1. المنتدى
  2. >
  3. الموضوع: English
  4. >
  5. "أيُّ حيوانات؟"

"أيُّ حيوانات؟"

الترجمة:Which animals?

August 18, 2014

4 تعليقات


Mohamedhas863720

لماذا لم نضع an قبل كلمة animals ???


Mary_ah

في هذا السؤال لا نضع an ولكن عامةً a/an تستخدم فقط في حالة المفرد ولا تستخدم للجمع أبداً حتي وإن كانت الكلمة نكرة فنقول: I have dogs/ I have a dog / I am eating an apple / I am eating apples


Mohamedhas863720

شكرا على الرد ولاكن الكلام اللى حضرتك بتقوليه ده عنAn /a مطبق على جميع حالات المفرد فى اللغة وفى جميع الازمنة ؟؟

وسؤال تانى

امتى استخدم an وامتى استخدم A

شكرا عل مجهودك الرائع


Atef8

An مع الحروف a i u e o >>> و a مع باقي الحروف

تعلم الإنجليزية في 5 دقائق فقط يوميًا. مجانًا.