me faut repasser les régles: J'aimerais apprendre la langue là où ils la parlent, il y as rien de mieux, les gens te corrigent e tu te corrige par toi meme en écoutant. J'aurais pu m'arreter à la premiére frase mais, en espérant que ce ne fut mieux m'en arreter là, j'ai voulu illustrer ma pènsee me souhaitant de l'avoir fait clairement:Bien le salut..Bye|

4 years ago

toussaintlou
  • 17
  • 13
  • 13
  • 12
  • 7
  • 6
  • 6

Je suis d'accord avec toi. J'ai passé beaucoup de temps à apprendre la grammaire française sur d'autres sites et je suis heureux que j'ai fait. Pour moi, il est temps que je le prendre à un niveau supérieur.

4 years ago