"Whereismywhiteshirt?"

Vertaling:Waar is mijn witte shirt?

4 jaar gelden

4 opmerkingen


Merel1990

Omdat 'witte' in dit geval een bijvoeglijk naamwoord is. Het zegt iets over het shirt. Voorbeeld: het rode, zwarte, mooie, lelijke, kleine, grote shirt etc.

4 jaar gelden

walter239790
walter239790

Het moet "wit" zijn omdat het bijvoeglijk naamwoord niet wordt voorafgegaan door een lidwoord, anders zou Merel1990 het juist hebben.

4 weken geleden

El2theK
El2theK
Mod

Zoals uitgelegd door Merel1990: het moet witte zijn.

https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels/

"Er komt wel een e achter het bijvoeglijk naamwoord als:

3: er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het, mijn, jouw, zijn, haar, uw, ons, jullie, hun of de bezitsvorm van een eigennaam: het mooie schilderij, ons mooie huis, uw lekkere recept, hun oude autootje, Lisa's kleine zusje."

4 weken geleden

walter239790
walter239790

Bedankt El2theK, weer iets bijgeleerd.

4 weken geleden
Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.