"ليس أنا."

الترجمة:Not me.

July 17, 2014

31 تعليقًا


ksa221
  • الضمائر من اليسار الى اليمين

ضمير ملكية - صفة ملكية - مفعول به - فاعل

I - me - - - my - mine للمتكلم المفرد

he - him - - - his - his للغائب المفرد مذكر

she - her - - - her - hers للغائب المؤنث المفرد

it - it - - - its - its للغائب غير العاقل المفرد

you - you - - - your - yous للمخاطب الجمع والمفرد

we - us - - - our - ours للمتكلم الجمع

they - them - - - their - theirs للغائب الجمع

ملاحظة:

  • ضمير الفاعل والمفعول به بنفس المعنى لكن الفاعل يأتي قبل الفعل والمفعل بعده.

  • صفات الملكية وضمائر الملكية تقريبا بنفس المعنى لكن الصفات قبل الاسم وضمائر الملكية بعد الاسم.

I = أنا . me = أنا . my = ي . mine = لي


vOn112

شكرا للتوضيح


shanga783837

thank you for this info


YasminaElrayes

it is not me >>لما هذه غلط


Asma957310

تستخدم it لغير الانسان


GoreAli

اللهم يجمعنا كلنا بالفردوس الاعلى


ShamMussab

الـ it تستخد لغير العاقل يعني للحيوان للجامد الخ ..


SUjv15

جميل itتسدخدم لغير عاقل


Jo5i2

هو بيقرء بسرعه وفيه حروف مش بينطقها ف القرائه ده طبيعي ولا عشان احنا متعلمين غلط من الاساس حتي الاختبارات الصوتيه اجاباتي كلها محسوبه غلط ومش عرفه اجيب النطق بيتاعهم انا لسه جديده اعمل ايه وكمان ابني داخل كي جي لغات وعايزة اعلمه انجليزى صح وجزاكم الله كل خير


WLhE5

في اللهجة الأميركية في كتير حروف لا تنطق


HegraMahfo

احنا متعلمين غلط المفروض الكلام يتنطق بسرعه


fatozay

سؤال كل الكورس لغة امريكيه ولا معه بريطاني


fatozay

تتكرر هذه اكثر من مرة الرجاء عدم التكرار


FVap3

ليس انا


83031

كم مره يكررها


f6EI1

Not me ..not me .خلص حفظناها


EB7B3

ليش ما قلنا DONT ME


nonanona809492

مرحبا سؤال ما في اللهجة البريطانية بلبرنامج ،لان نحنا ببلدنا مندرس البريطاني مو الامريكي


abdualrshe

ليس انا I am not هل هذا صحيح نرجوا الرد


abdualrshe

I am not ليس انا


ilov12

جميل جدا جدا جدا


ilov12

شكرا لي هذا البرنامج


sawda6

شكرا برنامج رائع


Tj7N9

ومني نستعمل I ومنى نستعمل me

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.