"ليس أنا."

الترجمة:Not me.

منذ 4 سنوات

24 تعليقًا


ksa221
  • الضمائر من اليسار الى اليمين

ضمير ملكية - صفة ملكية - مفعول به - فاعل

I - me - - - my - mine للمتكلم المفرد

he - him - - - his - his للغائب المفرد مذكر

she - her - - - her - hers للغائب المؤنث المفرد

it - it - - - its - its للغائب غير العاقل المفرد

you - you - - - your - yous للمخاطب الجمع والمفرد

we - us - - - our - ours للمتكلم الجمع

they - them - - - their - theirs للغائب الجمع

ملاحظة:

  • ضمير الفاعل والمفعول به بنفس المعنى لكن الفاعل يأتي قبل الفعل والمفعل بعده.

  • صفات الملكية وضمائر الملكية تقريبا بنفس المعنى لكن الصفات قبل الاسم وضمائر الملكية بعد الاسم.

I = أنا . me = أنا . my = ي . mine = لي

منذ سنتين

vOn112

شكرا للتوضيح

منذ سنتين

Asma957310

تستخدم it لغير الانسان

منذ 3 سنوات

Abrar415140

صح

منذ 3 سنوات

YasminaElrayes

it is not me >>لما هذه غلط

منذ 4 سنوات

ShamMussab

الـ it تستخد لغير العاقل يعني للحيوان للجامد الخ ..

منذ 3 سنوات

Jo5i2

هو بيقرء بسرعه وفيه حروف مش بينطقها ف القرائه ده طبيعي ولا عشان احنا متعلمين غلط من الاساس حتي الاختبارات الصوتيه اجاباتي كلها محسوبه غلط ومش عرفه اجيب النطق بيتاعهم انا لسه جديده اعمل ايه وكمان ابني داخل كي جي لغات وعايزة اعلمه انجليزى صح وجزاكم الله كل خير

منذ سنتين

WLhE5

في اللهجة الأميركية في كتير حروف لا تنطق

منذ سنة واحدة

GoreAli

اللهم يجمعنا كلنا بالفردوس الاعلى

منذ سنتين

FaEgah

امين

منذ 5 أشهر

fatozay

سؤال كل الكورس لغة امريكيه ولا معه بريطاني

منذ سنتين

Jacqueline104882

So beautiful

منذ سنتين

fatozay

تتكرر هذه اكثر من مرة الرجاء عدم التكرار

منذ سنتين

FVap3

ليس انا

منذ سنتين

83031

كم مره يكررها

منذ سنتين

f6EI1

Not me ..not me .خلص حفظناها

منذ سنتين

EB7B3

ليش ما قلنا DONT ME

منذ سنة واحدة

Hallajarwa

كيف not i

منذ سنة واحدة

nonanona809492

مرحبا سؤال ما في اللهجة البريطانية بلبرنامج ،لان نحنا ببلدنا مندرس البريطاني مو الامريكي

منذ سنة واحدة

abdualrshe

ليس انا I am not هل هذا صحيح نرجوا الرد

منذ 10 أشهر

abdualrshe

I am not ليس انا

منذ 10 أشهر

FaEgah

thanks

منذ 5 أشهر

ilov12

جميل جدا جدا جدا

منذ 5 أشهر

ilov12

شكرا لي هذا البرنامج

منذ 5 أشهر
تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.