"Is dat je huis of je garage?"

Vertaling:Ist das dein Haus oder deine Garage?

April 27, 2020

2 opmerkingen
Deze discussie is gesloten.


Ikram239932

Waarom is er bij die dein zonder e en deine met een e


xMerrie

In het Duits passen woorden zich aan aan het geslacht van het zelfstandig naamwoord (mannelijk, vrouwelijk, onzijdig, meervoud), en aan de naamval.

In dit geval, gaat het om de eerste naamval (de 'nomatief', "der Nomativ" in het Duits). Dit betekent dat het woord het onderwerp is van de zin, of dat het onderdeel is van het gezegde. (Zie hier: https://nl.wikibooks.org/wiki/Duits/Grammatica/Der_Nominativ ; https://www.nubeterduits.nl/website/index.php?pag=134)

"Haus" is een onzijdig woord, een das woord. "Garage" is een vrouwelijk woord, een die woord. De bezittelijke voornaamwoorden (jouw/mijn/onze/etc) krijgen dus andere uitgangen: https://www.nubeterduits.nl/website/index.php?pag=163 en

Leer Duits in slechts 5 minuten per dag. Gratis.