"Whereismywhiteshirt?"

Vertaling:Waar is mijn witte shirt?

4 jaar gelden

7 opmerkingen


Merel1990

Omdat 'witte' in dit geval een bijvoeglijk naamwoord is. Het zegt iets over het shirt. Voorbeeld: het rode, zwarte, mooie, lelijke, kleine, grote shirt etc.

4 jaar gelden

walter239790
walter239790

Het moet "wit" zijn omdat het bijvoeglijk naamwoord niet wordt voorafgegaan door een lidwoord, anders zou Merel1990 het juist hebben.

2 maanden geleden

El2theK
El2theK
Mod

Zoals uitgelegd door Merel1990: het moet witte zijn.

https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels/

"Er komt wel een e achter het bijvoeglijk naamwoord als:

3: er een het-woord op volgt én het voorafgegaan wordt door het, mijn, jouw, zijn, haar, uw, ons, jullie, hun of de bezitsvorm van een eigennaam: het mooie schilderij, ons mooie huis, uw lekkere recept, hun oude autootje, Lisa's kleine zusje."

2 maanden geleden

walter239790
walter239790

Bedankt El2theK, weer iets bijgeleerd.

2 maanden geleden

Meldjeaan

het is: waar is mijn wit hemd.

4 jaar gelden

lucasvannotten

dacht ook dat het waar is mijn wit hemd was , mijn witte hemd zeggen we niet

4 jaar gelden

MarqFortaleza
MarqFortaleza

Hmm de uitleg van Merel1990 is toch echt de enige juiste, hoor :-) Er is nu zelfs een film genaamd "Mijn Witte Hemd". Het kan wel zijn: "een wit hemd/shirt/kind/poppetje/huis", dat is wel correct. In de spreektaal is het wel acceptabel om te zeggen "mijn wit ...", maar eigenlijk is het incorrect Nederlands.

3 jaar gelden
Leer Engels in slechts 5 minuten per dag. Gratis.