"Thechildrenlisten."

الترجمة:الأطفال يستمعون.

منذ 4 سنوات

26 تعليقًا


SonDos999514

تاني حاجه الفرق بين say و tell .. Tell:معناه يخبر و أوقات بيستخدم مع الاوامر.. بييجي بعده المفعول ..مثال: please, tell me the truth لو سمحت اخبرني بالحقيقة زي ما حضرتك لاحظت tell بعدها me (المفعول) ..مثال كمان: He told me to bring the book هو قال لي ان احضر الكتاب هنا كانه بيامر


Say :معناه يقول ومش بييجي بعده مفعول ..و بيظهر بأشكال مختلفة ..1) say to+المفعول (me, us, them....) 2)say that + الكلام اللي اتقال 3)say+الكلام علي طول


بس كده اتمني اكون قدرت اوصل المعلومة وافدت حضرتك ^^

منذ 3 سنوات

MaRiam011

يعني ينصتون من يستمعون ماتفرقش دا ايه دا :D

منذ 4 سنوات

mohamed.mansy

اجابتك صح

منذ 3 سنوات

AbedChalla

الاطفال يستمعون

منذ سنتين

ESmi114917

الأطفال يستمعون

منذ سنة واحدة

IOGeophysicist

هو الفعل المضارع لازم يجمع يعنى يستمع الاطفال - يستمعون الاطفال انا شايف ان الاتنين يعتبروا صح

منذ 4 سنوات

wael25

الانجليزي على ما أذكر لازم تبدأ الجملة بالاسم .. والاسم لو جمع في العربي لازم يكون الفاعل متناسب معاه في الافراد والتثنية والجمع

منذ 4 سنوات

arwa30

الأطفال ينصتون

منذ 4 سنوات

ESmi114917

الأطفال ينصتون غلط

منذ سنة واحدة

AbanobEhab

الاطفال يصغوا غلط ليه

منذ 4 سنوات

m.j36

شكرًا على الإفادة

منذ 3 سنوات

MaroAy0

ما الفرق بين hear و listen ?؟ ما الفرق بين tell و say ?؟

منذ 3 سنوات

NR6PCN

hear يسمع (من حاسة السمع) listen يستمع من استماع tell يخبر sayيقول / يتحدث

منذ سنة واحدة

mahmoud90514

وانا مش عارف

منذ 4 أسابيع

ahmedsalah783151

صلوا علي سيدنا محمد

منذ سنتين

ayadjb1

صلوا علي سيدنا محمد

منذ سنة واحدة

ayadjb1

صلوا علي سيدنا محمد

منذ سنة واحدة

mohamedgab193233

وممكن الطفل يستمع هى المفروض كده

منذ سنة واحدة

TaifMuhsin

listen= تاتي بمعنى الانصات (أي سمع وتركيز) hear= سمع

منذ سنة واحدة

Manso0r

طيب يسمعون فيها شي ؟

منذ سنة واحدة

omaralmous1

ليش ما نقول الطفل يستمع

منذ سنة واحدة

....Reem

بناااات ممكن تبعتولي دعوة انا حابة اتعرف على"بنات"انا جديدة بالموقع لسا اليوم اعملتو ووصلت لهاد المستوى العالي ف الي بدهاتتعرف تبعتلي دعوة و راح اقبل

منذ سنة واحدة

lara522391

لماذا يستمعون بدل عن يسمعون

منذ سنة واحدة

Sbbh6

سهل

منذ 9 أشهر

feelfree1m

لما تكتب صح ويجبلك غلط يعني هو يبغاك تكتب العربي من الشمال إلى اليمين

منذ 8 أشهر

feelfree1m

هههههههههههههها

منذ 8 أشهر

المناقشات ذات الصلة

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.