دوولينجو هو أشهر طريقة لتعلم اللغات في العالم. والأفضل من ذلك، إنه مجاني 100%!

"المرأة تأكل شطيرة."

الترجمة:The woman eats a sandwich.

منذ 4 سنوات

18 تعليقًا


sci.amina

حرف الa شوية نلاقية وشوية لا اية دة بقى؟

منذ 4 سنوات

GunnyTunes
GunnyTunes
Mod

معظم الوقت, لو حاجة معدودة غير معرفة بيتحط قبلها a. يعني مثلاً السندوتش قيمة معدودة, على عكس حاجة زي اللبن مثلاً: the woman drinks milk. لو هتعدّي في اللبن يبقى كوباية لبن مثلاً: the woman drinks a cup of milk

منذ 4 سنوات

wedglal

nice thanks

منذ 3 سنوات

Saleh.14

في اللغة العربية لدينا معرفة و نكرة. عندما نقول

رأيت سيارة = السيارة نكرة، غير معروف أي سيارة نقصد.

رأيت السيارة = السيارة معرفة، معروف أي سيارة نقصد.

اداة النكرة في الانجليزية عادة تكون a-an و أداة المعرفة the

في هذا المثال، السندويتش نكرة ،غير معروفة من اي نوع كانت و كذلك غير معروف أي سندويتش تم أكلها، و لهذا جاء قبلها a

منذ سنتين

mofeda

متى نضع حرف الـ a

منذ 3 سنوات

FaroukZeino
FaroukZeino
Mod
منذ 3 سنوات

henddodo

شطيرة تعني sandwich أم pizza ؟!

منذ 3 سنوات

llusx
llusx

شطيرة ساندويتش صندويشة Sandwich

بيتزا Pizza

منذ 3 سنوات

saAC953840

تعني sandwich

منذ شهر واحد

bdr20

متى تضع eats ومتى تضع eat

منذ 3 سنوات

vxL3

كتبت الجمله كلها صح بس حرف واحد خطا ...طيب مشوها

منذ سنتين

bioosh

ليه مااخترنا eating وهم كاتبين تاكل يعني مضارع

منذ 3 سنوات

Saleh.14

راجع قواعد المضارع و المضارع المستمر في الإنجليزية، عندها ستتضح لكم المسألة

منذ سنتين

AnwarSport1

لماذا وضع s

منذ سنتين

kadihm1

S لشخص الثالث

منذ سنتين

mohammad160649

ليش حطينا null

منذ 6 أشهر

HashimAlda2

Thak

منذ 6 أشهر

iS0a7

Thanks

منذ يوم واحد