1. المنتدى
  2. >
  3. الموضوع: English
  4. >
  5. "طاقم العمل يقرأ الصحيفة."

"طاقم العمل يقرأ الصحيفة."

الترجمة:The staff reads the newspaper.

July 21, 2014

53 تعليقًا


Rana.Osama

هو الجمع بياخد s ؟ مش المفروض تبقى read مش reads


Turki61161

صح الجمع ما ياخذ s لكن في هذي الجملة هو قال الطاقم وهي مثل عائلة في اللغه الإنجليزية عائلة famliy تعتبر فرد لكن لو قلنا عوائل famliys هنا تعتبر جمع، هذي هي النقطه اللي كنت ابا اوضحها انه طاقم تتعامل كما العائلة ☝


zena473255

يمكن لانه طاقم مفرد ؟


SkfNsm

عندما يكون ياتي الضمير he. She. it. يضاف s


Ibrahiim20

في العربية يعتبر جمع اما في الانكليزية تعاملوا مع الكلمة كمفرد


Doaa344534

كيف نميزها اذا كانت مفرد او جمع ممكن نحسبها جمع


ftm_98

طاقم مفرد اما الجمع اطقمة ..حسب مااعتقد


MarwaMakar1

لا هى صح لانها طاقم واحد


losting10599

أيوة انا برضو جاوبت على الاساس ده..ركزو معانا يا جماعة!!!


HawrraaJojo

لانه بيتكلم عن شخص غائب '_'


abdusalam947380

نفس الاشكال عندي


Raneen2020

حسبها انه طاقم كإيد وحدة بالعمل


Raneen2020

حسبها طاقم كإيد وحدة بالعمل


vU5Y7

لان it ,she,he تاخذ s


MaysaraSD

إذا أستبدلنا staff ب team work هل تصح الجملة؟


AhmedMorad32

S أضيفت لأن طاقم ككلمه مفرد فإذا قلنا staffs لا نضع s


HeshamAtti5

اذا كان طاقم العمل مفرد ..فما هو جمعها بالنجليزية عشان نستخدم read ..


aya40266

ملهاش جمع هي كده تعتبر مفرد زى مثلا police تعتبر جمع وكذلك people تعتبر جمع والاتنين مابيخدوش s على عكس staff اللى هى طاقم العمل وتعد كمفرد وبالتالى تاخد s زى rice تعد كمفرد وملهاش جمع وبتاخد s


ftm_98

طاقم مفرد والجمع أطقمة


z5TC8

المفدر he is read الجمع we they you .areread


Nxrd6

Crew or staff?


hameed_elmegricy

انا لي نعرفه في حالة الجمع ما نزيدوش الفعل s ليش هنا زادو s ع الفعل


jIKb9

لان طاقم مفرد


Mossamaa

the staff read the newspapper


ema707390

هي ليه مش reading


aban624330

لانو sاوsلا تضاف للفعل


E2YL6

طاقم العمل جمع المفروض read و ليس reads


abderrahimamor

طاقم العمل جمع أين الخطأ s تضاف ل(he she it)


aya40266

كلمة staff بتدل على الجمع ولكنها تعامل كمفرد زى rice معناها ارز اكيد مش حباية رز يعني ولكن مع ذلك rice بتاخد s


8Wpi4

هو مش,طاقم العمل ده كده جمع ازي أضع s


abdusalam947380

طاقم تعني جماعة يعني تاخذ They فكيف يكون الصحيح reads !!?


Mezo491914

The staff ( read ) ✅ أقسم بالله تعليمكم فاشل ولخبطتونا أنا ندمان على تنزيل هذا التطبيق حاليا


z5TC8

انت وصلت مرحلة متقدمة جدآ مع ذلك لم تفهم ان طاقم مفرد وليس جمع والخطء في لغة العربية وليس الانجليزية


mohammed_d

ترجمة خاطئة


ahmad222151

طاقم العمل جمع وليس مفردا


NOlaCIno

Staff طاقم العمل


Hr387716

اول مل شفت staff تذكرت بيقهيت


Rawaa304382

طاقم العمل جمع لا يأخذ اس الشخص الثالث


A7med7abib

ي جماعه كلامك غلط ولا تقنعوا نفسكم staff الكلمه اصلا جمع ومعناها موظفين او عاملين او طاقم عمل فلازم ما نضع ال s مع الجمله في بعض الاحيان الترجمه بالعربي لا تاتي بنفس المعنى الانجليزي لذلك لابد من معرفة اصل الكلمه وترجمتها انجليزي اولا ارجوا ان تكون وضحت المعلومه ولا بد ان نبلغ جميعا حتى ينتبهو لهذا الخطا


AhmedNsera

طاقم عمل جمع المفروض


MomenSaid6

انا قلت برضو زي هيك


Sito602893

كلمة طاقم جمع ما ممكن يكون reads


ALAAALAMEE4

The staff reads the newspape

Why the verb read come with (s ) The staff is Plural


Naeem811449

طاقم العمل مجموعة فكيف ياخذ S ?


Waseem180736

crew it is correct too??


MonaSaadel2

ازاي طاقم(مجموعة) تكون مفرد !!


Abubaker796651

هذا جمع ليش بي s

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.